Korstjes op achterbeen (help?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Korstjes op achterbeen (help?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:55

Even een vlug vraagje.

Mijn paard (zonder mok- of huidprobleem-geschiedenis) heeft sinds 2 weken plus minus wat kleine korstjes op de voorkant van één achterbeen. Ongeveer 3. Net onder de kogel en boven de hoef. Gewoon een grijzige kleur korst. Je ziet ze moeilijk omdat er wat haren overheen hangen, maar je voelt ze maar al te duidelijk.
Ik heb de benen voldoende gewassen. Maar heb verder weinig gedaan omdat ik dat een risico vind omdat je niet weet wat het is.

Ikzelf denk aan iets mok-achtigs, maar komt dit ook aan de voorkant voor? En komt dit niet meteen aan álle benen voor? En kan dit "spontaan" ontstaan? Zou het kunnen komen omdat hij 2 weken op een kliniek heeft gestaan? (besmetting?)

Is er een goede zalf die ik erop kan smeren? Of andere tips?

Bedankt!

Tanja

Re: Korstjes op achterbeen (help?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:47

Hoeft absoluut niet aan alle benen te zijn hoor. Mijn paard heeft het nu aan 1 achterbeen en ook aan de voorkant op de plek die jij beschrijft en aan de zijkant.
Hij staat droog, heeft een hele kleine mok geschiedenis, nooit ernstig mok gehad maar zo nu en dan steekt het eens de kop op. Vrig jaar heeft hij er bijvoorbeeld geen last van gehad, jaar daarvoor wel, dit jaar dus ook weer in hele lichte mate.
Ik was gewoon mat betadine scrub en zorg dat het verder goed droog blijft, ik ben niet zo van de zalfjes maar zou het erger worden dan ga ik wel eens op zoek naar een zalfje o.i.d. maar dat doe ik alleen als het erger wordt. Meestal is wassen met betadine en korstjes krabben bij hem genoeg, hoop dat het bij jouw paard ook voldiende blijkt te zijn.

Een besmetting van mok heb ik nog nooit van gehoord, voor zover ik weet is het niet besmettelijk, anders zou mijn hele kudde er toch mee moeten lopen lijkt mij.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:58

Met mok ben ik wel wat bekend. Maar inderdaad óf het besmettelijk is, géén idee vandaar die vraag.

Ik zal dat zo eens proberen. Hopen dat het werkt.

Bedankt in ieder geval!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:57

Misschien vorm van schimmel of schurft? Kan idd makkelijk aan een been zijn. Paard dat ik ken had dat ook; daar hielp wassen met Sebacil goed. Overleg anders even met de dierenarts. Als het niet gauw weggaat, kunnen ze de korstjes onder de microscoop bekijken en zo een behandelplan instellen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:04

misschien is het wel gewoon mok, als ik jou was zou ik gewoon mokzalf kopen en dat erop smeren en kijken of er iets veranderd,
succes xxxjes Nathalie

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:17

Uit wat je beschrijft zou het mok of een schimmelinfectie kunnen zijn. Mok, hoger en aan de voorkant van het been, wordt ook wel 'rap' of 'rasp' genoemd. Maar het is in feite mok.

Volgens Dr Offereins ( de paardenbenen-arts) moet je mok niet wassen, zeker geen korstjes afkrabben ( dan ontstaan er weer tig kleine wondjes die opnieuw kunnen infecteren) en gewoon met een goede mokzalf ( of eventueel zinkzalf van de drogist) insmeren. Als het een beetje vuil wordt is dat niet erg, vooral niet wassen en daardoor de huid verweken.

Wen in de gaten houden want een verwaarloosde mok kan ernstige gevolgen hebben..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:48

Mijn paard heeft rasp op beide achterbenen. Ik kreeg toen de tip om bij de drogist (kruidvat, da enz) sudocreme te kopen. Wel prijzig. 3 euro nog wat voor een klein potje. Maar werkt goed.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:10

Allereerst bedankt voor al jullie tips. Ik ga het denk ik vandaag even goed bekijken en misschien even betandine shampoo om het te wassen...

Zal zaterdag wat mokcreme halen, baat het niet dan schaad het niet toch?!

Verder nog tips?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:00

Mijn paard heeft het ook en Soducrem werkt erg goed en is een stuk goedkoper dan mokzalf....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:10

heel veel paarden hebben dit op het moment, ik denk zelf dat het van het verharen komt, door poetsen rollen etc, gaan haren op andere delen van het lichaam vrij snel weg, op de benen blijven ze wat hangen en zie je er ook schilfers bij.

mijn pony hefet het elk jaar, ik poets het gewoon wat beter, en t trekt vanzelf weg..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:15

Nou, bij die van mij zijn het dus geen schilvers, echte korstjes. En ik krab ze er al jaren af na/tijdens het wassen met betadine en dat gaat al jaren goed, daarna natuurlijk wel goed drogen en droog/schoon houden (is mij overigens ooit ook eens aangeraden door de VA)
Gisteren trouwens iets vreemds, paard met de korstjes op de benen heeft schijnbaar veel jeuk aan zijn kont, ik denk was het even met betadine, zit daar ineens ook een hele dikke plek met van die korstjes, ziet er het zelfde uit maar dan een hele grote plek. Tijdens het wassen liet het gewoon los en nu zie ik er niets meer van, haren zitten er ook gewoon nog op, weird!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:20

Zou dit goed in de gaten houden. Mijn paard had toevallig twee weken terug ook zoiets. Begon met ook een korstje naast haar vetlok. Kon ook niet echt ontdekken wat dit nu was. Volgende dag stond ze ineens met een heel dik been (kogel en kootholte), voelde warm aan en had ineens meerder plekjes in de kootholte. Ben dit direct gaan ontsmetten want het was onstoken, heb er een dierenarts bijgehaald en het paard heeft 4 spuiten penicilline, 1 spuit gehad in een ader dit was voor de zwelling, vier dagen lang op 2 x 2 x daags antibiotica tabletten en moesten dagenlijks wassen met betadine en een onstekingsremmende creme insmeren.

Wil niet zeggen dat jou paard hetzelfde heeft als dat die van mij had, maar wil hiermee aangeven dat het van de een op de andere dag ineens om kan slaan. Mijn paard bleek dus een soort schimmel/bacterie te hebben. Wat het nu precies was is nog niet helemaal duidelijk.

Het paard stond op stal op drie benen als ik er al naar keek, maar heeft werkelijk geen pas kreupel gelopen. Snappen doe ik dit nogsteeds niet. Nu zijn we twee weken verder en de plekjes zijn zo goed als weg. Alleen de kogel is nog wat te dik als ik haar van stal haal. Na een rondje of twee stappen is dit weer goed, dus moet het nog goed in de gaten houden.

Heel veel succes in ieder geval.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 17:01

Bedankt voor de waarschuwing Hardi! Ik zal er goed opletten!

Een vriendin van me kijkt vanavond ff naar zijn voetje, zal dierenarts opbellen wat een goede zalf is. Het is er nog maar één (en een kleintje ernaast)

Bedankt tot dus ver Lachen Ideaal - bokt.nl Lachen