Weer kreupel....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Weer kreupel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:00

Vorig jaar is Roos van de ene op de andere dag kreupel geworden. Na een wedstrijd nog een paar dagen rustiger aan gedaan maar heerlijk gereden en de dag erna stond madam op stal op drie benen. Echt zo erg dat ze er niet op kon staan, laat staan lopen. Ze heeft toen twee weken pijnstillers en ontstekingsremmers en rust (alleen drie maal daags tien min aan de hand stappen) Daarna werd het wel wat beter maar niet veel. Dus nog bijna drie maanden gestapt. We zijn toen naar de kliniek gegaan. Na het verdoven van het onderbeen liep ze goed, dus de oorzaak gevonden. Je zag helemaal niets aan het been (niet dik, warm of pijnlijk) en ook op de foto's was helemaal niets aan te merken. Ik mocht toen kiezen of naar Utrecht voor verder onderzoek of de wei op en zien waar het schip zou stranden. Omdat Roos inmiddels niet meer te houden, (wat wil je als je madam hittepetit gaat opsluiten op 9 m2) en helemaal niet meer zichzelf was, (zo gefrustreerd en gek van zichzelf door alle energie die ze over had) hebben we besloten haar drie maanden de tijd te geven op de wei. In het begin had ik spijt als haren op mn hoofd zo druk als ze deed en beroerd als ze liep. Na een tijdje ging het steeds beter en na drie maanden liep ze niet kreupel meer. We hebben haar toen weer rustig opgebouwd en na een maand of vijf was ze er weer helemaal.
Maar nu, na mn laatste wedstrijd begon ze weer dat rechter voorbeen te ontlasten, eerst alleen op de spuitplaats na het rijden, maar langzaam aan steeds meer. Uiteraard ben ik haar toen gaan stappen, twee keer per dag. de ene keer tien min en de andere keer een half uurtje. Na een maand is ze de wei op gegaan, zodat ze echt rust had, maar echt verbeteren doet het niet. De ene dag zie je nix en lijkt ze loepzuiver te draven de andere dag staat ze het been continu te ontlasten. Over drie weken komt ze van de wei en gaan we naar de kliniek, nu wordt ze binnenste buiten gekeerd tot we weten waar de oorzaak ligt.
Nog even een idee qua tijd:
half dec 2003: laatste wedstrijd.
na drie dagen: steenkreupel op stal en dierenarts laten komen.
twee weken later: minder kreupel, drie x daags stappen.
begin apr 2004: bezoek aan de kliniek.
begin mei 2004: voor drie maanden de wei op.
begin augustus: teur op stal, niet meer kreupel.
januari 2005: weer langzaamaan op wedstrijd.
april 2005: geregeld RV ontlasten.
begin mei 2005: voor twee maanden de wei op.

Mijn vraag is: heeft iemand enig wat idee wat dit zou kunnen zijn of heeft iemand hetzelfde meegemaakt????

Bets

Re: Weer kreupel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:07

Het kan o.a. zijn dat je paard niet voldoende rechtgericht is. Wat bedoel ik daarmee, elk paard heeft een natuurlijke buiging, paard heeft dus een korte bespiering en een lange bespiering. Als je de korte bespiering onvoldoende oprekt zal je paard het gewicht meer naar 1 kant verdelen en na verloop van wat langere tijd zal je paard blessures zoals kreupelheid kunnen krijgen.
Over uitleg of natuurlijke buiging kun je veel informatie lezen op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of op www.paardenbegrijpen.nl maar als je echt specifieke uitleg wil, stuur je me maar pb.
Sterkte ermee.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:20

Ik heb je een pb gestuurd.

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken, of er medisch iets mis is? Als blijkt dat inderdaad de bespiering het probleem is, kun je daarmee aan de slag.

Succes.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 15:54

Allereerst bedankt voor je pb-tje morris, ik heb je er eentje terug gestuurd.
Zijn er kreupelheden zonder medische oorzaak waarbij een paard onbelast wisselend en zo plotseling kreupel is dan???
Is het niet zo dat paarden met spierproblemen niet al veel eerder signalen afgeven zoals stijfheid, niet los in het lijf en protest?? Ik heb namelijk aan Roos nooit iets gemerkt, ze was het laatste jaar zelfs veel fijner te rijden, losser en veel ontspannener.
Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.
Ik moet ook zeggen dat ik nog niet op de links heb gekeken maar zal het komende dagen zeker wel gaan doen. In ieder geval bedankt!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:08

Het verbaasd me dat er zo'n lange tijd tussen de eerste kreupelheid zit en het gegeven van nu.. heb je in het begin geen foto's laten maken?

