[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:55

*\%/* *\%/* *\%/* *\o/* *\o/* *\o/* :D

Dit was zo'n beetje het verslag van onze rit!

In het begin niet of nauwelijks geschud of onrust met zijn hoofd, in de loop van de rit werd de onrust wat meer en op zijn vaste stukken ook wel weer schudden, maar minimaal. Alleen het laatste stuk is altijd lastig, dus dat wordt weer een stukje omrijden voortaan.

Maar we mogen niet klagen!! Kijk het nu ff 2 weken aan, dan de cranio nogmaals en dan hoop ik dat we er weer zijn.

Zal toch wel iets anders zijn dit voorjaar dat zoveel paarden zoveel erger schudden als anders. Hoop voor iedereen dat het snel over is! :(:)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:10

Wat fijn dat het goed ging!

Hahaha ik zie het al zo voor me, megamindy :')

Ik ben begonnen met 1 cetirizine vandaag. Hij had vanmorgen met rijden meer last namelijk. Ben benieuwd of ik wat merk.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:46

Fijn dat je lekker hebt gereden +:)+ .

Od en ik hebben vandaag lekker gewandeld en dat ging ook vrij goed zonder netje of masker :) . Het was alleen even slikken voor me toen we langs de manege wandelden. Mijn vereniging hield daar vandaag wedstrijd en Od en ik vinden dat leuk om te doen. (zij het niet op die locatie, die vind Od stom :+ <3 _O- ). Maar op dat moment viel het niet kunnen rijden wel even zwaar :o .

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:50

Ik heb gisterochtend in de buitenbak getraind met het field relief masker. Het masker is eenvoudig te bevestigen aan het hoofdstel. Het bedekt alleen niet de neus.
Daarvoor kun je nog een apart neusnetje gebruiken.
Mijn paard reageerde er goed op. Al zijn er natuurlijk nu nog weinig vliegen in de lucht.

Amanga
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:12

Ook mijn paard heeft al jaren last van headshake syndroom.
Nu heb ik echt al baad bij een pollenkuur.
En bijenpollen van een imker bij mij in de buurt.
Maar helemaal verhelpen die i het niet.
Mijn paard reageert dan voornamelijk op pollen.
En zon

Hij wilt ook echt niet de hele dag naar buiten meestal Max 4 uurtjes.

Nu heb ik gelezen dat er weer een nieuw middel op de markt is die ook moet helpen tegen de bekende kriebelneus.
Maar zoals alles in deze paarden wereld is het niet goedkoop.
Nu vroeg ik me af of iemand er al ervaring mee heeft het heet LONGVITAAL van ECOSTYLE.
Ik hoor het graag.

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:08

Amanga, boven je staan een aantal berichten daar over. Zo te lezen, geen ervaringen maar wel mensen die het ook voorbij hebben zien komen.

Hier de cranio gehad, week stil laten staan. Vorige week donderdag in de bak proberen te rijden, ging ze in de staak bij het aangalopperen. Met geen mogelijkheid contact te krijgen.
Haar aan de longe gedaan en dat ging goed, daarna er weer op en prima.

Zaterdag naar buiten geweest. Staken, voorwaards, staken, voorwaards.
Was niet te doen. Kon haar er op een gegeven moment redelijk vlot uit halen maar niet goed.

Contact gehad met de cranio, pony moet blijkbaar intern meer nog verwerken en staat dus weer een weekje op rust. Dan proberen we het opnieuw.

Ooguitvloeiing en schudden leek wel verbeterd. En ze was mooi losjes te rijden, geen druk/kantelen of wat dan ook.

Dat masker Sabine81, wil je daar eens een foto van maken op je paard? Ben heel benieuwd hoe dat er buiten de 'verkoopfoto's' uit ziet en hoe het zit.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:28

Gisteren wat grondwerk met Od gedaan en hij schudde wel wat maar niet noemenswaardig. Terwijl er toch wel typische schud omstandigheden waren bij ons op stal. Misschien dat de cranio toch wat aan het doen is nu :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:17

Iemand tips voor goede magnesium? Ik wil graag zo puur mogelijke. De PENS is afgelopen maar met regenweer staat ze nog steeds enorm te schudden.. de prof zei zelf al. We weten niet of de behandeling de symptomen tijdelijk weg nam, of dat het door het goede weer kwam.. k*t dus. €2000 euro armer ondertussen, maar hopelijk heeft het toch een beetje effect..

