Zijn paarden gevoelig voor tekenbeet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Zijn paarden gevoelig voor tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:12

Mijn paard heeft blijkbaan een teek in zijn nek zitten. Ik kan daar over twee uurtjes zijn en dan zal ik dat ondier te pakken nemen. Ik maak me nog niet ongerust ofzo maar vraag me af of paarden daar gevoelig voor zijn en of ze daar ook ziek van kunnen worden.

Angela

Re: Zijn paarden gevoelig voor tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:47

Ik geloof dat het wel kan, maar dat de kans erg klein is. Bel anders voor de zekerheid de DA even, een telefoontje is meestal gratis...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:53

Zijn al veel topics over geweest, misschien heb je wat aan de zoekmachien Knipoog

Mijn paard had vaak last van teken en was er ook erg gevoelig voor. Ik behandel nu op advies van mijn DA met frontline, dat helpt erg goed.
Een andere pony van mij werd vorig jaar van gedacht dat ie misschien Lyme had, maar dat is niet aan te tonen bij paarden. Er bestaat in NL ook geen geregistreerd antibiotica voor. Of ze er echt ziek van kunnen worden is dus nog moeilijk, meningen zijn daar ook nogal over verdeeld.

Zolang de plek en de teek er niet raar uit ziet, maak je geen zorgen. Op een goeie manier verwijderen, bv met een tekentang en het plekje even schoonmaken met betadine is vaak al genoeg.
Het is normaal dat er een klein bobbeltje blijft zitten na het verwijderen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:52

Paarden, honden, katten, koeien en mensen kunnen erg ziek worden van teken en aan de gevolgen hiervan zelfs sterven. Doordat het vaak niet herkent wordt en de behandeling in een chronisch stadium niet eenvoudig is. Zeker doordat vele nederlandse Dierenartsten denken dat de ziekte in nederland nog niet voorkomt. Wij wonen in Duitsland, dicht bij de grens van overijssel en bij mijn werk als dierenartsassstente ben ik al meerdere honden en paarden tegen gekomen met tekenziektes. Een aantal daarvan zijn gestorven. Geen van deze dieren waren in gebieden geweest die bekend staan om de tekenziektes. je hebt de volgende tekenziektes.
1) Borreliose (ziekte van Lyme)
2) Ehrlichiose
3)Babesiose (Piroplasmose)
Ze komen allemaal voor in Duitsland en ook zeker in gedeelten van Nederland. Vaak hebben dieren een goed immuunsysteem zodat ze niet ziek worden, maar het wel kunnen worden als het immuunsysteem slechter word, ze dragen namelijk de bacterie altijd mee. Daarom word het vaak laat herkend, daar het bijvoorbeeld in de winter ontstaat of jaren na een teken beet.
Onze hond is 2 weken terug door een besmette teek gebeten, dat konden we zien aan de ronde kring om de beetplek. Hij heeft gelijk een zware antibiotica kuur gekregen. Deze zijn bij paarden moeilijk te zien. Je kunt teken voorkomen door paarden niet in lang gras te laten lopen. Na weidegang en buitenrijden nakijken op teken. Hoe langer namelijk de teek zit, hoe meer kans op besmetting. je kunt het paard inspuiten met Frontline spray. Verder kun je de bijtplek insmeren met een antibiotische oogzalf. Controleer goed of de teek er compleet uit is gekomen en niet de kop is blijven zitten. Spuit ook nooit iets op een teek, dan zullen ze hun eventueele bacterielle speeksel in de wond spuiten.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:59

Mijn pony heeft ongeveer 2 weken geleden een teek op haar neus gehad, maar die was nog heel klein. We hebben hem gewoon eraf gedraaid. Tara heeft er volgens mij helemaal geen last van gehad, want ze deed gewoon net als anders Knipoog

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:26

Ze hebben er ook niet altijd last van. Maar er is wel een steeds grotere kans op ziektes na een tekenbeet. Niet elke teek is besmet en sommige paarden hebben zoveel antistoffen dat ze nooit ziek worden. Maar er zijn paarden bij, die het wel worden.

Djolanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:43

Mijn paard heeft er eens eentje gehad en kreeg daar een grote harde plek van waardoor ze stijf ging lopen (het zat net achter haar elloboog voor). de dierenarts heeft er wat ingespoten die zei dat die bult lymfevorming was. t Kwam allemaal weer goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:05

Paarden kunnen wel degelijk Lyme krijgen, honden ook. In mijn regio komt Lyme veel voor, bij honden, paarden én mensen. Wees er zelf heel alert op!

Ik heb drie jaar met de diagnose reuma rondgelopen. Dat bleek Lyme te zijn. Als de juiste diagnose zo lang op zich laat wachten, ontstaat chronische Lyme (dat wil zeggen de bacterie is dood na een half jaar peniciline) maar de ontstekingen en gewrichtsklachten blijven. Dat geldt ook voor dieren. Het is een fabeltje dat je in alle gevallen een rode kring moet zien. Die komt niet altijd voor.

Hoe dan ook krijg je (of je dier) te maken met-

- griepgevoelens (moeie armen en benen)
- rare huidklachten
- aangezichtspijn/verlamming
- gewrichtsklachten
- algehele moeheid, lusteloosheid
- gebrek aan eetlust

In een combinatie of één van deze symptomen, laat dan a.u.b. testen op Lyme. De meeste huisartsen en reumatologen zijn er nog niet op bedacht. Voor mij is het helaas te laat (maar ik zit gelukkig niet in een rolstoel), als je op tijd bent, is het makkelijk te genezen!