[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:41

Bij mijn paard helpt een neusnetje en bij slechte omstandigheden een vliegenmasker met neusflap bij het rijden.
Dan is het redelijk goed te doen

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:07

Hij doet het niet als ie gewoon staat? Vraag me af of ze pijn hebben.. mijne doet het ook gewoon, ik rij er niet op en trainen doen we meestal zonder hoofdstel of wat ook. Moet ook echt niet denken aan euthanasie maar als hij pijn heeft zal het wel heel egoïstisch zijn..

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:33

Nee, hij weet zijn neus uit de wind te houden in de wei.
Om het meteen over euthanasie te hebben vind ik wel erg kort door de bocht
Probeer hem eerst even goed na te laten kijken door een goede cranio sacraal behandelaar of osteopaat. Dat doet vaak wonderen

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:53

Dankjewel daar ga ik me in verdiepen. Hij is onderzocht door twee verschillende veearsten en er zijn foto’s gemaakt. De da had het eventueel over een neuromodulatie behandeling in Utrecht. Omdat ik niet bekend was met headshaking vroeg ik of hij daar aan kon overlijden en toen gaf de dierenarts aan dat het voor een paard met deze aandoening eerlijker is om hem in te laten slapen. Vandaar dat ik zo geschrokken ben. Maar dankjewel voor je reactie!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:01

Ik zou ook niet zomaar in laten slapen hoor!!!


Appie had dit


En at ging de hele dag door.
Doodmoe en sjaggerijnig werd hij er van.
Binnen zetten bracht nog de meeste verlichting en dan stond hij vaak met zijn hoofd tegen de muur

En nadat hij door eem osteo en de fysio goed behandeld is is het bij hem enorm afgenomen, laatste jaar behandeld met ceterizine en toen was het zo goed als weg.
Hij mocht mee doen met een trial vanuit Utrecht,maar hij werd afgewezen omdat hij niet schudde
.
En beide fysio en osteo heb ik gevraagd om het hoofd/nek gebied mee te nemen is hij er eigenlijk van af.
Maar appie had duidelijk pollenallergie,had ook alleen voorjaar last en vaak in oktober nog even.
Ben anders gaan voeren, geen grane, hij is 24/7 buiten gekomen.
stal leverde namelijk stress op en slechte longen.
En ik kan nu gewoon altijd rijden!

Vorjaar blijft altijd spannend,zag eergister ook wat knikjes,dus dat blijft spannend,.
maar denk dat het wel goed blijft gaan

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 05:41

Bij Guus waren er ook meer oorzaken. Zowel pollen (vooral boompollen, gras een stuk minder), maar ook zon, wind, regen, van alles. Veel prikkels maakte het ook erger.

Nu na de cranio behandelingen was het weg, van de week tijdens wat stress/frustratie tijdens het rijden kwam het weer even terug, maar dat kunnen laten afvloeien, en het schudden was ook weer weg.

Euthanasie vind ik ook wel heel heftig om direct voor te stellen als DA. Ik merk dat DA's vaak weinig kennis hebben als het gaat om HS. Hier op stal ook een paard wat staat te schudden, ook op stal, en antwoord van de DA was "zal wel een allergie zijn, geef hem maar een neusnetje" 8)7

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:34

Euthanasie is wel heel kort door de bocht. Zoals ik al aan je schreef, laat je paard onderzoeken in Bodegraven. Daar gaan ze je paard eerst een dag observeren; na deze dag kunnen ze je zeggen of het een pollenallergie is of dat er meer aan de hand is.
Wij hadden 3 opties: neusnetje (wat toen al bekend was dat dat niet werkte), medicatie (ons paardje had er al zoveel last van dat deze medicijnen niet zouden werken) of de equipens. Voor dat laatste zijn wij gegaan..

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:42

Wat kost die equipens nou ongeveer?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:21

kan iemand me meer vertellen over de anti-allergie pilletjes of waar kan ik dat ongeveer terugvinden? k weet dat er eerder over geschreven is, maar zoek me suf en krijg het niet gevonden.
Ik wil dit jaar gaan proberen mijn paard hiermee te helpen en wil me voor gaan bereiden en weten hoeveel k moet geven en hoe k goed opbouw...

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:47

Via de zoekfunctie ceterizine in typen. Even filteren op medisch,anders krijg je ook andere berichten
Dan vind je wel berichten.
Denk tenminste dat je die bedoeld?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:06

Dankje, ik ga het proberen. Wist inderdaad de naam niet meer en dan wordt het lastig zoeken.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:11

Of loratadine, dat wordt ook veel gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:10

Sorry dieseltje, ik ging nog op je post reageren maar weet niet waarom ik dat niet gedaan heb.

