veulen met slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baleco

veulen met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:10

op 19 april ben ik de trotse "mama" geworden van een prachtig shetlander veulentje genaamd BAILEY.

toen ze 3 weken oud was heeft zij al koliek gehad, dierenarts geweest enz. ze is geholpen en alles ging weer goed.

toen is zij woensdag 8 juni naar het land gegaan , de eerste 3 dagen ging alles goed, dagelijks weze kijken en geen problemen.

totdat ik vrijdag kwam kijken, het snot en derrie liep uit haar neus, op haar mond stond schuim en ook was zij wat aan de diaree, direct de dierenarts geweest, die constateerde dat het een slokdarm verstopping was, dmv. een sonde is zij toen doorgespoeld en de verstopping was weer helemaal weg, nog antibiotica gehad. en ze was weer helemaal de oude!

totdat ik zondag weer kwam kijken en zij weer precies hetzelfde had als die vrijdag ervoor, weer direct een dierenarts gebelt en weer hetzelfde verhaal. zowel de dierenarts als ikzelf vonden dat dit niet zomaar kon gebeuren en dat 1x nog wel mogelijk was, maar dat een 2ex wel erg veel was voor zo'n kleine ding. dus er moest een oorzaak zijn, maar wat?? volgens de dierenarts konden het wellicht haar kiezen zijn die niet goed groeiden, scheef stonden, haken etc.

dus wij hebben haar direct weer naar stal gehaald, aangezien de tandarts pas woensdag kon komen heb ik goed opgelet met voer etc., maar maandag had ze toch weer last van snot en slijm uit haar neus, na veel masseeren is er geen dierenarts aan te pas gekomen. ook had zij geen koorts en is het weer goed met haar gekomen.

woensdag is dus de tandarts geweest, maar volgens haar was het niet het gebit van BAILEY, want dit was keurig aan het groeien!
maar wat zou het dan wel kunnen zijn??
heeft iemand ervaringen hier mee of enige suggestie wat het zou kunnen zijn???? want ik durf haar niet op het land te zetten omdat ik bang ben dat ze het weer krijgt!

zelf heb ik al aan ontstekingen etc gedacht, maar dan zou ze ook koorts etc moeten hebben, maar dit is niet het geval ook heeft ze gewoon veel levenslust en ziet ze er goed uit!

alvast bedankt gr. bianca

Fleur1977

Re: veulen met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:14

Hoi,

Wij hadden dit vorig jaar ook precies met ons shetlandhengstveulen gehad. De dierenarts had ons uiteindelijk doorverwezen naar de kliniek in Emmeloord voor nader onderzoek. Daar hebben ze hem helemaal onderzocht met een slang in z'n slokdarm. Ze hebben niets gevonden, maar hierna heeft hij het nooit weer gehad. Hoe het nou kwam is ons ook nooit duidelijk geworden, maar het is tot nu toe nooit weer voorgekomen bij hem. Wel zielig he? Zo'n klein veulentje met een slokdarmverstopping.... Ik hoop dat het gauw weer goed komt met Bailey.

baleco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:23

ja dat hoop ik ook, want het ziet er idd erg zielig uit. ben zelf ook bang om dr weer op het land te zetten, omdat ze het nu al 2x gehad heeft en een 3e x bijna.
bedankt voor je reactie

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:47

Mijn paard heeft ook een slokdarm verstopping gehad vorig jaar.
Dit kwam omdat ze te gulzig at.
Zit er bij die van jou geen kleine vernauwing in de slokdarm is daar al naar gekeken?
Ik zou de slokdarm laten onderzoeken.

Hdoortjez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:59

Hoi,

mijn kwpn-er heeft een aantal weken geleden precies hetzelfde gehad. Na koliek een slokdarmverstopping. De eerste keer kon de verstopping met een massage worden verwijderd. De 2de keer heeft de dierenarts hem een grote dosis spierontspanner gegeven. Hierdoor kon het laatste stukje slokdarm ontspannen en is de verstopping vanzelf weggegaan. Het is denk ik allemaal veroorzaakt door te gulzig eten en het eten van stro. Hij mocht 3 weken de wei niet op ivm de koliek en is toen begonnen met het leeg eten van zijn stal. Nu ligt er een baksteen in de voerbak en staat hij op vlas. Zijn slokdarm is onderzocht en er is een kleine beschadiging geconstateerd. Nu krijgt hij ook natte brokken en nat hooi.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:09

Hey,

Ons veulen heeft nu ookal voor de 2e x in één week een slokdarmverstopping, het verslag staat bij kraamstal. Hij staat nu in Utrecht en wordt daar onderzocht (endoscopie)....

