hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:42

[b] Hengstigheid

Mijn merrie van 5 jaar is reuze lastig als ze hengstig is. Zodra je haar dan aanraakt begint ze te plassen en tegen je aan te duwen (het is dan echt een bok Boos! ). Ook met rijden is ze dan moeilijk.
Ze is afgelopen jaar drachtig geweest, maar spijtig genoeg heeft ze een doodgeboren veulen op de wereld gezet Verdrietig . Na haar dracht is haar stemming wanneer ze hengstig niet veranderd. Wie heeft er tips voor me???

Ik heb goede verhalen over Moody Mare gehoord, maar als je dat elke dag moet gebruiken is het een kostbare aangelegenheid. Wie weet er iets anders??
Alvast bedankt voor je reactie
Alani

Angela

Re: hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:05

Ik weet niet of het kan, maar misschien is de hengstigheid over als je haar laat steriliseren???? ik weet echt niet of het iets is (het is maar een ingeving), maar misschien kun je dit nagaan???

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:23

als het goed is heb je er ook spuiten voor maar zeker weten doe ik het niet.

Wel lastig ja als ze dat doet als ze hengstig is.
Gelukkig heb ik geen merrie meer

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:40

Zelf heb ik geen ervaring met lastige merries tijdens de hengstigheid. Bij die van mij lukte het drachtig krijgen niet. Nu heb ik dit jaat BronsCure van VSM gebruikt. Dit is om de cyclus te stimuleren. Volgens mij kun je het ook gebruiken voor lastige merries. Zal het even voor je op zoeken.
Hier is het:
Brons Cure wordt gebruikt bij dieren die slecht drachtig te krijgen zijn of bij dieren die gedurende de hengstigheid niet te hanteren zijn.

Werking
Pulsatilla D2: een homeopathische bereiding uit het wildemanskruid, reguleert de hormoonhuishouding bij het uitblijven van de hengstigheid, loopsheid of krolsheid.
Sepia gruneris D3: een homeopathische bereiding uit zeekat (de homeohormonen) normaliseren de vrouwelijke geslachtsfunctie.
Alchemilla vulgaris D1: een homeopathische bereiding uit de geelgroene vrouwenmantel, herstelt de normale geslachtscyclus.

Dosering
Kleine huisdieren: 2 keer daags 5-15 druppels
Grote huisdieren: 2 keer daags 20-40 druppels
Toediening: rechtstreeks in de mond met wat water (met behulp van een paplepel of plastic wegwerpspuit zonder naald) in de schone mond gieten of op een stukje brood of iets dergelijks geven. Het geneesmiddel bij voorkeur niet direct voor, tijdens of direct na het eten toedienen.

Opmerking
Indien het middel gebruikt wordt voor paarden die lastig zijn gedurende de hengstigheid dient dit gedurende drie cycli voortgezet te worden.

Bronscure kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan na het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende beginverergering van de klachten voorkomen. Dit past in het werkingsbeeld van de homeopathie en geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Als deze beginverergering hinderlijk is dient u de geadviseerde dosis te halveren of een dosis over te slaan. Bijwerkingen zijn niet waargenomen.

Misschien de moeite waard om het eens te proberen?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:22

Hoi hier weer even een reactie van mij

[b]Steriliseren;[/b] is volgens de DA nogal heftig. De operatie brengt veel risico's met zich mee en na die tijd kunnen ook best wat vervelende dingen ontstaan als sneller dik worden, incontinentie enz.

[b]Spuiten:[/b] ik kon hierover nergens iets vinden. Weet iemand hier iets over?

Bronscure: dit hebben we al eens geprobeerd, maar werkte niet zoals we hoopten. Om een merrie goed hengstig te krijgen is het fantastisch spul (ik spreek uit ervaring) Dus de tip van Boerinnetje werkt echt.

Wie heeft er nog meer ideën????????
groetjes,
Alani

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:29

Heb je wel eens aan aromatherapie gedacht? Er zijn essentiële oliën die de vrouwelijke hormoonbalans heel mooi kunnen stabiliseren. Zowel door inademing als door massage.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:35

AAAAAAH Haha! Mistral is niet de enige.. zit met precies het zelfde verhaal alleen is mijn meisje wel heel vaak hengstig! Irriteer me er helemaal mateloos aan dus als iemand iets weet hoor ik het ook erg graag Lachen

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:45

Mizz_mol schreef:
AAAAAAH Haha! Mistral is niet de enige.. zit met precies het zelfde verhaal alleen is mijn meisje wel heel vaak hengstig! Irriteer me er helemaal mateloos aan dus als iemand iets weet hoor ik het ook erg graag Lachen

Wat is heel vaak hengstig?