Ik ben vorig jaar gestart met Cetirizine, dat zijn 10mg pilletjes. Toen midden in het seizoen gestart (denk april/mei daar ergens?) omdat ik eerst nog andere dingen geprobeerd had. Maar nadat niks werkte, voor verschillende jaren al niet (neusnetje, masker, spirulina, Puur Pollen, .. ) dacht ik: nu moet het maar eens.

Omdat het al midden in het seizoen was ben ik meteen met 3 pilletjes begonnen. En dan heb ik het een beetje aangekeken en via pollennieuws gewerkt. Waren er veel pollen en merkte ik bij aankomst dat hij toch wat last had dan kreeg hij een extra pilletje als ik wilde gaan rijden. Als dit een tijdje zo was dan gaf ik hem standaard een extra pil bij. Zo ben ik op het topmoment tot 6 pillen per dag gegaan, daarna kon ik weer gaan afbouwen.

Nu ben ik dus alweer bezig omwille van de hazelaars, eerst met 1 pil begonnen maar dat had niet veel effect, sinds 2 pillen merk ik wel verschil. Die krijgt hij nu nog, ondanks dat het weer niet zo echt goed is voor de pollen blijven ze toch wel aanwezig dus denk éénmaal begonnen dat je het best blijft geven.

Maar zijn allergieën zijn ook wel een beetje stom. Hij reageert op hazelaars, berken, grassen en maïs en laat die nu net allemaal hun bloeimoment achter elkaar hebben ... Dus in principe van februari/maart (dit jaar zijn ze heel erg vroeg) tot oktober/november (als de maïs af is) hebben we plezier, met telkens ineens meer last als er weer een nieuwe soort in bloei gaat, dus dat is ook het moment dat ik de dagelijkse dosis wat ophoog.


Het gaat overigens om een D-pony (1.42m, ongeveer 400 kg).

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:16

[***], welke van jou was nou wat humeurig de laatste tijd?
Is dat degene die nu ook de pilletjes krijt?
Wil je es voor mij er op letten of je merkt dat hij nu relaxeder word?

Hier nog geen last
Maar ging voorgane jaren erg goed,dus ik ga er vanuit dat dat zo blijft :j
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-02-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam omgezet in gebruikersnaam.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:20

Dat is dezelfde :j Heb ook al aan de pillen zitten denken maar hij had het ook al voordat ik met de pillen begon, heeft het al zolang ik hem ken en er is elk jaar wel iets wat verandert of wat ik denk dat het is maar het blijft terugkomen :+ Verwacht dan ook niet dat hij meer relax gaat worden door de pillen, hij zal dat vast wel gaan worden zodra het mooiere weer eraan komt, maar dat hangt dan niet samen met de pillen. Eventueel wel met zijn allergie trouwens .. mooi weer = meer pollen = meer last = meer moe = meer zen. Zoiets :+ Daar zit ik wel nog aan te denken, hoewel ik in de winter niet vind dat hij goede energie heeft en hij in de zomer zich zo slecht voelt (zeker niet vorige zomer) dus ik vind het een moeilijke.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:53

[***] schreef:
Sorry dieseltje, ik ging nog op je post reageren maar weet niet waarom ik dat niet gedaan heb.

Ik ben vorig jaar gestart met Cetirizine, dat zijn 10mg pilletjes. Toen midden in het seizoen gestart (denk april/mei daar ergens?) omdat ik eerst nog andere dingen geprobeerd had. Maar nadat niks werkte, voor verschillende jaren al niet (neusnetje, masker, spirulina, Puur Pollen, .. ) dacht ik: nu moet het maar eens.

Omdat het al midden in het seizoen was ben ik meteen met 3 pilletjes begonnen. En dan heb ik het een beetje aangekeken en via pollennieuws gewerkt. Waren er veel pollen en merkte ik bij aankomst dat hij toch wat last had dan kreeg hij een extra pilletje als ik wilde gaan rijden. Als dit een tijdje zo was dan gaf ik hem standaard een extra pil bij. Zo ben ik op het topmoment tot 6 pillen per dag gegaan, daarna kon ik weer gaan afbouwen.

Nu ben ik dus alweer bezig omwille van de hazelaars, eerst met 1 pil begonnen maar dat had niet veel effect, sinds 2 pillen merk ik wel verschil. Die krijgt hij nu nog, ondanks dat het weer niet zo echt goed is voor de pollen blijven ze toch wel aanwezig dus denk éénmaal begonnen dat je het best blijft geven.

