toch gestoken door...., wat smeren jullie erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

toch gestoken door...., wat smeren jullie erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 08:33

Ik heb gezocht tussen oude topics maar vind niks (misschien niet goed gezocht?)
Ondanks alle middeltjes die ik spuit heeft mijn paardje toch weer een deel flinke bulten allemaal zo groot als een 2 euro stuk. ook van onstoken ogen blijft ze niet gespaard. Enkele weken terug had ze ook een bult nu is de bult wel kleiner geworden maar het blijft er hard onder.

Wat doen jullie op de steek? Ik smeer nu fenigel iets voor mensen tegen insectenbeten maar ik heb het gevoel dat het weinig helpt.

ellepel

Re: toch gestoken door...., wat smeren jullie erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:46

ik heb prikweg van vsm werkt heel goed

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:09

miekedar schreef:
Wat doen jullie op de steek? Ik smeer nu fenigel iets voor mensen tegen insectenbeten maar ik heb het gevoel dat het weinig helpt.

Begrijp ik het goed dat je iets op de bult wilt smeren? Dus ná het steken? Heeft ze jeuk aan de bult?

Als dat zo is dan kun je een beetje Lavendel-olie op de bult smeren. Het werkt lokaal enigszins verdovend. Dat kun je ook bij jezelf gebruiken als je bijvoorbeeld door een mug of wesp bent gestoken.
Lavendel en Tea tree zijn trouwens de enige oliën die puur op de huid mogen worden gebruikt. Andere oliën hebben altijd een "drager" nodig.
Bij de Silverlinde (of paardendrogist) verkopen ze ook samengestelde produkten tegen jeuk.

Succes met je paardje!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:18

voor de ogen gebruik ik gekookt afgekoeld water om het te ontsmetten en daarna bright eye. Verder als bescherming krijgt hij straks een masker op. Beter voorkomen dan genezen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:03

op de prikbulten zelf: niets. Gaat vaak vanzelf weg, maar dan heeft mn paardje ook nooit echt last van die bulten en anders grootmoeders recept: Azijn. Of wat ellepel zegt: prikweg van vsm.

Voor ontstoken ogen kan je bij de DA een zalfje halen.
Eerst schoonmaken en dan zalfje erin. Tsis eigenlijk hetzelfde als bij mensen, fucithalmic. Maar weet niet hoe het bij de paarden heet.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:08

Dus als ik het goed versta kunnen de bulten geen kwaad als ze er niet aan krabt? Toch is heten raar zicht. Ik probeer idd zo veel mogelijk te voorkomen ik bespuit ze met een mengsel van essentiële olien en dat helpt wel maar natuurlijk geen ganse dag. Ze heeft een vliegennetje aan maar het is op haar hals. De harde plekken kunnen ook geen kwaad, ze voelen zo hard aan als een puist, maar dat is het niet. Zelfs na twee weken is het nog hard. Ik zal eens met Lavendel en tee-trea proberen zolas Terence zegt, dat heb ik in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:04

Ik was een keer zo handig om er witte olie op te smeren. Dat is voor zwellingen e.d. Mijn 2 jarige had toen een flinke muggenbult, die ook wat warm aanvoelde. Ik heb een paard nog nooit zoveel circuskunstjes tegelijk zien doen, dus ik smeer voorlopig niks meer op een muggenbult. Beter voorkomen dan genezen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:03

Mss moet je je paard helemaal gaan beschermen en zo'n boett deken voor je paard kopen en een masker.Dan hoef je niet meer te smeren want dan wordt je paard niet meer geprikt en heeft geen vieze ogen meer.