Groetjes Jolanda

baleco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:49

hallo allemaal,

hardstikke bedankt voor jullie reacties!
vandaag vrijdag 17 Junii heeft BAILEY weer een slokdarmverstopping gehad, weer door gespoeld en de hele mik mak.
toen de dierenarts nog niet weg was kreeg ze er ook nog een koliek aanval achteraan.
omdat zowel de dierenarts als ik zelf het nu wel welletjes vond wordt ze vanmiddag onderzocht in de kliniek, ik zal jullie op de hoogte houden van de uitslag.

groetjes Bianca

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:07

nou dat gaat echt niet lekker he.
Gelukkig is onderzocht in de kliniek ben benieuwd naar de uitslag.
Zal duimen dat alles goed komt

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:10

Bah, wat naar... ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden en dat het bij jou net zo afloopt als bij ons... (dus dat het nu niet meer voorkomt...)

baleco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:13

hallo allemaal,

Bailey is gister onderzocht in de kliniek, ze zijn met een camera bij haar naar binnen gegaan. en vrijwel direct zagen ze dat ze een vernauwde slokdarm heeft. hier kan zij niet aan geopereerd worden, want het littekenweefsel eromheen vormt dan weer een vernauwing. haar leven zou nu moeten bestaan uit alleen maar vloeibaar voedsel, dus nooit meer bix, gras, hooi enz. ze zal nooit op het land mogen staan en mocht ze per ongeluk toch iets binnen krijgen is de kans zeer groot dat zij weer een verstopping zal krijgen met alle gevolgen van dien. en aangezien ze in één week tijd nu 4x een verstopping heeft gehad en 1x koliek is de vernauwing ook erg klein.
ook zal naar mate zij groeit ze steeds meer problemen krijgen met haar slokdarm, doordat zij natuurlijk groeit, maar de vernauwing niet of nauwelijks mee groeit zal er een soort "fuik" ontstaan waar dus alleen vloeibaar voedsel doorheen kan.
nu heb ik zelf besloten dat ik dit beestje zo'n leven niet kan aandoen en alleen maar slobber eten en in een zand bakje staan waardoor zij uit verveling misschien weer zand zal gaan eten en koliek zal krijgen.
de dierenarts heeft mij geadviseerd om haar dit weekend nog mee naar huis te nemen en goed erover na te denken wat ik wil.
vind het zo moeilijk. maar ik vind dat ik een dier niet zo,n leven kan laten leiden. de dierenarts heeft zelf ook gezegt dat het voor Bailey beter zou zijn als ik haar liet inslapen om verdere problemen te voorkomen. zoals onstekingen enz. want het is en zal altijd een "zorgekindje" blijven.
vind het zelf zo moeilijk, maar heb voor het beestje besloten haar te laten inslapen om haar verder leiden te besparen.
dit laat ik waarschijnlijk dinsdag doen, maar vind het echt verschrikkelijk omdat je zo op het eerste gezicht niets aan haar ziet. maar dit ieder moemnt anders kan zijn!
alvast bedankt allemaal voor jullie reacties.

groetjes bianca

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:35

Mijn shetlandveulentje heeft ook een x *wat nu dus blijkt* een slokdarmverstopping gehad. Echt heel naar die hele verhaal.. Ik ben het wel eens met je besluit. Een leven met alleen maar vloeibaar voedsel en paddocks is nou niet echt het leven dat je je veulen toe wenst. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:41

Ik wens je heel veel sterkte, maar ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:32

Heel veel sterkte toegewenst.

Houden van is ook laten gaan (spreek helaas uit ervaring)
Alani

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:11

zat ik toch goed met vernauwing in de slokdarm.
Wel vervelend en ik sta volledig achter je keuze.
Vind ook dat je het die pony niet aan kan doen om het te laten leven.
Heel veel sterkte gewenst

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:56

Heel veel sterkte, ik vind het echt heel erg voor je en voor Baily's moeder ook. Wat zal het moeilijk zijn...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:02

heel veel sterkte ik denk wel dat dit de beste beslissing is.

baleco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 23:11

hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties, erg lief.
Helaas heb ik Bailey maandag al moeten laten inslapen, toen ik namelijk zondagavod kwam kijken bij haar had ze voor de zoveelste keer een verstopping gelukkig heb ik hem zelf weg kunnen masseren. het bleek nu achteraf gezien dat het ditmaal waarschijnlijk van het vlas en/of zand geweest is. ze was gewoon niet meer te redden at alles waardoor ze steeds meer en steeds vaker verstoppingen zou krijgen. Zondag was het niet meer te houden, ze at alles op wat in haar buurt kwam, dus zelfs zand en vlas. voor de zekerheid heb ik die avond in een kale stal met rubbermatten moeten zetten, vond het verschrikkelijk om de laatste nacht van me schatje door te laten brengen in een kale stal. maandagochtend heb ik haar weg gebracht (wat is dat een moeilijk moment voor jezelf, als je ziet dat een dier ziek is dan heb je er vrede mee, maar bij haar zag je niets, dit kon alleen een kwartier later weer anders zijn!) en haar laten inslapen, was er echt helemaal kapot van en de moeder (baleco) ook. nu heb ik alleen het volgende probleem haar uiers, loop nu veel met haar te wandelen alleen is ze dan erg onrustig, constant hinniken en zenuwachtig, ook wil ze erg graag terug naar stal. verder spuit ik haar uiers af met koud water.

hoop dat alles snel beter met haar gaat vind het voor mijzelf erg, maar als ik baleco zo eenzaam zie staan vind ik dat nog wel erger.

bedankt allemaal. groetjes Bianca

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:28

he wat vervelend en ook zo erg voor mams tuurlijk.
hoop dat het snel beter wordt.
heel veel sterkte bij deze.