3 dikke benen na buitenrit... Hoe lang aankijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

3 dikke benen na buitenrit... Hoe lang aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 09:23

Eergisteren gingen we voor een rustig buitenritje. Dit omdat ik zelf ook met een tenniselleboog zit. Helaas sloeg Gamier op een gegeven moment aan de kletter en heeft hij een stuk op de weg gegaloppeerd (hij was niet te houden!) Het resultaat is nu 3 dikke benen Huilen (2 achterbenen en 1 voorbeen)

Ik krijg van diverse mensen nu het advies om 3 keer daags met hem aan de hand (op een harde bodem) te stappen en daarna goed te koelen.

Wie heeft hier ervaring mee en wat is jullie advies? Na hoeveel dagen moet er verbetering zijn en wanneer is het verstandig om een DA te raadplegen?

sandr0

Re: 3 dikke benen na buitenrit... Hoe lang aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:31

binnen 1 a 2 dagen moeten ze toch wel geslonken zijn. stappen en koelen is goed advies. als ze kreupel er op loopt zou ik er na een paar dagen een da bij halen bij geen verandering.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:36

Eergisteren? Dan is het nu dus de derde dag als het niet over is... tja, ik zou er dan toch 's even een DA over bellen - een rustige buitenrit, zelfs met een stukje aan de kletter erin, zou toch niet mogen resulteren in drie dikke benen.
Maar in de tussentijd is 3 x daags een stukje stappen over het harde ( 20 min per keer) een goed plan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:50

Ik zou ook de DA maar even bellen, met het koelen en stappen zou het toch al een heel stuk minder moeten zijn.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:34

angela88 schreef:
Ik zou ook de DA maar even bellen, met het koelen en stappen zou het toch al een heel stuk minder moeten zijn.

Inmiddels DA gesproken. Hij denkt ook dat zijn benen een opdonder hebben gehad eergisteren. Week op rust (in de wei want als hij alleen op stal staat dan wordt hij helemaal dol), 3 keer daags stappen aan de hand en koelen. Indien er na het weekend geen verbetering is opgetreden (of hij verslechterd) dan moet ik weer contact met hem opnemen.

Oh mijn paardje doet ook alles om onder het werk vandaan te komen! Ik zal weten wat het is om een eigen paard te hebben Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:05

In combinatie met weidegang heb je best kans dat het snel over is hoor, zou me niet al te veel zorgen maken. Trouwens: er is echt warm weer in aantocht, dus dan zal het wel langer duren voordat zijn benen dun zijn.....

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:32

Fijn dat je paard wel in de wei mag, met die extra beweging zullen de benen wel eerder slinken denk ik... succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:33

Stukje galop over harde weg mag geen reden zijn voor dikke benen hoor, ook als hij aan de kletter is gegaan....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:06

Cassidy schreef:
Stukje galop over harde weg mag geen reden zijn voor dikke benen hoor, ook als hij aan de kletter is gegaan....

Waardoor kunnen dikke benen dan nog meer omstaan? Zelf vind ik dat het nu ook wel erg lang gaat duren. Als het komt omdat hij aan de kletter is gegaan op het asfalt dan zouden ze nu in ieder geval iets moeten slinken toch?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 14:26

Even een update... Het mysterie van de dikke benen is opgelost.

En Cassidy je had gelijk het lag niet aan het galopje. 1 been wel daar is de pees iets verdikt maar zijn achterbenen bleven dik. Hoe vaak ik ook koelde en stapte op de harde weg niets hielp.

Vandaag kwam de aap uit mouw..... Hij heeft mok. Waarschijnlijk heeft de mok de afgelopen week van binnen zitten etteren en nu komt het er uit. Vanmorgen nog niets te zien. Ik had namelijk zoals ik altijd doe met dit weer de kootjes van zijn witte benen ingesmeerd met anti -zonnebrand. (verleden jaar kreeg hij ook mok door het verbranden van de kootjes) En vanmiddag ging ik weer even kijken en ineens zat het er! Niet geloven hoe snel dat gaat.

Dus we gaan maar weer aan de slag met anti-mok zalf en betadine scrub.....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:37

Als hij zulke dikke benen van de mok heeft zou ik toch even met de dierenarts overleggen. Wellicht is antibiotica nodig om de ontsteking te lijf te gaan en zijn benen weer te laten slinken!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:25

Even een toevoeging op het bericht van cassidy

Als een paard niet gewend is om op het harde te lopen en hij ineens een stuk gaat spurten over de weg, dan kan hij wel degelijk daar dikke benen van krijgen. Een paard wat wel eens over de weg komt zal hier inderdaad geen problemen van mogen krijgen

succes met de mok