[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:35

2 jaar geleden begon mijn pony (toen nog verzorgpony) ineens met zn hoofd te schudden. Hij heeft dit even gedaan, maar na een paar weken (of maanden?) was het weer weg.
Nu deed hij het een tijdje terug ook een paar keer, maar vandaag was het heeeeel erg!! Ik heb 2 keer een hele harde kopstoot gekregen omdat hij ineens zn hoofd naar achter sloeg.. 1 keer tijdens het aansingelen (kun je nagaan hoe ver dat beest achterover mept met zn hoofd!)
Mijn moeder denkt dat het komt omdat hij vast heeft gezeten aan het hek laatst. Misschien dat het dus komt door het trekken omdat hij los wilde komen?
Hij trekt heel hard met zijn hoofd naar achter, alsof er iemand heel hard in zijn mond trekt. Hij doet het als hij aan een los touw achter je aan loopt, maar ook als hij helemaal los in de wei staat.
Herkent iemand dit? Zou het inderdaad kunnen komen doordat hij hard geeft getrokken aan zijn touw? Dat hij daar nu pijn van heeft?

Ik had dit in een topic staan, maar dat is op slot gezet.. het lijkt me niet dat mijn pony last heeft van het headshaking syndroom... is er iemand die mij kan helpen?

ellepel

Berichten: 47495
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:43

ik heb een stukje van dat topic gelezen,maar hij deed dit 2 jaar geleden dus ook al?
dan zal het vast niet met dat hek te maken hebben...
alhoewel..kan zijn dat er toch een wervel verschoven is.
mijn advies:
haal een osteopaat er bij of en goede fysiotherapeut en laat in elk geval nakijken of er misschien ergens iets scheef zit.

dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:44

ja, misschien dat hij toen dan ook al ergens aan heeft getrokken... hij heeft zich wel vaker ergens van los getrokken ik weet alleen niet of dat toen wa, maar het was dus ook weer weg op een gegeven moment.

BaronGhost
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 02:09

Het is een probleem dat ik dagelijks tegen kom.
Vaak wordt er nog steeds een verkeerde diagnose gemaakt en heeft het paard geen last van een Headshake probleem, maar toch echt een tanden probleem. de afwijking van het gebit dat deze reactie ook veroorzaak zijn de wolfkiezen. Ook al zijn ze al een keer getrokken het aantal afgebroken wolfskiezen is enorm. Je denkt dat het paard ze niet meer heeft maar daar in tegen heeft hij de wortel nog zitten en kan deze nog meer tot last zijn dan de wolfskies in zijn geheel ervoor. Dit geld alleen voor de paarden die het onder het rijden hebben.

Christie Dreessen
paardentandarts

ellepel

Berichten: 47495
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 07:07

de mijne heeft gewoon zijn wolfstandjes nog. die schud ook onder het rijden, maar ook gewoon zo in de wei Knipoog

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:40

Die van mij ook en volgens de tandarts heeft hij er geen last van.

dreamer1987

Berichten: 1727
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Venlo

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:48

dat is het dus ook niet... want hij doet het inderdaad ook als hij gewoon in de wei staat.

ellepel

Berichten: 47495
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:57


singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:16

Sorry, maar ik snap er de ballen van!

MPB
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-12-06

onderzoek naar headshaking en homeopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:09

OPROEP:

Ik ben 4de -jaars student “Klassieke homeopathie voor Dieren”. In het laatste jaar van mijn studie moet ik een scriptie schrijven.

2 jaar geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met het probleem “headshaking” bij paarden. Iemand van mijn rijvereniging had een Fjord die hier al twee jaar last van had en al veel behandelingen, zowel regulier als alternatief, geprobeerd had.
Het dier werd bij mij ter behandeling aangeboden en gelukkig heb ik haar met succes kunnen behandelen met behulp van een homeopathisch middel. Naar aanleiding van deze casus ben ik me gaan verdiepen in de headshaking-problematiek. Ik kwam tot de conclusie dat het probleem veel groter is dan ik verwacht had. Dit is dan ook de reden dat ik mijn scriptie wil schrijven over deze kwaal en de mogelijkheden van behandeling via de methode van de klassieke homeopathie.