Heb net zo'n geval meegemaakt: anderhalf jaar geleden haalt de eigenaar haar paard van de wei, blijkt een dikke kogel te hebben. Da erbij, adviseert cool-pack en rust. Paard loopt niet of nauwelijks kreupel, kogel blijft echter dik. Oorzaak onbekend: misschien een tik van een ander paard, misschien een rare beweging gemaakt.
Ik heb onlangs het paard gezien en bevoeld - kogel wel dikker dan eerst, en een oplopende verdikking op de spier aan de achterzijde van het been.
De eigenaar dringend aangeraden naar de kliniek te gaan voor foto's en echo.

Resultaat: totaal verwoeste sesambeentjes, dik ingekapseld in bindweefsel, gruis in het kogelgewricht en vocht... Diagnose: paard afgekeurd... kan alleen nog maar stappen.

Ik vraag me dus inderdaad af waarom iemand met beenproblemen zo lang wacht alvorens tot op het bot uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn... Verdrietig

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:15

Jannepauli, maar ik denk dat je over het volgende heen hebt gelezen, volgens mij zijn er wel foto´s maakt.

: Je zag helemaal niets aan het been (niet dik, warm of pijnlijk) en ook op de foto's was helemaal niets aan te merken

Of bedoel je pas na drie maanden foto´s laten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:05

Vanaf het internet is dat toch niet te zien. Zul je echt voor naar een veearts moeten gaan.

Als ik het bericht lees Morris, heb ik het idee dat er geen fotos zijn gemaakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:49

Je hebt gelijk Morris, daar had ik overheen gelezen.. maar... dan snap ik het eigenlijk toch nog niet:

Citaat:
Na het verdoven van het onderbeen liep ze goed, dus de oorzaak gevonden.

Welke oorzaak??? Het 'onderbeen' heeft talloze punten waarop vanalles mis kan gaan - als er foto's gemaakt zijn en er zijn geen afwijkingen op de beenderen/ gewrichten gevonden zijn, dan ga je dus al gauw aan spieren of pezen denken. En de blessures die daar kunnen ontstaan zijn vaak niet mis. Een goede kliniek zal dat dan toch nader willen/moeten vaststellen want zelfs bij een advies 'zet maar op de wei en zet op rust' moet je toch weten waarom je dat doet en wat de toekomstige verwachtingen zijn?

En ja, dan vind ik toch dat de tijd tussen de eerste kreupelheid ( steenkreupel na een wedstrijd??) en naar de kliniek gaan te lang is ( 3 maanden)..

Trouwens wat doet het paard - springen? dressuur? Er staat alleen maar 'wedstrijd'...

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:51

Toen de rust welke geadviseerd werd door de dierenarts in combinatie met pijnstillers en ontstekingsremmers niet bleken te helpen zijn er foto's gemaakt. Als er na verdoving van het onderbeen (tussen kogel en hoef) geen kreupelheid meer te zien is blijkt dus dat daar het probleem zit....lijkt me??

Er zijn daarom foto's van het onderbeen gemaakt maar hierop bleek niets te zien te zijn. Mijn dierenarts zei:
de gewrichten zijn ok dus daar zit het probleem niet.
er is van buiten niets te zien
er is in de hoef niets te zien (hoefzweer oid)
Spieren in het dit gedeelte van het been, niet aanwezig.
Er werd me toen verteld dat het zeer waarschijnlijk een blessure in de weke delen omdat je bij peesblessures vaak dikte of warmte ziet.

Er waren toen twee mogelijkheden: verder onderzoek met waar precies in de weke delen het probleem zat in combinatie met boxrust, of weidegang.

Door priveomstandigheden en het feit dat Roos zo vreselijk frust op stal werd (het aan de hand stappen was bijna onmogelijk) hebben we toen besloten haar op de wei te zetten. Misschien niet slim, maar dat is achteraf gepraat.