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:42

Hoeveel dagen heeft ze er last van? Mijn merrie heeft het de ene keer erger dan de andere keer. Als het wat erger is rijd ik gewoon niet. Lees: stap gewoon af na een kwartier. Maar dat is dus meestal maar 1 dag. Soms merk ik niet eens dat ze hengstig is

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:10

heb zelf een merrie die ook erg hengstig is en zich dan liefst niet laat rijden, ik heb het er met mijn da over gehad en een aantal middeltjes besproken waaronder het wegspuiten van de hengstigheid. zijn mening hierover was duidelijk las je er niet hoog mee in de sport rijd , laten voor wat het is, en niet gaan lopen rommelen met allerlei middeltjes wat vaak een hoop geld kost en niet altijd even goed is voor de merrie

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:15

Zo zie je maar ik ben dus niet de enige.

Mijn merrie is het hele jaar door hengstig. Het probleem is niet alleen als ze hengstig is, maar ook als ze moet gaan worden. Ze heeft dan echt stemmingswisselingen.

Als ze het moet gaan worden, knuffelt ze je dood (is het net een boa-constrictor) en is erg duwerig.
Als ze het is, plast ze bij elke aanraking (gaat ze ook echt van stinken, dan wassen/afspoelen we haar natuurlijk wel elke dag) en is ze ook aan de hand moeilijk in toom te houden. Onder het zadel is ze eveneens stug. Haar hele humeur veranderd gewoon en dit duurt toch zeker wel een dag of 3 a 4.

Maar ik ben het er wel mee eens dat de hengstigheid wegspuiten geen goede oplossing is.
Terence: hoe zit dat eigenlijk met die aromatherapie, is dat een kostbaar verhaal? Werkt dat echt??
groetjes,
Alani

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:31

Regumate Pig gebruiken. (Dit is een middel dat bij varkens gebruikt wordt om een hele stal op het zelfde tijdstip berig te krijgen, zodat ze allemaal in 1 keer geinsemineerd kunnen worden). Regumate onderdrukt de cyclus (het is in feite 'de pil'). Het kan langdurig gebruikt worden. Een beetje DA kent het middel en kan het voorschrijven.

(Oh, en bij die varkens die berig moeten worden wordt het uiteraard na een maandje of zo gestopt, zodat ze inderdaad weer vruchtbaar worden)

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:33

heb net een positief berichthier op bokt geplaatst over moody mare,echt heel verschil moet je maar even lezen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:22

@ Alani: wat jij beschrijft is precies het plaatje van mijn merrie. Behalve dat het bij haar 8 van de 21 dagen is. En dan ook nog zeer extreem, ben al eens bijna echt geplet door haar. Na bijna een jaar Moody Mare, wat niet helpt want ze stond niet te gillen of tegen de muur te bonken etc. ben ik over gestapt op de prikpil. Elke 6 weken verdween er een maximale dosis in mijn merrie en nog werd ze om de 3-4 weken hengstig. Dan nog 'maar' ong. 5 dagen en redelijk hanteerbaar. Nog vaker spuiten was niet te doen, omdat het op termijn tamelijk ongezond is en niet te betalen. Uiteindelijk heb ik na heel lang nadenken, wikken en wegen gekozen voor het laten weghalen van haar beide eierstokken.

Als jouw merrie maar 3-4 dagen per cyclus 'lastig' is, dan zou ik het accepteren en ermee leren leven. Als je nog wat wil weten hoor ik het vast wel.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:04

Ik ken 2 merries waarbij ze 'knikkers' in de baarmoeder gestopt hebben (dan denkt het lichaam dat het drachtig is en worden ze niet meer hengstig), maar 1 daarvan gooide het er weer uit. Vraag je DA ff of dit een oplossing is. Het is goedkoop en als het werkt ben je met 1 knikker klaar!

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:32

Mijn Merrie is door de dierenarts bedrukt met het stempel PISMERRIE

@ Haffiesbedum: Is er een grote slagings kans bij deze ingreep en hoe brengen ze die knikkers in dan?..

Ze is nu alweer 5 dagen ernstig hengstig en er is gewoon niks mee te beginnen.. ennuh ik wordt er poep saga van ghehe

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:52

Wij voeren ook regumate, dan gaat het perfect!