gevolgen 1 oog blind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

gevolgen 1 oog blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:06

Ik kan misschien een paard gaan rijden voor iemand anders, en als hij goed bevalt dan kan het paard eventueel in de toekomst kopen.

Maar nu hoorde ik dus dat dit paard aan één oog blind is.
Nu is mijn vraag heeft dit gevolgen voor het rijden met het paard?
Ik rij alleen dressuurmatig en af en toe buitenritten.

En wordt een paard wat aan 1 oog blind is klinisch wel goedgekeurd?

Moet je hier rekening mee houden in de omgang?

Curly85

Re: gevolgen 1 oog blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:16

natuurlijk is het wel iets op rekening mee te houden, de meest paarden schrikken sneller omdat ze iets wat van de kant van het blinde oog komt niet aan zien komen. In omgang hetzelfde als jij opeens een klopje op de hals geeft en het paard heeft je niet zienstaan is dat best schrikken voor zo'n beestje.
Afgekeurd worden ze er niet door geloof ik maar kan ik niet met 100% zeker zeggen.
Ik denk dat de tijd je het gaat leren hoe zit paard omgaat met zijn blinde kant en dat je daarop het beste je keuze kunt baseren

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:21

Mijn pony is al jaren blind aan 1 oog. Het heeft lang geduurd voordat we dat in de gaten haden. Er is namelijk niets aan het oog te zien. De pony kan zich dus prima redden. Wel houd ik er rekening mee. Als ik vanaf zijn blinde kant aan kom lopen dan roep ik hem even zodat hij niet schrikt. Ook als ik met hem aan het halster loop dan houd ik rekening met opstakels. Verder doen we alles hoor. Buitenritten, springen, enz. Ook hebben we wel wedstrijden gereden. Nu niet meer want het beestje is 28 maar we rijden nog wel steeds en een sprongetje gaan we ook niet uit de weg.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:01

Mijn paard mist sinds 2003 1 oog, hij was toen 21 jaar en nu dus 23. Het ging gelijk al heel goed. Je moet wel even opletten dat ja als je bijvoorbeeld door een deuropening gaat jijzelf dan je paard goed stuurt. Ik ging hier dus de eerste keren de mist mee in waardoor Artiest dan dus vol tegen de deurpost liep(auw). Ook had ik een keer een situatie dat ik op de spuitplaats zijn hoeven zat schoon te maken en dat hij tone op hetzelfde moment dat ik opstond met zijn hoofd naar beneden kwam, dat was dus een hersenschudding voor mij(ook auw). Kortom, je moet even goed nadenken en goed opletten. Praten, heel veel praten. Ik zeg altijd aan de blinde kant: hier ben ik. Verder sta je er versteld van hoeveel zintuigen een paard heeft!
Met rijden had ik wel het probleem dat hij zijn hoofd iets kantelde, halfblinde paarden houden soms hun hoofd scheef om iets te kunnen zien. Met buitenrijden had ik er geen last van, soms was het zelfs bijna makkelijker! Enge dingen zag ie niet dus hij reageerde er ook niet op. Ik reed er in mijn eentje mee door het dorp in het verkeer zonder problemen. Maar dit heeft natuurlijk ook met het karakter van je paard te maken, de mijne is erg braaf en flegmatiek.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:02

mijn verzorghaf had ook 1 oog, door een tumor, maar alles ging gewoon goed met 1 oog.
Je moest er natuurlijk wel rekening me houden. Maar ik sprong ook nog gewoon met hem, alleen dan week hij wel uit naar de kant waar hij geen oog had. Maarja je moet gewoon ook wat meer voor je paard opletten zeg maar Clown
Maar verder heb ik er nooit last van gehad, soms vergat ik gewoon dat hij maar 1 oog had Haha!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 02:46

Mijn paard is ook blind aan een oog en een paar maanden geleden voordat k hem kocht klinisch gekeurd en goedgekeurd. Bij hem zie en merk je er helemaal niks van, ook niet tijdens het rijden. Alleen als er veel andere paarden in de bak zijn wil hij niet goed op de hoefslag blijven op de linkerhand (hij is links blind) omdat hij dan de andere paarden niet ziet en kan hij nog wellis n gekke sprong maken of met zijn hoofd gaan schudden.
Wel oppassen met palen e.d. aan zijn blinde kant, want daar stoot ie zo tegenaan, of tegen je hoofd ofzo. Waar je ook op moet letten is dat het veiliger is om als je naast hem loopt, aan de kant te lopen waar hij kan zien, Djinn is blind aan zijn linkeroog, dus ik loop altijd rechts van hem, nmlk als hij wat ziet waarvan hij schrikt springt hij opzij, dat doen paarden automatisch, en als hij je niet ziet, springt hij dus bovenop je. Ook oppassen met eventueel op de wei zetten met andere paarden, dat het wel goed gaat, want stel dat een paard hem een trap geeft ofzo en hij springt opzij naar zijn blinde kant en daar zit net het hek of een sloot... Dat soort dingen moet je dus rekening mee houden en het is fijn voor het paard als je tijdens het poetsen e.d. steeds tegen hem praat zodat hij weet waar je bent en niet ineens schrikt als je hem aanraakt.