verkeerde beenstand bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wildlady

verkeerde beenstand bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:46

verkeerde beenstand bij jong paard.

mijn 2 jarige merrie is al 173 cm hoog. Het is een mooi paard. Maar haar voorbeen staat scheef. Kun je hier nog iets aan doen en kan zo'n paard ooit de sport in? Ze loopt er niet kreupel mee. Ik weet niet wat ik er aan kan doen. Help me a.u.b.

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Re: verkeerde beenstand bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:50

Mijn paard had ook een verkeerde beenstand op jonge leeftijd, hij was toen nog hengst en we hebben hem toen ik een kudde gedaan op aanraden van de dierenarts. Misschien een ideetje, bovendien worden ze er ook heel sociaal van.

wildlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 21:07

Ze heeft met een ander veulen gelopen. Maar omdat ik het bekappen goed bij wil houden, hebben we haar naar huis gehaald. Ze loopt nu met 2 andere merries elke dag in de wei.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:12

Ik zou er eens een orthopedisch hoefsmid bijhalen.

wildlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 21:24

Waar kan ik een orthopedisch hoefsmid vinden? Ik wist niet dat die ook bestaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:42

google.nl en dan even intypen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:15

de smid erbij halen en kijken wat hij eraan kan doen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:15

precies wat anya zegt dus Knipoog

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:34

verkeerde beenstanden zijn alleen in het eerste jaar iets te corrigeren daarna kun je er weinig aan doen. Heb je een foto?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:23

Een goede smid erbij roepen en kijken of er idd met bekappen nog wat te corrigeren valt (of dat nu een ortopeet is of niet gewoon een goede smid). Laat dit wel rustig aan doen want je kan anders andere problemen krijgen. Heb je een voorbeeld hoe het been staat?.

jammer dat ze nog zo jong is want dan zou je haar ijzers kunnen zetten zodat het corrigeren beter gaat. De stand blijft dan constanter dan zonder ijzers.
Nu zullen alle natuurlijk bekappers wel gaan aanvallen maar ja mensen dragen ook schoen met speciale zolen enz...

Succes.

Miphan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:14

Toevallig be ik vorig weekend nog bij een fokker geweest die al zijn hele leven fokt en al honderden paarden heeft gehad en ook dit jaar weer een met scheve benen en hij zei dat dit normaal kan zijn bij jonge paarden en dit in de komende jaren gewoon kan corrigeren dus alles kan gewoon goed komen hoor, je kan er een s een da naar laten kijken maar vooral door de jonge eeftijd en vooral hoogte zou ik het nog een jaar afwachten denk ik...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:40

Miphan schreef:
Toevallig be ik vorig weekend nog bij een fokker geweest die al zijn hele leven fokt en al honderden paarden heeft gehad en ook dit jaar weer een met scheve benen en hij zei dat dit normaal kan zijn bij jonge paarden en dit in de komende jaren gewoon kan corrigeren dus alles kan gewoon goed komen hoor, je kan er een s een da naar laten kijken maar vooral door de jonge eeftijd en vooral hoogte zou ik het nog een jaar afwachten denk ik...

Dream on ! als er niet snel ingegrepen wordt, kan het alleen maar erger worden. als botten niet recht op elkaar staan veroorzaakt dit slijtage en op de lange duur arthrose, waardoor het paard waarschijnlijk met een jaar of 10 afgeschreven kan worden. NU ingrijpen! misschien kan er nog iets aan gedaan worden.....met 3 jaar ben je te laat, dan zijn de botten "uitgehard" en kan een hoefsmid weinig meer betekenen dan alleen de "huidige stand" te respecteren.
Meer info op www.hoofcare.nl