Staarthaar uitval?? Warme en dikke staartwortel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Staarthaar uitval?? Warme en dikke staartwortel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 23:08

Help! Stitch zijn staart word nu al sinds een tijd steeds dunner, en de haren vallen er met bosjes uit (voor mijn gevoel..). Nu zei mijn eigen DA dat ie niet wist wat het was, en een andere dierenarts gaf me een zink-zwavel zalf. Dit lijkt allemaal niet te helpen, en zijn staart blijft warm en dik, en de bovenkant van de staartwortel is al flink kaal! Ik baal hier vreselijk van! Hij schuurt NIET...

Iemand hier ervaring mee? Ik hoop het wel, want hij houd zo geen staart over!

ellepel

Re: Staarthaar uitval?? Warme en dikke staartwortel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:32

lijkt me dat het ontstoken is?
heb je de staart gebandageerd gehad misschien?

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 11:11

NOpe, hij heeft nog noóit íets om zijn staart gehad... Daar heb ik nl ook al vaker fotos van gezien, van paarden die dat hadden...

En ontstoken? zou de dierenarts dat niet zien? Hoe kom ik daarachter en wat doe je eraan..?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:02

lijkt mij staart en manenexeem. de huid word korstig/dik en schilverig wat gepaard gaat met haar uitval en meestal schuren

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:08

Zoals je in mijn eerste post kan lezen, is het dat NIET. Hij schuurt niet, en de manen is helemaal niets mee aan de hand. Het is puur haar uitval, dat met schuren niets te maken heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:36

maar dat warme...dat duid toch op een onsteking denk ik, immers een ontsteking is ook warm?

misschien een plaatselijke schimmel of andere bacterie misschien?

wel raar, maar klopt met ezomereczeem hebben ze meestal( niet altijd hoor) wel jeuk erbij...

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 22:08

Ja inderdaad, en ik heb al veel pony's gehad die dat hadden, maar mijn paard heeft het zeker weten niet. Zijn manen is niets mee aan de hand, en de staart is zeker niet afgeschuurt. De haren vallen er "gewoon" uit!

Met die ontsteking schimmel of bacterie ga ik in mee, daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar waarom vind de dierenarts niets..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:06

raar...kan hij niet een stukje van de huid afhalen en dat op kweek zetten?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 02:18

ellepel schreef:
raar...kan hij niet een stukje van de huid afhalen en dat op kweek zetten?

idd dat wilde ik ook zeggen, kijk eens of je, als je bv zn staart borsteld, er een plukje meekomt met een stukje huid eraan, of anders de DA een stukje laten afschrapen van de huid, op kweek zetten en er is dan zo bekend of het een schimmel ofzo is

als het geen open plekken zijn kan je er iig imaverol opdoen, verdund me water zoals het ook wordt gebruikt bij paarden die schimmel etc hebben, grote kans dat dat positief werkt, maar aan de andere kant, zolang je niet weet wat het precies is, zou ik er liever nog niet echt iets opdoen, wel afspoelen met koud water, zal iig fijn zijn omdat zn staartwortel nu wat warm+dik is

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:50

fijn om te horen dat ik de dus niet de enige ben met dit probleem. Ik rijd voor iemand een paard en die heeft hier al zijn hele leven last van. In de winter minder dan in de zomer maar hij loopt dus eigenlijk al zijn hele leven met een kale staart. Voornamelijk aan de bovenkant. Er is al van alles onderzocht en niets te vinden. Ook geen middeltje dat helpt. Inderdaad vallen de haren er 'gewoon' uit. Is inderdaad niet mooi maar er valt in mijn geval niets aan te doen helaas. Paard heeft er geen last van en schuurt ook niet ofzo....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:17

misschien een tip:

een kennis van me vertelde dat dit een stofwisselings probleem is.

ze vertelde er ene heel verhaal achteraan, pff wat ik heb onthouden is dat het te maken heeft met afvalstoffen van het lichaam die er dan teveel zijn, dit uit zich door haar uitval.

ook kan het gebeuren na een stressperiode, veel op stal staan, lang alleen, veranderingen in het voer, etc...

je veearts kan nakijken of de stofwisseling in orde is, en zo nodig hier wat aan doen...

weet niet of je er wat ana hebt, maar misschien te proberen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:14

of ooit aan een allergie gedacht?