Ik zat te kijken naar deze magnesium;
https://www.pharmahorse.nl/magnesium-pa ... gLDsvD_BwE

Of deze
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

(Verschrikkelijk gedateerde website wel maar product klinkt goed)

Iemand tips?

ellepel

Berichten: 47378
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:20

Sowieso even op voeding kijken, meende dat een tijd geleden er nog een topic over was.
Misschien kun je die met de zoekfunctie nog vinden?.

Schud ze alleen met regen nog en verder helemaal niet meer?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:12

Ik gebruikte de magnesium van Equine America (de Magnitude)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:39

Mijn paarden maken een knik met vooral beestjes ( geen pollenallergie).. dit is op te lossen met netje!

In t verleden een echte headshaker hier op stal gehad.. alles is geprobeerd.. niets hielp. Paard is uiteindelijk ingeslapen. Was geen leven voor dat dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:20

Ik heb een tijd (aantal jaar) de magnesium van pharmahorse gegeven maar daar een paar maanden geleden mee gestopt en merk geen verschil of ik hem wel of niet geef. Heb ook verschillende dosissen geprobeerd enzo maar maakt allemaal niks uit. Ze zeggen ook dat niet elk paard op magnesium reageert dus het zal weer een kwestie van proberen zijn als je iets wil weten ...

Ivm die long vitaal klinkt het in theorie wel mooi, maar dat klinkt het altijd. Het is echt wel enorm duur en vraag me af of je niet gewoon zelf die dingen apart kan geven. Nu heb ik ook een hele tijd fenegriek gegeven maar ook niet het idee dat dit verschil maakt, dus of dan zoiets als long vitaal ineens wel zou werken .. geen idee ..

Tot nu toe reageert die op de cetirizine het best (eventueel in combinatie met extra vitamine E maar dat is een gevoel en geen feit), alleen de laatste restjes krijgen we niet weg. En de overgevoeligheid op beestjes die volgens mij meer tussen zijn oren zit dan dat het echt een probleem is (hoewel hij wel een gevoelig velletje heeft, kan ook niet goed tegen borstelen enzo .. te hard niet maar te zacht ook niet :+ ).


Cranio is misschien nog iets om eens te overwegen, maar ik heb moeite om mij een link voor te stellen tussen headshaken door pollenallergie en verlichting door de behandeling. Als er iets vast zit of scheef staat of drukt of noem het maar kan ik het mij voorstellen, maar puur op pollen (of andere natuur-elementen)?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:58

Wat zou het effect dan zijn van magnesium in deze gevallen ?

Ik zie dat jullie ook veel over cranio spreken, waar hebben we het dan juist over massage ?

Mijn merrrie staat sinds mei terug 24/24 buiten en eind april zijn ook de luchtwegen door da gecontroleerd hij zei dat ze zuiver was. Wat ik merk met vorig jaar is minder briesen/niezen tot nu toe wel soms nog wat gekreun tijdens rijden vooral op het begin van rijden. Toch kan ik me niet ontdoen van het feit dat ik soms toch de indruk heb ze wat wijd door de neusgaten ademt.

De symptomen zijn wel veel minder als toen .. geeft hier iemand nog fenegriek bij ?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:13

@Idefix cranio is meer een soort van handoplegging op specifieke drukpunten. Heel abstract, maar Guus heeft er duidelijk baat bij.

Magnesium heb ik een poos bijgevoerd, nu geen los supplement meer maar ander voer waar een hogere basis dosering in zit. Merk wat dat aangaat geen verschil.

Guus wisselt enorm. Zondag en maandag was het top, dinsdag om te huilen maar ook ivm de vele vliegen en muggen. Vandaag terug op onze oude vliegenspray (is alleen in Duitsland verkrijgbaar dus wilde een ander proberen), en gelukkig ging het weer goed. Dan voortaan maar weer naar Duitsland om vliegenspray te halen, gelukkig verkopen ze het in 5L verpakkingen 8)7

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:18

Pfff mijne is weer helemaal om zeep. Zelfs in de stal stond ze weer hard te schudden daarnet. En dat na een PENS en €2000 euro verder.. baal zo erg

Toch maar cranio sacraal nog eens proberen dan.. en magnesium en cavalor pianissimo bij gaan geven, Mss dat er toch te veel stress in dat hoofd van haar om gaat?

