Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hamadryada schreef:ga je ook paarden uit verschillende regio's vergelijken? want ik denk dat dat ook een rol speelt. bv. meer bossig gebied of weiden, veeteeltbedrijven in de buurt etc..
ik denk dat er heel veel factoren meespelen.
promptertje schreef:Mijn twee paarden (moeder en zoon) tonen al verschil; mijn hengst (donkerbruin) heeft veel eerder last (met bulten e.d.) dan zijn moeder, die roodbruin is.
Mist schreef:Ik denk zelf meer aan lichaamstemperatuur. Mijn (grote) bruine heeft normaal 37.2 smorgens en 37.5 sávonds. Mijn schim heeft 36.5 smorgens en 36.7 sávonds. Mijn veulen (slechts 1x getempt) had 37.7.
Mijn schim heeft bijna geen last van vliegen en/of dazen, die andere 2 worden helemaal gek !
Kiara schreef:Twee zwarte tinkers bij ons hebben nauwelijks last of tonen dat niet.
Een zwarte welsh-cob zit helemaal onder de vliegen en uiteindelijk dus ook bultjes.
De zwarte shetten hebben ook geen of nauwelijks last.
Terence schreef:Inderdaad! Kleur kan ook zeker belangrijk zijn. Maar dan speelt in sommige gevallen ook het karakter mee. Een zwart paard wat zich totaal niet opwindt over dingen, kan veel minder last hebben dan een witte, die zich overal druk om maakt!
Het gaat in mijn onderzoek trouwens ook niet om het aantal vliegen wat op een paard zit, maar de overlast die ze veroorzaken.
Net als bij vlooienallergie bij een hond: van één vlo kan de ene hond al helemaal stapelgek worden, terwijl een andere honder onder de vlooien kan zitten, zonder daar (schijnbaar) last van te hebben.
Had jij het enqueteformulier al ingevuld?
Want ik ben nu wel benieuwd naar de karakters van beide paarden.....
promptertje schreef:Ga ik nog doen; de karakters kan ik je nu wel vast vertellen: de merrie is erg nerveus en windt zich snel op, de hengst (die dus veel meer last heeft van de vliegen) is van het type "waarom zou je je ergens druk om maken". In dit geval dus niet echt een indicatie
Terence schreef:Zou jij ook nog mee willen werken door de vragenlijsten in te vullen?
Needje schreef:Bruine ruin van 5 met een druk karakter, zweet snel, heeft super veel last van de vliegen en dazen. Gaat rennen en rollen. Komt echt naar me toe rennen als ik bij t hek sta, als er een beest op m zit.
Terence schreef:Mist schreef:Ik denk zelf meer aan lichaamstemperatuur. Mijn (grote) bruine heeft normaal 37.2 smorgens en 37.5 sávonds. Mijn schim heeft 36.5 smorgens en 36.7 sávonds. Mijn veulen (slechts 1x getempt) had 37.7.
Mijn schim heeft bijna geen last van vliegen en/of dazen, die andere 2 worden helemaal gek !
Tsja, ook lichaamstemperatuur is één van de factoren, die mee kunnen spelen. Daarom is het ook vaak dat schimmels minder last hebben dan donkergekleurde paarden. Zij absorberen minder zonlicht en voelen koeler aan. Daardoor zullen ze wellicht ook minder snel zweten.
Ze kan absoluut niet zonder vliegendeken in de wei staan met deze warme dagen. Ze begint te rennen, slaan, springen, ze draait helemaal door en wil het liefst weer naar binnen (op stal). Ik heb dit seizoen ook een vliegendeken met hals en zadeluitsparing gekocht voor het rijden, want anders kan en wil ze niet stappen met een zwerm vliegen om/op zich! Ze 'vlucht' ervoor en zet het op een rennen! (terwijl ik nu ivm een herstellende peesblessure rustig moet stappen met haar over de weg
)
linda_lekuri schreef:Mijn KWPN merrie (DONKERBRUIN) heeft heel erg last van vliegen, muggen, dazen! Ze wordt knettergek!Ze kan absoluut niet zonder vliegendeken in de wei staan met deze warme dagen. Ze begint te rennen, slaan, springen, ze draait helemaal door en wil het liefst weer naar binnen (op stal). Ik heb dit seizoen ook een vliegendeken met hals en zadeluitsparing gekocht voor het rijden, want anders kan en wil ze niet stappen met een zwerm vliegen om/op zich! Ze 'vlucht' ervoor en zet het op een rennen! (terwijl ik nu ivm een herstellende peesblessure rustig moet stappen met haar over de weg
)
Ze heeft duidelijk een dunne gevoelige huid!
Want mijn kleine A-Welsh pony (ruin, ook DONKERBRUIN!) heeft bijna nergens last van!
Hij staat rustig in de wei te grazen, zwaait af en toe een keer met zijn staart of schud zijn hoofd/hals een keer. Hij heeft duidelijk minder last! Het doet hem niet zoveel. Ik denk dat hij een veel dikkere huid/vacht heeft!