Paard wil niet opstaan en maakt rare geluiden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krijtje

Paard wil niet opstaan en maakt rare geluiden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 05:25

MIjn paard heeft de laatste tijd het slapen ontdekt en ligt nu vaak op de grond als ik 's ochtends de deken af kom doen. Dromen

Op zicht niet erg, maar hij staat niet op als je eraan komt lopen, en pas met erg veel moeite nadat je het halster om hebt gedaan. Ik heb gisteren echt een paar minuten moeten trekken en duwen om hem overeind te krijgen. Terwijl ik daar mee bezig ben maakt hij de vreemdste geluiden, heel zwaar en kreunend... Verward

Daarna, als hij eenmaal staat, loopt hij heerlijk rond, draaft en gallopeerd wat en zie en hoor je niets meer aan hem... Clown

Wie weet wat dit is? Zeurt mijn paard gewoon omdat ik hem wakker wil maken en hij te lui is of is dit iets ernstigers?

(Hij is trouwens 5 en verder in blakende conditie! Haha! )

Afbeelding

Angela

Re: Paard wil niet opstaan en maakt rare geluiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:54

Omdat hij daarna gewoon lekker gaat staan en vrolijk rondloopt zou ik zeggen: niks aan de hand, maar misschien is het toch verstandig om je DA een keer te bellen (een telefoontje is meestal gratis)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:03

hij zal ongetwijfeld knorren en brommen en grommen hahahaah Haha!
dat doen naar mijn weten alle paarden als ze op die manier moeten opstaan, dan gaan er heel wat zuchten en steunen aan vooraf..

ihihi volgens mij is ie gewoon lui... Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 07:08

Ik hoop het maar, ik ben er wel erg van geschrokken!

Als hij dan eindelijk zijn benen onder zijn lijf vouwt (en niet meer plat ligt zoals op de foto) en ik duw mijn hand er tegen om hem op te laten staan, dan laat hij zich gewoon omvallen en ligt weer plat op de grond... Tja...

Maar daarna is hij wel weer gewoon fit... raar...

Ik wacht even jullie ervaringen af, anders bel ik vanmiddag de DA om te vragen hoe dit zit Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:10

als hij verder helemaal normaal doet, met rijden ook, lekker alert is en goed eet zal alles wel in orde zijn denk ik... Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 07:11

Verder is alles prima, alleen met dressuur soms wat sloom, maar leg een balkje neer en dat is over! Haha!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:49

Ik kende een paard dat dat ook deed, maar dat was dus niet goed. Wij dachten ook dat hij gewoon lui lag te doen, verder leek hij gezond en zag er goed uit. Hij was eigenlijk alleen best wel rustig voor een hengst maar verder met rijden was hij normaal. Weet niet wat hij had, sorry, was niet mijn paard, maar hij moest ingeslapen. Wil niet zeggen dat jou paardje dat ook heeft, maar het is toch abnormaal dat hij zo vaak ligt.Succes, ik hoop dat het bij jouw paardje niks is.

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:29

Mijn paard lag in haar stal ook best vaak, maar stond altijd gelijk op wanneer er iemand aan kwam, dus ik vind het wel een beetje vreemd gedrag, zeker als het plotseling ontstaan is. Misschien is hij meer vermoeid dan anders of zo.
Mag ik je vragen waarom je rond deze tijd nog steeds een deken op doet?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:18

Een paard mag best liggen, ook best knorren en kreunen en ook best eventjes blijven liggen als je komt, maar een paard hoort niet zo vaak te liggen. Dat moet een oorzaak hebben. Een paard heeft niet (zoals mensen dat wel kunnen hebben) een luie dag. Het is een vluchtdier die zo min mogelijk zal liggen omdat het dan kwetsbaar is. Als een paard vaak of veel ligt, is er bijna altijd iets aan de hand. Het hoeft niet direct iets heel ernstigs te zijn, het zou best een virus of iets dergelijks kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen, als het mijn paard was haalde ik de DA erbij. Je kunt nooit weten.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:42

Maaikje schreef:
Mijn paard lag in haar stal ook best vaak, maar stond altijd gelijk op wanneer er iemand aan kwam, dus ik vind het wel een beetje vreemd gedrag, zeker als het plotseling ontstaan is. Misschien is hij meer vermoeid dan anders of zo.
Mag ik je vragen waarom je rond deze tijd nog steeds een deken op doet?

Hij slaapt dag en nacht buiten en 's nachts met een graadje of 8/10 mag hij best een zomerdekentje op!
Hij ligt vaak in de zon te slapen sinds het wat warmer weer is, zijn weidemaatje doet dit ook best vaak. Niet de hele dag dus, maar vaak 's morgens als ik er aan kom.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:20

Ik weet niet wat dit is, maar soms liggen mijn paarden ook wel eens in het zonnetje, natuurlijk niet vaak,want als ik er aan kom dan is het weer over. Heb je je DA al verwittigt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:07

Mijn paard ligt ook elke dag (nacht). Zo nog vele bij ons op stal. 1 paard bij ons op stal ligt ook altijd zo te kreunen en te steunen. Maar is ook heel kwiek als ie staat en loopt. Vroeger zag ik ze zelden liggen, maar sinds ik ploegen draai en er vaak 's ochtends ben, zie ik ze altijd liggen. Ik vind t dus niet vreemd. En als je paard nog niet zo lang ligt als je komt, kan ik me voorstellen dat ie geen zin heeft om op te staan. Het kan ook zijn dat je (iets te) zwaar traint. Als ze bij ons les hebben gehad, liggen ze ook vaak "uitgebreider".