Ik baal echt. Ze doet het zo enorm hard..

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:25

Pfff, dat is echt wel balen zeg := En jammer voor het paard.
Kan je uit de PENS ook niet halen wat het niet is? Ik ken er niet genoeg van, maar bv. dat als het pollen waren geweest het zou gewerkt hebben en als het zonlicht is werkt het niet ... Dan zou dat wel een stukje extra informatie kunnen geven op die manier, al is je paard daar niet mee geholpen natuurlijk.

Het effect van magnesium zou zijn dat het kalmerend werkt doordat het op de zenuwen werkt, het zou de signaal-overdracht tussen zenuwen rustiger maken of dergelijke? En via die weg zou het dan kunnen helpen als de aangezichtszenuw overprikkeld is, maar ik heb geen idee of er al veel paarden effect van gehad hebben...

Ik heb op dit moment niet zo echt een goed beeld hoe het is, ben nog wel een aantal keer geweest de laatste dagen maar te kort om echt wat te zeggen, ben niet uitgebreid gaan wandelen enzo. Hij lijkt wel ok, in de paddock heeft hij droge neus en droge ogen en staat hij ook buiten ed. Zodra we uit de paddock gaan schudt hij wel, maar daar zit ook veel vliegend gespuis. De stukjes wat ik in het veld heb gedaan zijn wisselend, maar niet enorm slecht. En zodra hij met z'n neus in het gras heeft gezeten heeft hij een loopneus :+

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:14

k_m schreef:
Pfff mijne is weer helemaal om zeep. Zelfs in de stal stond ze weer hard te schudden daarnet. En dat na een PENS en €2000 euro verder.. baal zo erg

Toch maar cranio sacraal nog eens proberen dan.. en magnesium en cavalor pianissimo bij gaan geven, Mss dat er toch te veel stress in dat hoofd van haar om gaat?

Ik baal echt. Ze doet het zo enorm hard..



:(:) :(:)
Ik heb toch zo met jullie te doen! Afschuwelijk lijkt me dat, als je paard overal zoveel last heeft.

En ik maar mopperen omdat Guus in het bos last heeft, terwijl hij gewoon prima staat op stal en op de wei.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:37

We zijn er zeker van dat het de zenuw is bij haar door het verdoven. Dus logische behandeling was pens. Helaas werkt dat vaak maar kort of totaal niet. Kort dus bij ons..

Bedankt voor de reacties! We willen de magnesium nu gaan proberen omdat dat idd stress tegen gaat en stress kan zenuwen over prikkelen. Dus laten we dat maar gewoon een keer proberen nu.. kon geen kwaad volgens de dierenarts maar moesten er ook niet te veel hoop op vestigen. Ze gaf aan het een weekje aan te kijken, moest het nu beter zijn hadden we binnen een half jaar nog is kunnen laten behandelen, maar ziet er niet naar uit dat we dat gaan doen. Na de magnesium gaan we dat anti epilepticum maar eens proberen. (Gaba ... cine ofzo iets)

Tingu voor jullie is het ook balen!! Het is gewoon een rot probleem. Je wil gewoon lekker kunnen genieten en dit gooit sowieso de rem er op.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:51

Afkloppen, maar hier gaat het momenteel vrij goed. Hij krijgt dagelijks 3 pilletjes loratadine, draagt de hele dag buiten zijn hoofdnet met oren en neusflap. Ook magnesium dagelijks, maar wat bij hem nu aanslaat weet ik niet. Ik durf er nu ook niks aan te veranderen, bang dat het dan weer mis zou gaan dus ik blijf maar trouw dit aan hem geven.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:57

