Hoe oog schoonmaken/inzalven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

Hoe oog schoonmaken/inzalven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:51

Mijn paard heeft een ontstoken oog, nu moet ik het 2 keer per dag schoonmaken en zalf erop doen, maar dat is bijna onmogelijk, hij wil zijn hoofd echt niet stilhouden, blijft het omhoog wegtrekken en als iemand hem vasthoud trekt ie zn hoofd los en als je niet oppast trekt ie je vingers mee. Op die manier lukt het dus helemaal niet goed om zijn ogen schoon te krijgen en zalf erop te doen. Iemand tips?

Memuska

Re: Hoe oog schoonmaken/inzalven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:32

Memuska deed in het begin ook altijd vervelend, ik zette haar toen aan twee kanten vast, bij voorkeur in de douche - daar hangen ijzeren kettingen, laat ze maar eens gaan hangen. Dan kunnen ze iig al geen kant meer op. Verder kan je mss proberen met één hand het watje vast te houden (om het schoon te maken) en zijn hoofd met je andere hand beneden te houden (stukje wortel oid). Vooral rustig blijven, dat was mijn zwakke kant Clown
Als het je mag troosten: als ik haar oog nu moet verzorgen staat ze half te slapen in het midden van de wei, niet eens een halstertje om Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:34

Aan 2 kanten vastzetten, zoals Memuska schrijft, gaat vaak het beste. Gelijk erna wat lekkers geven, stimuleert ook om braaf te zijn.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 18:39

Bij mij op de poetsplaatsen hangen idd ook van die ijzeren kettingen en kan ik hem wel aan 2 kanten vastzetten, maar k vind het niet veilig om hem zo 'zwaar' vast te zetten, want als hij begint te trekken, gaat hij door totdat hij los is, hij heeft vandaag al 2 halstertouwen kapot getrokken, en aangezien die ijzeren kettingen niet los schieten lijkt me dat niet echt veilig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:42

ik had ook zo'n dier, die ging helemaal door t lint, vastzetten was geen optie dan flipte ze nog meer.....

ik begon met voorzichtig gewoon met mijn vingers bij het oog te masseren, steed even aanraken en dan weer weg, vervolgens deed ik een beetje van de oogzalf op mijn vinger, ( en ja hehe, tuurlijk was dat een schone vinger Knipoog )
daarmee kon ik wel redelijk goed in het oog komen. ik smeerde t dan gewoon in de hoek, en vervolgens wreef ik nog ene keertje over het ooglid heen zodat het goed verdeeld werd..
ondertussen hield iemand anders steeds een paar brokjes in haar hand zodat het paard daar meer op gericht was..

na een paar dagen was t bij haar weer over...