[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48583
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:43

ik spreek nu alleen even voor mezelf en Banjer hoor... Lachen

Banjer begint meestal met headshaken als ik last begin te krijgen van mijn hooikoorts... ze stopt met het headshaken als ik ook geen last meer heb van mijn hooikoorts (max. 2 maanden, zijn maar bepaalde pollen in de lucht waar we last van hebben)... dus voor mij is 1 + 1 = 2... Lachen

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:14

menollyke schreef:
twister42 schreef:
weet iemand of je met een netje wedstrijden mag rijden?


Nee, je kan vrijstelling krijgen voor het losrijden met netje, maar de wedstrijd zelf moet je zonder netje rijden.


Ik heb met mijn schudder een paar keer wel gewoon gestart met het netje. Voordat ik moest gaan losrijden gewoon even gemeld bij de jury dat hij een pollenallergie heeft en daarna mocht ik altijd starten met mijn netje. Dus ik denk wel dat het per plaats en wedstrijd verschilt, maar in 9 van de 10 gevallen wil een jury wel met je mee werken hoor!

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:15

menollyke schreef:
Dat het paard het alleen in bepaalde maanden doet wil nog niet gelijk het rijtechnische gedeelte uitsluiten. Oliv schudt ook alleen in de zomer, en toch is het rijtechnisch allemaal op te lossen. (ook al heeft ze een bewezen allergie) Wat ik wil zeggen: het sluit elkaar niet uit.


Helemaal mee eens. Die van mij is begonnen als 'seizoens-schudder'. Later schudde hij ook in andere maanden. Het blijkt (met name rijtechnische)stress te zijn en is volledig op te lossen door volgens de methode van AdB te rijden. Het is wellicht niet de oplossing voor alle headshakers maar ik kan jullie echt aanraden om het te proberen. Verwacht niet dat het in 1 keer helemaal over is, die van mij shaked nog steeds af en toe maar het is 99% minder dan eerst!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:05

CynPerfect schreef:
Maar het valt me op, als ik de reacties op dit topic zie,
hoe verschillend mensen denken waar het aan ligt.


Opmerkelijk is dat de meeste paarden schudden in het 'vliegjes- en pollenseizoen'.
Mijn ervaring is dat die 2 nou net de extra trigger kunnen zijn om te gaan kopschudden terwijl er toch een onderliggend probleem zit waar ze de winterdag dan weer niet door gaan schudden.

Ik heb een fjord gehad die vanaf een paar jaar oud is gaan kopschudden.
Het begon meestal half maart en ging tot ver in het najaar door.
Niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand als je hem bijv. naar de wei bracht.
Een neusriem met gevlochten veters eraan was voldoende om hem redelijk normaal te kunnen rijden.
Ik heb dus ook jaren gedacht dat het door kleine vliegjes kwam want in de winter schudde hij absoluut niet.
Michiel Schepers heeft hem een paar keer behandeld zonder succes.
Een paar jaar terug was hier toevallig een goede kennis die fysiotherapeute was. Het gesprek kwam op het kopschudden en zij wilde wel 's kijken of ze verder iets kon vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Zij ontdekte dat de atlas (bovenste nekwervel iets gedraaid stond en daardoor de bovenste halsspieren ook harder dan normaal aanvoelden.
Zij heeft hem behandeld en ik moest de spieren een paar weken blijven masseren.
Het kopschudden was sindsdien helemaal over. Zelfs midden in de zomer.
Volgens haar hebben veel paarden een nekprobleem.
Het is de plek waar het halster net achter de oren ligt.
Het schijnt best vaak voor te komen dat paarden vooral op jonge leeftijd een keer flink in het halster hangen. Daardoor verzet de atlas zich iets met alle gevolgen van dien.
In elk geval is het met onze fjord inderdaad gebeurt. Hij stond een keer vast bij de stal als jaarling toen er wat van het dak waaide van een stal pal ernaast.
Hij schrok giga en knalde keihard achteruit tot het halstertouw niet verder kon.

Maw. het nekprobleem heeft hij jaren gehad, maar alleen door de extra irritatie van vliegjes ging hij kopschudden. Dat was net teveel van het goede.