Ik benadruk het feit dat het om een klassiek homeopathische benadering gaat. Homeopathie kent namelijk verschillende behandelwijzen. Bij de complex-homeopathie krijgt ieder dier met een bepaald ziektebeeld hetzelfde medicijn waarin diverse middelen bijeengebracht zijn. Elk van deze middelen kan eventueel iets met de klachten doen. De middelen zijn vaak te koop bij “dierendrogisterijen” om zelf te kunnen toepassen.
Bij klinische homeopathie wordt vooral naar de fysieke symptomen van een ziektebeeld gekeken. Er wordt een middel ingezet dat bijvoorbeeld een grote affiniteit heeft met spierproblemen, gewrichtsproblemen, ademhaling etc. Hierbij wordt niet gekeken of het middel ook past bij het karakter van het dier.

De klassieke homeopathie baseert een behandeling altijd op een totaalbeeld van het “zieke” dier. Niet alleen zijn fysieke klachtenpatroon telt, maar ook de “symptomen”die hij laat zien over zijn karakter, gebeurtenissen uit zijn verleden, oude ziektes die zijn doorgemaakt, voedselvoorkeuren en voedingsgewoontes. Alles wordt meegenomen bij de keuze van een middel in een puur individuele behandeling. Dit betekent dat 10 paarden die lijden aan headshaking, misschien allemaal een ander middel nodig hebben om tot genezing te komen. De kans dat de behandeling aanslaat is vanwege de individualiteit groter dan bij de eerder genoemde methodes.

Naast een theoretisch verhaal wil ik in mijn scriptie een stuk onderzoek doen naar ervaringen van eigenaren van headshakers. Je kunt daarbij denken aan ontstaan van de klachten, behandelingen, gestelde diagnoses, wat kun je er nog wel mee en wat beslist niet, wat zijn de symptomen en onder welke omstandigheden etc.

Daarnaast wil ik zelf een aantal dieren behandelen om ook deze ervaringen mee te nemen. De behandelingen zullen vermoedelijk bij een aantal paarden het meest zinvol zijn in het voorjaar, omdat de klachten vaak weer erger worden in deze periode.

Graag wil ik door middel van dit bericht inventariseren wie er bereid is om mee te werken aan dit onderzoek. Geïnteresseerden kunnen dit kenbaar maken via mpvdboogaard@hotmail.com .
Geef daarbij aan of je alleen interesse hebt in het aanleveren van onderzoeksgegevens, of dat er ook interesse is voor een homeopathische behandeling. Ik kan ten behoeve van de scriptie maximaal 5 à 10 paarden behandelen, dus eventuele interesse dien je tijdig aan te geven. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk de verdere voorwaarden en vragen toegestuurd.
Ook voor het onderdeel “onderzoek” krijg je een vragenlijst via e-mail.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:33

ik weet niet of er hier nog wel is mensen mee lezen, anders plaats ik een ander topic..
maar mijn pony is dus vorige zomer begonnen met schudden...
hij doet het overal waar hij is.. en dan voora ook klapperen met zijn bovenlip en jeuken...

waar kan ik nou beginnen met zoeken.
zoeizo gaat eerst de tandarts komen..
en dan.. ik zat te denken aan een osteophaat, maar dan weer welke..

de veearts wou de moeite niet doen om er naar te kijken, want die zegt dat het 100 oorzaken kan hebben..

