Beginnende rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Beginnende rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 08:43

Laatst heeft een stalgenoot een nieuwe pony gekocht. Leuk beest en is gekeurd. De veearts had één bemerking, als ze niet oppasten dan zou ze rotstraal kunnen krijgen (het was nog niet aanwezig maar kan er wel aankomen, als je begrijpt wat ik bedoel). De hoefsmid komt volgende week, maar kunnen ze nu al iets doen om het risico zo veel mogelijk te beperken?

Kafue

Re: Beginnende rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:43

Goed schoonmaken met betadine shampoo. En daarna interen de straal en dergelijke. de hoefsmid het goed schoon laten snijden tot op het blanke weefsel,\

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:39

Kafue schreef:
Goed schoonmaken met betadine shampoo. En daarna interen de straal en dergelijke. de hoefsmid het goed schoon laten snijden tot op het blanke weefsel,\

Niet teren, sluit af en bevordert bacteriegroei (rotten van de straal)
Goed schoonspuiten laten drogen en wat Egyptische zalf erop.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:45

Jah inderdaad goed school houden en vooral met dit warme weer

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:05

Zelfde als de rest, goed schoon en vooral droog houden.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:50

Vooral veel beweging.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:10

goed schoonmaken/houden en jodiumtictuur in de straalgroeven laten lopen. Jodium ontsmet en droogt uit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:36

Alline schreef:
Vooral veel beweging.

Ja.....op nummer 1!!

Ik heb gehoord dat uitdrogen niet goed is. Dan verschrompeld de straal, komen er gleuven en daar komen dan juist de bacterien tussen!
De straat bestaat voor 42 % uit water!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:14

Mijn pony had ook iets rotstraal. Heb betadine spray gekocht en voor de zekerheid alle vier de voetje ingespoten. Dat deed ik elke dag en binnen een week was de straal weer gezond. Niet te veel krabben anders beschadig je de zool heel iets en daar kunnen de bacterieen ook weer in gaan zitten.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:43

De spray van de dierenarts (blauwspray met iets van antibiotica erin), vind ik het best werken. Twee keer sprayen en de volgende dag is het eigenlijk al weg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:44

Dat is hetzeflde als betadine spray. Zitten dezeflde werkzame stoffen in.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:54

Betadine is op basis van povidonjood. Dat is de blauwspray tegen rotstraal e.d. niet, volgens mij. Betadine mag overal verkocht worden. Deze spray mag alleen via dierenartsen verkocht worden. Morgen op stal kijk ik even hoe de spray heet en dan zet ik dat hier nog wel in het topic, goed?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:56

Ohh volgens de dierenarts en de hoefsmid is het hetzeflde. Nou ja met de betadine was het ook met een paar dagen weg dus het werkt in ieder geval wel. Haha.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:05

Ik laat het morgen nog wel even weten wat er op de bus staat. De eerste dag 2x sprayen met een halve minuut ertussen, en de volgende dag is het al zo goed als hard en droog.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 06:58

CTC spray bedoelen jullie, daar zit chloortetracyclinehydrochloride in (leuk woord voor galgje Haha! ) dus ook antibiotica, vandaar dat je het bij de DA moet kopen.

Niet alle DA's zullen het je meegeven, want ze zijn er niet allemaal voor om dit bij rotstraal te gebruiken, maar het werkt wel super!

Voor je ook maar iets gaat spuiten of smeren, lijkt het me verstandig om de levensomstandigheden van je paard eens onder de loep te nemen, als een paard nu, met de droogte en de warmte, rotstraal heeft, zal ie vermoedelijk op stal staan en dat is niet bevorderlijk voor de genezing van rotstraal!

Zorg dat ie de wei in kan, liefst 24/7, daar is de ondergrond nu droog en het paard moet bewegen, bij een stalpaard zal het hoefmechanisme weer op gang moeten komen voordat je aan genezen van rotstraal kan gaan denken, zo'n spry helpt daar wel bij, maar de spay alleen is niet genoeg!

vlokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:03

ik gebruik dryfeet echt supper spul staal goed schoonmaken ook de straalgroef dan goed droogmaken met een oude handdoek daarna spuit je dryfeet erop. een dag of drie is het weg

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:55

smurf schreef:
CTC spray bedoelen jullie, daar zit chloortetracyclinehydrochloride in (leuk woord voor galgje Haha! ) dus ook antibiotica, vandaar dat je het bij de DA moet kopen.

Niet alle DA's zullen het je meegeven, want ze zijn er niet allemaal voor om dit bij rotstraal te gebruiken, maar het werkt wel super!

Voor je ook maar iets gaat spuiten of smeren, lijkt het me verstandig om de levensomstandigheden van je paard eens onder de loep te nemen, als een paard nu, met de droogte en de warmte, rotstraal heeft, zal ie vermoedelijk op stal staan en dat is niet bevorderlijk voor de genezing van rotstraal!

Zorg dat ie de wei in kan, liefst 24/7, daar is de ondergrond nu droog en het paard moet bewegen, bij een stalpaard zal het hoefmechanisme weer op gang moeten komen voordat je aan genezen van rotstraal kan gaan denken, zo'n spry helpt daar wel bij, maar de spay alleen is niet genoeg!

Tja, dat is een moeilijk punt, dat 24/7 op de wei. Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn paard maar die van een ander en het paard (of eigenlijk pony) staat sinds een week bij ons op stal. Omdat ze eerst rustig geintroduceerd moet worden met de andere weidepaarden (rustig laten wennen met anderen in de paddock) kan ze nu nog niet bij de andere paarden die er wel al 24/7 op staan, dat is te veel risico. Ze staat nu dus nog noodgedwongen 22 uur per dag op stal, wel jammer natuurlijk maar het is even niet anders. Als ze een goede introductie heeft gehad met de groep gaat ze natuurlijk lekker de wei op maar dat kan nog wel een week duren. Volgende week dinsdag komt de hoefsmit, dus die zal ook wel advies geven. Ik zal voorlopig even de betadinespray tip doorgeven om ervoor te zorgen dat het niet doorzet. Bedankt voor alle tips!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:01

De CTC spray kost ongeveer 12 euro, en omdat het met die spray zo snel over is, doe je er behoorlijk lang mee.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:34

Ik gebruik bij mijn merrie Hoof&Sole Hardener. In een spuitbusje te koop bij de meeste paardenzaken. Het is een giftig blauw goedje dat moet schuimen om zijn werk te doen. Het ontsmet en maakt de hoeven harder, dus ook weerbaarder tegen vocht, aangezien vocht toch vaak de oorzaak is van rotstraal. Stal ook goed schoon en droog houden en hoeven grondig uitkrabben! Met dit droge weer zijn ze ook beter af op de wei. Liever wat droge modder in de hoeven dan rondstappen in stro en piesplek (ik bedoel niet dat je stal niet droog is, want dat kan ik niet weten. Enkel een tip!)