Wat is nu precies spat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passion

Wat is nu precies spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 11:53

Wat is nu precies spat, hoe herken ik het en wat heeft dat voor een gevolgen?
Heb een leuk paardje te koop zien staan, maar heeft last gehad van spat.

Renske_

Re: Wat is nu precies spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:40

bij spat groeien de spat-gewrichtje(onderste gedeelte van het spronggewricht) aan elkaar
tijdens het vastgroeien zit er een ontsteking en botwoekeringen waardoor ze er pijn aan hebben

heb je geluk dan groeit het netjes aan elkaar en zijn de losse spatgewrichtjes 1 geheel geworden, dan is de pijn ook weg, en het paard mist dan 1-2 % van de beweging, hoeft opzich geen ramp te zijn want met mijn spat & hko fase 4 paard heb ik nog M1 dressuur en L springen gereden

maar...en nu komt ht negatieve deel..

de spat kan verder gaan woekeren, ook als het al jaren stabiel is geweest!
bij mijn paard is ruim 3 jaar nadat de gewone spat vergroeid was en destiny weer volop bruikbaar was, de botwoekering ineens weer actief geworden en heeft het stukje net boven de spatgewrichtjes aangetast, waardoor ze kreupel werd, en linksachter is het zelfs tot achterin de sprong doorgeschoten

dit hadden de meeste DA's nog nooit gezien, advies was dan ook afmaken

heb gekozen om haar met Tildren te behandelen en gewoon de wei op te doen, dat was een goed idee want alles is nu stabiel, de pijn is weg, de 3e gewrichtsspleet is compleet vastgegroeid, dus nog its meer beweginsvrijheid kwijt
en linksachter is er achterin de spromng ene stukje vastgegroeid, waardoor ze linksachter niet goed onder de massa kan plaatsen
et als gevolg: onbruikbaar voor de sport en alleen geschikt voor af en toe een rustig kort buitenritje...

conclusie: spat is gewoon akelig en onvoorspelbaar! zelfs als het jaren stabiel is kan het ineens nog doorschieten
ook zijn er paarden die blijvend wat stijf lopen door de spat, ook zal je vaak wat langer moeten losstappen met een spat-paard

dus ik zou zelf nooit een paard met spat kopen, omdat ik met mn paarden die ik gezond heb gekocht al zoveel ellende lreeg, ondanks dat ze gekocht zijn met uitgebreide keuring incl foto's...

ik zou, zelfs als je alleen voor recreatie een paard zoekt, geen spat-paard kopen, het kan goed gaan en stabiel blijven, het kan ook zoals bij die van mij ineens verder gaan waardoor je paard zo goed als onbruikbaar is(en je handen vol geld kwijt bent om ze op de been te houden...Tildren, cortaflex etc )

Passion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:48

Ok, heel erg bedankt voor je reactie!!
Ik koop het paard dan ook niet.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:07

Het is niet alleen dat er nieuw bot aangemaakt wordt. Bij spat wordt bot weggevreten uit het gewricht en juist dat is het proces dat pijn veroorzaakt, niet het aanmaken van het bot.

Spat gaat niet helemaal over dus een paard dat daar last van heeft gehad zou ik nooit kopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:17

Een goede uitleg over spat, wat het veroorzaakt en wat er eventueel nog aan te doen is vind je op www.hoofcare.nl onder beenproblemen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:46

flair schreef:
Het is niet alleen dat er nieuw bot aangemaakt wordt. Bij spat wordt bot weggevreten uit het gewricht en juist dat is het proces dat pijn veroorzaakt, niet het aanmaken van het bot.

Spat gaat niet helemaal over dus een paard dat daar last van heeft gehad zou ik nooit kopen.

als het vastgegroeid is zit het vast en is de pijn weg, maar de spat kan verder woekeren(dus idd oplossen van het bot waardoor je poreus bot krijgt, en aanmaak van nieuw bot waardoor je haakjes aan de gewrichten krijgt, dit alles geeft idd pijn)
en niet bij ieder paard groeit het dus netjes aan elkaar

en zelfs als het wel netjes aan elkaar groeid(zoals bij destiny) kan het dus jaren later ineens alsnog verder gaan in de rest van het spronggewricht, om nog maar te zwijgen over het overbelasten van de voorbenen ivm de spat, wat dus HKO kan opleveren(zoals dus ook bij desje)

of hoofcare.nl staat idd veel over spat ( http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm en dna links op spat klikken)
des is zo extreem dat op het plaatje B, C, D en E aan elkaar zitten http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... /spat.html ipv alleen d en e zoals bij gewone spat... en plaatje naar onder zitten 1,2 en 3 aan elkaar vast maar wel netter dan er daar op weer een ander plaatje te zien is gelukkig!)
maar ondanks speciaal beslag/speciale manier van bekappen, supplementen en andere manier van rijden etc kan je helaas toch niet uitsluiten dat de spat verder zal gaan

hoe leuk en lief het paard ook is, ik koop nooit een paard met spat, omdat ik alle ellende dus meemaak met destiny die ik als gezond paard heb gekocht..

dus Passion idd verstandig dat je verder zoekt naar een ander paard Ja

Passion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 14:31

Ik wil jullie allemaal even hartelijk bedanken voor jullie reacties, want ik had wel een idee van wat spat nu zo ongeveer was, maar dat het zo erg was wist ik dus niet.
Ik ga maar verder met mijn zoektocht naar een leuk paardje. Pling