Farjen

Berichten: 8036
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:04

bloedonderzoek, ostheopaat, tandarts, ...
Ik raad je zeker het bloedonderzoek aan. Als je veearts er niet wilt naar kijken, zou ik een andere bellen.
Laatst bijgewerkt door Farjen op 30-12-06 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48693
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:05

heb je de gegevens van Nico Speksnijder al Ukster?
anders geef ik die wel per pb als je interesse hebt... Nico is een man met gouden handjes.... Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:34

Ukster schreef:
ik weet niet of er hier nog wel is mensen mee lezen, anders plaats ik een ander topic..
maar mijn pony is dus vorige zomer begonnen met schudden...
hij doet het overal waar hij is.. en dan voora ook klapperen met zijn bovenlip en jeuken...

waar kan ik nou beginnen met zoeken.
zoeizo gaat eerst de tandarts komen..
en dan.. ik zat te denken aan een osteophaat, maar dan weer welke..

de veearts wou de moeite niet doen om er naar te kijken, want die zegt dat het 100 oorzaken kan hebben..


Nou, 'k zou dan maar gauw een andere da nemen... soms is er nl. wel een aanwijsbare oorzaak. Dit is belachelijk!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:42

Overigens...gisteren buitenrit gehad.
Aileen was voor het eerst weer flink aan het shaken.
Zijn er meer die er juist nu last van hebben? Kunnen toch geen pollen zijn, lijkt me...

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:35

Digger heeeft ook last de laatste dagen terwijl hij het nooit in de winter had.
Ik rijdt nu weer met een neusnetje...

ellepel

Berichten: 47495
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:48

ik heb gister ook gereden en ap schudde totaal niet,ik zal er vandaag ook nog es op letten.
de temperatuur is hoger he, en dar reageren sommige ook op, mijn idee is dat t niet pollen zijn,maar misschien wel andere stofdeeltjes die t dan veroorzaken?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 01:50

Soms denk ik weleens dat het mugjes zijn. Die zijn er overigens nu ook.
Dat zou ook verklaren waarom Aileen het in het bos veel meer doet dan erbuiten, en buiten veel meer dan binnen en in de schemering het allermeest.

Aileen heeft ook veel baat bij het netje en als je dat bekijkt, dan zijn de mazen echt veel te groot om pollen tegen te houden.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:22

Klopt, ik zag Niek de afgelopen dagen ook zo nu en dan eens een 'knikje' maken. Mijn neus zit overigens ook al weer een week potdicht Verdrietig

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:02

vera schreef:
Digger heeeft ook last de laatste dagen terwijl hij het nooit in de winter had.
Ik rijdt nu weer met een neusnetje...


Ik ben meestal weg zo rond oud en nieuw.
Mijn pennymeisje meldde me vorig jaar al dat mijn headshaker in die tijd juíst heel erg schudde!
Zij zegt dat de kruitdampen van de rotjes Andor erg irriteren.
Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gegaan is, ik heb haar nog niet gesproken.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:05

Hier nog eentje die alleen nog maar met lange teugel kan rijden ivm het hele heftige schudden. Pollen lijken mij nu niet de oorzaak, daarnaast rij ik in een binnenbak, volgende week komt de fysio om te kijken of hij ergens vast zit....

Farjen

Berichten: 8036
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:08

Mijn paard blijft nog steeds goed gaan nu met de olie's voor zijn lever. De ene dag wat meer last als de andere maar niet meer zo erg als vroeger *afkloppen* Haha!

twister42
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:30

die van mij schud ook nog niet, die krijgt nu nog niks maar ik heb bij de paardendrogist een goedje besteld wat er voor zou zijn, zodat hij geen last heeft van pollen, het is alleen pas leverbaar van af februari, hoop dat ie het nog even niet blijft doen

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:05

Hoe heet dat twister en is het speciaal voor allergische reactie's op pollen? Wat kost het? Ik geef nu zelf cortisonen, maar naast dat me dat ongeveer 75 euro per maand kost is het ook nog eens heel erg slecht voor zijn lijf!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:51

Ik heb besloten om Niek te laten doormeten door een holistisch therapeute! Zij komt maandag over een week hierheen. Ze gaat dan meteen bekijken wat de oorzaak is van het 'schudden'. Ben heel benieuwd naar haar mening!
Jullie horen het nog..