Als je denkt dat je paard veel stress heeft zou je t volgende kunnen proberen:
Geef zachtjes ( of zo hard als nodig is) wat druk achter de oortjes ( waar het hoofdstel ligt zeg maar) en kijk of je paard wil zakken.. bij t kleinste signaal dat je paard naar beneden geeft haal je de druk weg. Blijf herhalen net zo lang totdat je paard zijn hals/ hoofd neerwaarts wil houden. Je moet zeg maar de houding van t grazen in je hoofd houden. Kijk dan eens wat er gebeurd qua headshaking! Als t stressgerelateerd is zou je paard hier rustiger van moeten worden. Door deze " graashouding" na te bootsen maakt je paard endorfines aan en neemt stress af.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:44

pol1 schreef:
Als je denkt dat je paard veel stress heeft zou je t volgende kunnen proberen:
Geef zachtjes ( of zo hard als nodig is) wat druk achter de oortjes ( waar het hoofdstel ligt zeg maar) en kijk of je paard wil zakken.. bij t kleinste signaal dat je paard naar beneden geeft haal je de druk weg. Blijf herhalen net zo lang totdat je paard zijn hals/ hoofd neerwaarts wil houden. Je moet zeg maar de houding van t grazen in je hoofd houden. Kijk dan eens wat er gebeurd qua headshaking! Als t stressgerelateerd is zou je paard hier rustiger van moeten worden. Door deze " graashouding" na te bootsen maakt je paard endorfines aan en neemt stress af.


Dat zou dan verklaren hier waarom hij op de wei niet schudt met zijn hoofd, wanneer hij dus kan grazen. En dat hij wel schudt op de rijbak wanneer hij niet kan grazen (wel hooi eten, maar dat is minder boeiend natuurlijk en uit een hooinet dus niet vanaf de grond...)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:01

Daaruit kun je enigzins opmaken dat headshaken ook gerelateerd is aan stress..
Veel paarden die headshaken schudden niet in de graashouding!
Ik heb het zelf ondervonden met mijn eigen merrie!

Het paard wat bij ons is ingeslapen kon zich er zelfs niet meer toe zetten te grazen op de wei..alleen maar schudden, schudden, schudden!
Paardonwaardig bestaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:08

Zeker wel :j Geen last met de neus aan de grond. Loopt ook uit zichzelf vrij laag onderweg.
Die van mij gaat ook extra schudden als hij onderweg niet aan het gras mag (STRESS!) :+

Zag in het nieuwstopic iets van rhinoblock. Iemand hier toevallig ervaring? Neuszalf, combi van vasiline en medicinale honing. Misschien kan zoiets wel helpen voor de laatste probleempjes want dat is toch vooral de neus. Heb ooit wel vasiline geprobeerd maar dat was in de pre-cetirizine-tijd, mischien dat de combi wel werkt...

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:40

Hier ook afkloppen. De afgelopen dagen geen geschud gezien. Gisteravond zelfs op concours (op gras) gestart. Het gaat in iedergeval een stuk beter als vorig jaar rond dezelfde periode. Hoop ieder jaar een stukje wijzer te worden. Want het blijft een lastig probleem.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 01:31

[***] schreef:
Zag in het nieuwstopic iets van rhinoblock. Iemand hier toevallig ervaring? Neuszalf, combi van vasiline en medicinale honing. Misschien kan zoiets wel helpen voor de laatste probleempjes want dat is toch vooral de neus. Heb ooit wel vasiline geprobeerd maar dat was in de pre-cetirizine-tijd, mischien dat de combi wel werkt...


Heb ik geprobeerd vorig jaar. Eerst bij mezelf geprobeerd, werkte redelijk. Daarna bij Guus, nou dat was niet echt een succes....
Hij heeft dat jaar niet zo erg geschud als toen met de zalf. Moet zeggen dat de zalf ook een beetje prikt na inbrengen, dus het kan het ook verergeren.


k_m schreef:
Na de magnesium gaan we dat anti epilepticum maar eens proberen. (Gaba ... cine ofzo iets)


Gabapentine bedoel je denk ik? Idee hierachter is niet zozeer de indicatie epilepsie (waar het ook voor gebruikt kan worden), maar de neuropatische pijn (zenuwpijn).
Idee achter headshaken is nog steeds de overprikkeling van de nervus trigeminus, of te wel je aangezichtszenuw die voor aangezichtspijn (= zenuwpijn) zorgt.
Laatst toevallig een studie uit Gent gelezen hierover. Resultaten zijn nog niet veelbelovend, maar er waren een aantal paarden die er zeer goed op reageerden.