Het woord 'wedstrijd' is misschien een groot woord, we waren net begonnen in de B met dressuren.

De tijd tussen kreupelheid en kliniek is inderdaad lang: maar dan wat kleine details: Roos is mijn eerste paardje, mijn ouders delen mijn hobby niet en ik moet dus in mijn eentje beslissingen nemen terwijl je, zoals je dat op elke stal hebt, overdonderd wordt door goedbedoelde adviezen.

Bedankt voor jullie reacties, welke hopelijk niet bedoeld zijn als verwijten.........ik vind het namellijk nogal moeilijk beslissingen te nemen....waaraan doe je goed, van iedereen hoor je iets anders en intussen wil ik alleen het beste voor Roos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:16

Heel begrijpelijk dat je het beste wil voor je paard hoor! En het op de wei zetten vind ik geen raar idee. Persoonlijk vind ik voor een blessure het de beste optie. Bij iedere blessure blijven de paarden bij mij altijd op het land lopen. En bij een langdurige peesblessure zet ik het liefste de paarden een jaar lang op het land. Dat is in mijn ogen de beste manier om te laten genezen. Rust en tijd!

Misschien is dit helemaal niet hetzelfde, en daarom zou ik toch even de veearts inschakelen. Het kan iets heel onschuldigs zijn.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 21:01

De dierenart is uiteraard al ingeschakeld en de afspraak in de kliniek is gemaakt. Na het herstel op de wei vorig jaar dacht ik dat Roosje erweer helemaal was. Nu het tegendeel gebleken is wil ik graag dat er helemaal uitgezocht wordt wat er nu eigenlijk mis is.
Zodat we we beiden weten waar we aan toe zijn en wat het beste voor haar is.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 07:43

Van Guusje hier op bokt heb ik een pb gekregen over Antoine de Bodt. Na een bezoekje op zijn site ben ik benieuwd geworden of hier mensen zijn die bij hem geweest zijn en wat hun ervaringen zijn. Zijn teksten klinken heel logisch en goed, maaraan het werk met een kreupel paard.....dat lijkt me minder.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:08

Imerose schreef:
Van Guusje hier op bokt heb ik een pb gekregen over Antoine de Bodt. Na een bezoekje op zijn site ben ik benieuwd geworden of hier mensen zijn die bij hem geweest zijn en wat hun ervaringen zijn. Zijn teksten klinken heel logisch en goed, maaraan het werk met een kreupel paard.....dat lijkt me minder.

Ja hoor ik heb er ervaring mee. Ik heb goeie ervaring mee. Mijn paard was altijd goed en zuiver, tot hij opeens ging staken en begon te steigeren wat hij nog nooit had gedaan. Na diverse DA en een kliniek bezocht te hebben bleek paard HKO te hebben, ben toen na tijdje bij Antoine terecht gekomen en heb paard zuiver gekregen. Dit heeft ook diverse lessen gekost, in de les bij Antoine loopt paard wel zuiver, maar je moet het daarna zonder hem thuis ook kunnen en vaak heb je net eerst wat anders geleerd en heb je je rijstijl aan moeten gaan passen en heb je gewoon regelmatig hulp bij nodig. Maar werkt goed.
Diverse leerlingen van hem geven hier in nederland ook les, hij zelf komt ook op diverse plaatsen in nederland lesgeven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:17

Hoi Imerose,
Ik wil hier ook nog graag ff op reageren omdat ik het gevoel heb dat een aantal bokkers je verwijten maken terwijl dat (naar mijn mening niet terecht is).
In de eerste plaats kan een paard vaak beter stokkreupen zijn dat een beetje onregelmatig. De reactie van sommige bokkers is dan ook overdreven om direct het paard helemaal binnenste buiten te keren. Soms is boxrust of weidegang het beste medicijn. Ook zijn er natuurlijk allemaal onstekingsremmers toegediend. De natuur heeft ook tijd nodig om zijn werk te doen.