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:03

joh de keren dat mensen me in paniek belden dat mijn shet lag en niet overeind kwam ...

eerste wat ik dan vroeg "ligt hij in het zonnetje ?"

die ging heerlijk liggen zonnen en wou voor niks en niemand overeind , daar voelde meneer zich te oppermachtig voor

tot dat je rammelde met een biksie , dan vloog hij overeind en in volle galop kwam hij snaaien

hij is nu 6 maar doet dit al zolang ik m heb

hij is de leider bij ons , maar als de leidende merrie schrikt vliegt hij wel zonder gemopper en gemor overeind en als ze echt schrikt vliegt hij overeind , idem voor als er inene een een vreemdpaard of ander dier de wei in komt , maar verder .. met een hoop gekreun en een boze blik van rot toch op laat me lekker liggen ...

hij doet dit trouwens niet op een vreemde wei alleen op zijn eigen plekkie en pas als hij zich op zijn gemak voelt

als je het niet vertrouwd kan je m even nalaten kijken (of iig zelf even temp meten ,..) als die verder gezond is en geen verhoging glimt etc tja zou me dan niet te veel zorgen maken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:26

ellepel schreef:
hij zal ongetwijfeld knorren en brommen en grommen hahahaah Haha!
dat doen naar mijn weten alle paarden als ze op die manier moeten opstaan, dan gaan er heel wat zuchten en steunen aan vooraf..

ihihi volgens mij is ie gewoon lui... Knipoog

Ja, ik doe dat ook altijd als ik op moet staan....

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:11

Volgens de dierenarts is hij in een blakende conditie, heb nu ook zijn brokjes naar 's ochtends vroeg verplaatst en als hij nu mijn autootje hoort aankomen vliegt hij overeind!

Het is idd vaak 's morgens vroeg, gewoon lekker liggen slapen en lekker lui zijn, gedurende de dag zie ik hem nauwelijks liggen.

Gelukkig maar, waarschijnlijk is hij dus " volkomen normaal" ! Haha!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, dit topic mag op slot! Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:15

Iedereen die van mening is dat een paard niet zo veel mag liggen, moet eens bij ons op stal komen kijken. Het zijn vooral de dekhengsten die iedere keer gestrekt gaan, en met geen beweging overeind te krijgen zijn.

Mijn jongere merrie blijft ook lekker liggen als ik de box inkom. In mijn ogen het toppunt van vertrouwen als ze dat doen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:19

Ik denk niet dat het normaal is dat een paard zo diep in slaap is dat hij niet opstaat(of in ieder geval wakker wordt)als jij er aan komt.Ik zou toch,zoals meerdere mensen schrijven,de dierenarts eens om advies vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:25

Ik kan uit geen enkele zin van de TS herkennen dat het paard niet wakker wordt. Het is zo dat hij alleen - op een aanwijzing met de vlakke hand tegen de schouder - weer lekker gestrekt gaat. En dat doet die van mij ook, hoewel het nu met drie jaar wat minder wordt. Maar als jaarling heeft ze nog met haar hoofd op mijn shoot liggen pitten...kun je van haar niet verwachten dat ze ineens overeind schiet als ik binnen kom. Ik zou dat ook nieteens willen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:27

Ik heb er ook een paar (vooral mijn stoere dekhengst Tong uitsteken) die af en toe helemaal gevloerd liggen en waar dan geen beweging in te krijgen is. Gewoon lui, want zodra je met wat brok aan kom weten ze niet hoe hard ze overeind moeten komen Tong uitsteken.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:14

FlairS schreef:
Ik denk niet dat het normaal is dat een paard zo diep in slaap is dat hij niet opstaat(of in ieder geval wakker wordt)als jij er aan komt.Ik zou toch,zoals meerdere mensen schrijven,de dierenarts eens om advies vragen.

Zie mijn reactie boven je berichtje: de dierenarts zegt dat hij in een prima conditie is en dat het liggen geen rare oorzaken heeft.

Hij wordt ook wel wakker, hij wil soms gewoon niet omhoog (behalve voor wat brokjes of musli natuurlijk Haha! ) (hij heeft zijn ogen ook wel open, reageert ook gewoon op alles, maar komt simpelweg niet in beweging, je kunt gewoon tegen hem aan gaan zitten, alles is prima, hij dut wel verder... Dromen ) (bij vreemden doet hij dit niet) als hij eenmaal staat, zoals ik al eerder aangaf, is hij hardstikke fit en komt in draf/galop op zijn brokjes af. Clown