help montaz word te dun.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montaz_sanne

help montaz word te dun.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 22:09

kan iemand mij helpen... mijn verzorgpony word steeds dunner en ik voer hem 3 of 4 keer in de week slobber maar hij word maar nie dikker... en je kunt steeds meer ribben zien..... ik rijd 2 of 3 keer in de week........ dat is niet zoveel dus daar zal het niet aanliggen toch?...... en het is pas sinds een maand of 2............
iemand vertelde ook dat het kwam doordat hij s'avonds teveel naar andere paarden vooral merrie's zit te hinneke enzo (het is een hengst)
kan iemand mij helpen....

groetjes sanne

ellepel

Re: help montaz word te dun.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:04

wat krijgt hij verder voor eten?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:46

Wordt hij regelmatig (= ongeveer om de 8 weken) ontwormd?
Je zou maismeel kunnen voeren, maar daar worden ze ook snel te dik van, dus houdt dat goed in de gaten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:22

geef je wel voldoende wormenkuren
en de hele dag door hooi voeren en maismeel geven dat helpt ook goed

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:30

Ja ontwormen en wat krijg hij te eten ...?

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 07:18

hij krijgt 2 keer per dag brokken en s'ochtens kuilgras en s'avonds hooi.... wormenkuur word door de manege gedaaan alle paarden gaan tegelijk.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:09

nou dan is het wel makkelijk..

2x per dag hooi/kuil is te weinig voor een paard, een paard hoort 3,liefst 4x per dag ruwvoer te krijgen,liefst hooi, in kuil zit vaak teveel eiwit.

dus geef hem er 2x per dag een plak hooi bij en je zult zien dat hij na een tijdje wel aankomt.

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 18:15

ja maar hij krijgt ook 2x per dag sportbrok......... of maakt dat niks uit..........

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 20:45

please reageer.... Bloos ik zou graag wat meer mogelijkheden horen.......... Bloos

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:46

Ik zat inderdaad ook er aan te denken om maismeel te voeren door de slobber. Verder is het ook van belang om te kijken hoe vaak hij ontwormd wordt. Sommige paarden hebben vaker een wormenkuur nodig. Ik ontworm in de zomer om de 6 weken en in de winter om de drie maanden.

succes .
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Komt hij ook in de wei en zoja hoelang??? Hoeveel brokken krijgt hij??? En het hinnikken naar merries doet hij toch niet alleen 's avonds????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:51

brok is krachtvoer, dus energie, ruwvoer blijft altijd het basisvoer van een paard.
van brok worden ze niet dik, maar krijgen er juist energie van en vitaminen, hoe meer brok, hoe meer energie en vitaminen.

pas dus echt eerst es je ruwvoer aan.

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:33

oke bedankt ik zal gaan kijken of het helpt van dat maismeel en meer hooi krijgt,, en dat van dat hinnike doet hij vooral op stal als het wat rustiger is...... ohja hij krijgt ong om de 8 weken wormenkuur... en hij staat 2 á 3 uur per dag in een zandwei.....
heel erg bedankt groetjes sanne

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:13

De oudjes bij ons op de manege krijgen in de winter ook slobber, daar zit zowieso 2 kilo lijnzaad gekookt in. en dit ook:
- 1 kilo boks
- 3 kilo museli (wij gebruiken gewoon die zonder lucerne)
- 2 kilo maismeel
- 1 1/2 kilo zemelen
- 1 kilo graslucern brokken
- handje zout

Dit is een slobber recept voor zeker 6 pony's... DUS NIET VOOR 1 !!!
Alles in een hele grote bak doen, eerst het lijnzaad * moet wel zeker 2/3 uur koken in kokend water*
Dan doe je schep voor schep de rest erbij, ga je mengen doe je er steeds wat water bij, tot het wat slobbert, moet je zelf maar kijken wat je paardje wat lekkerder vind. De pony's bij ons op de manege eten wat moeilijker en doen we er wat meer water bij zodat het slikken wat makkelijker gaat.
Ik hoop echt dat je hier wat aan hebt, je moet het zeker met regelmaat geven, en per pony ook niet te veel. En ik kan je zeker garanderen dat elke pony/ paard hier zeker wat aan heeft. In de zomer is het bij onze pony's niet nodig, dan staan ze op het land en daar raken ze niet dunner van, wij voeren het in de winter, en een klein gedeelte zomer.