Mijn paard was begin dit jaar (januari) ook niet zuiver (RA). Niet echt kreupel, maar ze liep wat onregelmatig. Eerst denk je natuurlijk dat ze in een konijnenhol oid zijn gestruikeld. Maar het werd maar niet beter. Eind februari zijn we naar de DA geweest voor een kreupelheidsonderzoek (zijn geen foto's gemaakt). Er werd een hoefzweer gevonden. Een of ander pack er om heen en het zou beter moeten gaan naar een paar dagen. Dat was ook wel zo maar nog steeds niet zoals ze eerder liep. Dan ga je ook denken aan stijfheid en dat soort dingen. Dus daar ook specifiek voor getraind om haar we los in het lijf te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken; we zijn in mei opnieuw met haar naar de DA gegaan voor een kreupelheidsonderzoek. Naar mate ze wat langer liep ging ze ook steeds beter weer lopen (de DA had zijn vermoedens al wel). Haar kogel leek wel wat dik en met de buigproef reageerde ze ook niet goed. (dan denk je dus aan de kogel). Op de foto dan maar. Eerst de kogel van het RA. Was gelukkig goed, de verdikking was slechts optisch. Toen werden er foto's gemaakt van het spronggewricht en wat bleek..........SPAT. Het gaat hierom een 6 jarige merrie.
Spat ook nog in de meest vervelende vorm, het bot lost op. Een paar dagen later heeft ze een infuus gehad met Tildren. Ook zij zou hierna boxrust moeten hebben. Maar hetzelfde als met Roos, je kunt een 'gezond' paard dat altijd is gewend buiten te komen niet zomaar binnenhouden. Ik heb dus met de DA overlegd dat ze toch met de andere paarden mee naar buiten kon. Nu een paar weken later lijkt het de goede kant op te gaan. Het draven wordt steeds zuiverder, maar we zijn er nog lang niet. De revalidatieperiode duurt toch zeker een maand of 4.
Imerose, wat ik je probeer duidelijk te maken is, dat ik ervan overtuigd ben dat je het beste voor hebt met je paardje en dat je moed maar zo niet moet opgeven. Als erop de foto's niets te zien is, zul je verder moeten kijken. Schakel bijvoorbeeld een osteopaat in (ik weet nog een heleeee goeie).
Hou de moed erin!
groetjes,
Alani

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:47

ik haalde destijds mijn paard op 3 benen uit haar stal, van de één op de andere dag, zonder aankondiging of iets te hebben gemerkt liep ze ineens op 3 benen. Veearts erbij en het was een zoolzweer, zou wel weer over gaan....het werd ook wel beter maar ze was echt niet rad.

Ze heeft ooit eens een scheur in het hoefbeen gehad dus was als de dood dat dat het weer was. Heb toen Utrecht gebeld en een afspraak gemaakt voor kreupelheidsonderzoek, wilde dat ze helemaal werd nagekeken van top tot teen, door iemand die haar verleden niet kende en dus niet wist wat ze ooit heeft gemankeerd. In de eerste onderzoeken kwam er niets uit, foto's waren goed , rug goed alles goed, alleen ze bleef kreupel !! Uiteindelijk heeft ze er 5 dagen gestaan en kwam eindelijk het verlossende antwoord; de druk in haar hoef was niet goed verdeeld waardoor ze kreupel ging, ze hebben haar daar een nieuwe stand qua hoeven aangemeten en een zooltje met hoofpad ( = geen siliconen ) en moest 3 maanden revalideren om haar hele lijf natuurlijk aan de nieuwe stand moest wennen. Ze liep op eieren de eerste maand maar beetje bij beetje ging het beter, nu 3 jaar later loopt ze nog steeds als een zonnetje !! Ze heeft alleen nog een zooltje omdat ze hele gevoelige zolen heeft maar het hoofpad is ook niet meer nodig.

suc-6 ermee !

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:28

Hoi alani, bedankt voor je lieve berichtje. Ik vond het idd ook jammer dat sommige reacties een nogal verwijtende ondertoon hadden, maar ga er maar vanuit dat deze niet zo bedoeld waren. Ik wacht inderdaad het onderzoek van de dierenarts en mocht hier niks uitkomen an gaan we verder kijken (wie weet vraag ik je nog eens het nummer van je osteopaat) maar ook wil ik eens een gesprek aangaan met antoine de bodt.
@shaolanneke: een vraagje:..... heb jij ooit gezien dat de hoefgroei of beenzetting veranderde en wat volgens de dierenarts de oorzaak was het PLOTSELING optreden van de kreupelheid???