Maar zijn allergieën zijn ook wel een beetje stom. Hij reageert op hazelaars, berken, grassen en maïs en laat die nu net allemaal hun bloeimoment achter elkaar hebben ... Dus in principe van februari/maart (dit jaar zijn ze heel erg vroeg) tot oktober/november (als de maïs af is) hebben we plezier, met telkens ineens meer last als er weer een nieuwe soort in bloei gaat, dus dat is ook het moment dat ik de dagelijkse dosis wat ophoog.


Het gaat overigens om een D-pony (1.42m, ongeveer 400 kg).


Dankjewel voor je uitleg, ik hoop dat je het goed onder controle kunt blijven houden zo. Wel heel vervelend dat hij zo lang n het jaar last heeft door de verschillende bloeimomenten van de gewassen.

Mag ik vragen waar jij de cetirizine haalt?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:55

Via diegrenze.nl , hadden ze hier in het topic gezet en is volgens mij het goedkoopste wat er te vinden is (gewoon in Nederland/België dan). Moet nu nog eens kijken maar toen was het 2.99 euro voor 30 tabletten, vanaf 50 euro is het gratis verzenden dacht ik (maar weet niet of dat voor Nederland ook hetzelfde is).

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:25

Ik woon vlak bij de Duitse grens, heb familie in België en Duitsland dus kan inderdaad ook daar kijken.
Had ook op E-bay gezien, Loratadine 365 tabletten voor nog geen 11 of 12 pond (incl verzending)....dat is echt goedkoop volgens mij

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:33

Zou eerst es een kleine verpakking kopen en kijken of het wel wat is.?


[***], die van mij zijn winters ook meer sjaggie hoor.
Andere paarden op stal ook
Ik zelf ook :P

.dus zou daar niet zoveel achter zoeken als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-02-18 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam omgezet in gebruikersnaam.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:08

Mieke schreef:
Wat kost die equipens nou ongeveer?


Geen idee. Bij ons werd het vergoed door de verzekering.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:20

Topic ligt alweer even stil!
Helaas vandaag wel een behoorlijk schuddende appie gezien.
Had ook veel jeuk aan het hoofd zag, hij maakte dankbaar gebruik van onze slowfeeder bakken om aan te schuren
Vergeten filmpje van te maken,.
gelukkig was het later in de middag er weg,maar toen was de zon ook verdwenen.

Hoe staat het met de rest van de paarden?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:36

Hier dit weekend last :j Ondanks de sneeuw :+
Het was wel lekker weer, en de natuur vond dat ook denk ik, ook ineens veel vliegjes en mugjes enzo. Heb maandag een extra pilletje gegeven maar weet niet of dat echt veel verschil maakte, de wandeling was te kort om er echt iets van te zeggen. Hij had vooral last in de buurt van velden, niet in het bos.

Volgend weekend even verder kijken, maar voorlopig regent het dus gok dat het nu wel weer ok is ;) Hij krijgt voor de zekerheid wel gewoon zijn dosis pillen (3 op dit moment) en dan kijk ik per dag of ik extra geef of niet.

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:39

Bij mij is het vreselijk!!! Op mijn Facebook ( Edith ten woude ) is de radeloosheid te lezen en als je wil aansluiten op Facebook bij de headshaking groep dan welkom. We proberen veel uit te wisselen en te leren van elkaar. Ik wil de neuromodulatie behandeling gaan doen in Utrecht. Iemand ervaring??

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:53

Janouk begon ook zondag ineens weer te shaken. Maanden is het weg geweest, maar de snelle weersomslag gaf een aanval. Ik heb haar zelf cranio sacraal behandeld en gelukkig reageerde ze daar heftig, maar goed op. Het is nu heel veel minder. 5Pppffff
wel meteen de gezichtsmaskers gewassen. Die krijgt ze nu overdag weer op.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:59

Guus schudt ook weer. Niet meer door zon, wind of regen, maar echt door de pollen. Zijn zondag gestart met cetrizine, 2 pilletjes, eens kijken of dat helpt. Gisteren weer met mis gereden en dat ging goed, wel iets onrustig met zijn hoofd maar het viel mee.

Lastig hè, als dat weer ineens zo omslaat. De natuur lijkt ook de afgelopen koude weken ineens in te willen halen of zo. Nou ja, misschien is de regen de komende dagen wel weer ff fijn voor onze schudders, even een adempauze. :(:)

@Ejc geen ervaring mee, maar deel gerust die van jou hier. Altijd fijn om van anderen te leren!