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:38

http://www.guardianmask.com/
wij rijden sinds deze zomer met dit masker en hij staat ook 24 uur per dag ermee op het land vorig jaar was hij de hele zomer niet te rijden zo ging hij te keer met zijn hoofd en nu hebben we de hele zomer doorgereden je moet wel consequent zijn en echt continu het masker buiten ophouden alleen binnen had hij hem soms af we hebben nu ook een speciaal masker gekocht voor aan het hoofdstel voor volgend jaar hij is 100% verbeterd
o ja hij heeft het van de zon en van de bomen dus in een te bosrijke boomrijke omgeving kan hij niet staan maar wij staan in de polder met weinig bomen dus gaat het perfekt

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:57

Ik las laatst ergens dat paarden het ook kunnen krijgen van een nikkelallergie (het bit dus).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:39

ik heb juist gehoord dat aurigan schudden zou kunnen veroorzaken..

frappant weer.temp gaat omhoog en afgelopen dinsdag had ik weer een schuddertje om op te rijden.. in bosgebied deed het het echt super erg,tussen het bouwland in weer totaal niet Knipoog

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:54

hoi ik heb ook een schudder....
Maar hij rammelt alleen neerwaarts met zijn mond.
Hij probeert dan ook met het bit te rammelen, terwijl zijn hoofdstel nu op maat is gemaakt dus daar kan het absoluut niet meer aan liggen.
De behoefte om te schuimen heeft hij ook niet.

Hij doet het bij het instappen en uitstappen, als hij aan het werk moet is het over.
De dierenarts zei destijds toen ik hem kocht dat het te maken had met stress??

Ik ken hem niet anders, hij deed het al toen ik hem kreeg...
Alles is gecheckd bit, spieren, tanden enz... maar de DA kan niets meer vinden.

Herkent iemand dit misschien ook?? Ik lees hier hele andere eventuele oorzaken.
Het is toch ook niet schadelijk voor hem (hoogsten irritant voor mij) of toch wel?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:59

Larrylurex:
Het kan stress zijn maar ook HS. Bij HS is de beweging meestal opwaarts, neerwaarts.

Doet je paard het ook met een buitenritje? Of als je hem met een halster rijdt?

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:04

iiieeee een buitenritje gaat bijna niet want hij is niet helemaal verkeersmak...... Huilen
maar ALS ik ga schud hij wel heel erg hoog (en gaat dan meestal daarna vandoor)

Ik hou dan alleen maar teugels in mijn handen en dan heeft hij vrij spel, nee ik doe dat niet vaak en met een halster rijden eigenlijk ook niet.....
Daar is hij veel te heet voor. Extreme duivel

Misschien toch stress dan?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:23

larrylurex schreef:
iiieeee een buitenritje gaat bijna niet want hij is niet helemaal verkeersmak...... Huilen
maar ALS ik ga schud hij wel heel erg hoog (en gaat dan meestal daarna vandoor)

Ik hou dan alleen maar teugels in mijn handen en dan heeft hij vrij spel, nee ik doe dat niet vaak en met een halster rijden eigenlijk ook niet.....
Daar is hij veel te heet voor. Extreme duivel

Misschien toch stress dan?

Moeilijk te beoordelen zo natuurlijk Clown
Maar het klinkt allemaal wel erg stressvol inderdaad. Misschien is dat iets waar je eerst aan moet werken? Klinkt mij meer als russisch roulette dan paardrijden Bloos!

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:36

Nee hoor valt op zich best mee, ik moet niet alleen het verkeer in gaan dan
heb ik een probleem.

Ik rij voornamelijk dressuur en spring soms met hem (dan is hij erg braaf)
Hij heeft ook een verleden van mishandeling en verwaarlozing
dus dat speelt denk ik ook een rol.

Hij is nu best goed te rijden hoor!
Hij moet de balans weer vinden tussen rust, ontspanning en vertrouwen in zijn berijder.
en dat laatste heeft hij nog niet tijdens een buitenrit.(komt wel)

Ik heb hem nu drie jaar en dat gaat langzaam maar zeker beter.
Vertrouwen kost tijd, misschien dat het headshaken dan ook afneemd
als hij erachter komt dat dressuur ook leuk en belonend kan werken.
(en zeker zonder slaag en straf)

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:46

Zo te horen mag hij van geluk spreken dat hij bij jou terechtgekomen is!

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:55

Jazeker was een triest verhaal met een happy ending!! Pling

We hebben een geweldige band samen maar zijn er nog lang niet
maar we komen er wel!!
Ik blijf in hem geloven, ik weet dat hij het kan!! Go jij! Go jij!

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:50

larrylurex schreef:
Hij doet het bij het instappen en uitstappen, als hij aan het werk moet is het over.
De dierenarts zei destijds toen ik hem kocht dat het te maken had met stress??


Klinkt heel logisch. Bij de mijne is dat het geval. Ik meerdere headshakers gezien en bij elk paard was de oorzaak stress. Ik geloof best dat er uitzonderingen zijn maar ik denk dat in veel gevallen de oorzaak in stress gezocht moet (kan) worden. Klik maar eens op de link in mijn onderschrift, zie verhalen leden, mijn paard heet Rhody. Dat gaat over een headshaker die van stress ging shaken.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:08

Dat is wel grappig want gisteren heeft hij echt heel erg lopen schudden.
Maar hij liep ook als een banaan....(verkeerde stelling op de linkerhand)
Daardoor wordt hij ook heel erg schrikkerig, vaag maar waar.

Ik zal eens gaan letten op het rechtstellen en schudden.
Misschien dat hier een verband ligt??

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:13

Waarschijnlijk doet het hem zeer, als hij zo scheef is. Waardoor er spanning komt en hij meer kan gaan schrikken?

Het kan ook door stress buiten het rijden om komen. Ik ben soms erg streng voor mijn paard. Ik probeer dat minder te doen en ik merk dat mijn paard meer ontspannen is en dus ook veel minder schudt. Op dit moment geeft hij misschien heel af en toe een klein shake-je. Mensen die niet weten wat het is herkennen het niet eens. Mijn manier van rijden heeft verandering teweeg gebracht, mijn (nieuwe) manier van hem benaderen heeft het vervolmaakt.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:23

Hij is normaal nooit scheef, dus alleen als hij gaat schudden...(en gaat spannen)
Hij zit zichzelf in de weg maar weet dat alleen zelf niet vrees ik.

Ik heb hem nu drie jaar en elke winter gaat het qua rijden minder.
dan is het donker en koud... ik weet het niet precies hij houdt gewoon niet van de donkere dagen.....
Hij krijgt in de winter nu meer beweging en gaat naar buiten dus het gaat al een stuk beter dan voorgaande jaren....

Hij heeft onder behandeling gestaan van een kraker omdat zijn vorige eigenaar hem helemaal vast had gereden.. (met slofteugel of iets dergelijk, zoooooo slecht bij verkeert gebruik)
Zijn rug is wel gevoelig maar dat is helemaal goed nu...

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:56

Elk paard is van nature scheef, net als dat mensen een voorkeur voor links of rechts hebben. Door op zijn rug te gaan zitten versterk je dat. Je moet dus heel bewust je paard recht maken. Het ene paard is natuurlijk schever dan het andere. Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:00


Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:34

Bij Roos is stress juist niet de oorzaak, als ze erg gestressed is (voor het eerst rijden zonder veulen, veulen afgespeend etc.) schudt ze juist niet Lachen

sanne_13
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:18

Renza: Dat is bij die van mij ook! Op concours bijvoorbeeld schudt ze dus helemaal niet. Thuis op de wei bijvoorbeeld weer wel heel erg. Ze schudt niet alleen maar schuurt haar neus en ogen ook aan alles wat ze kan vinden. Dr weidegenootje wordt ook vaak als schuurobject gebruikt Tong uitsteken

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:28

Dat is precies wat mijn -gestressde- paard ook deed. Hij schudde ook niet per definitie altijd er een stresserend moment was. Dat maakte het ook zo verwarrend. Daarom duurde het een tijd voordat ik bedacht dat het wel eens stress zou kunnen zijn.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:21

Hier ben ik weer.
Ik heb al een allergie test laten doen, haaranalyse en ostheopaat (die vond allerlei toxines in de lever en schimmel in de darmen, allerlei homeopatische middels gekregen, werkte even, nu weer niet meer, hij ziet er wel gezonder uit) en nu een bloedonderzoek door een hele goede DA. Deze had bij een controle gezien dat zijn slijmklieren een gele schijn hebben, dit komt dus omdat zijn lever niet goed werkt.
Nu is het afwachten voor die uitslag.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:00

ik heb ook een vraag:
wij hebben een bijna (april) 4 jarige tinker we zijn hem dus vorig jaar april langzaam gaan beleren.
nou schud hij dus ook vaak met zijn hoofd, ikzelf dacht dus dat het komt omdat hij jong is en omdat hij nog wisselt en van de teugedruk af wil.
nu lees ik dus hier dat er heel wat anders aan de hand kan zijn.
hij heb het vooral als je al een tijdje aan het rijden bent en hij word moe.
soms heeft hij het helemaal niet, maar heel vaak dus wel.
heeft er iemand advies voor mij???