wie weet wat chronische kreupelheid is???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sproetje95

wie weet wat chronische kreupelheid is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:14

IK moet voor school een werkstukje maken over kreupelheid (chronische kreupelheid, bewegingskreupelheid en mechanische kreupelheid) Wat bewegingskreupelheid is weet ik wel maar wie weet wat mechanische en chronische kreupelheid betekend???

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

Alvast bedank

Margreet

Re: wie weet wat chronische kreupelheid is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:24

Chronisch betekent dat het nooit meer over gaat.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:30

Yes, net wat Margreet zegt... kan wel zijn dat je het bijv. altijd ziet en soms erger.

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:21

oke maar wat is dan mechanische kreupelheid?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:39

kun je niet beter zelf je huiswerk maken?

Ik ken eigenlijk alleen het onderscheid tussen belastings- en bewegingskreupel.

Maar mechanisch kun je met een beetje gezond verstand ook wel bedenken he.... Dan zal er wel iets niet goed zijn in het bewegingsmechanisme Pling

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:51

Citaat:

Haha! ja, dat lijkt mij ook! Als er vragen gesteld worden zul je je antwoorden ongetwijfeld in je leerboek terug kunnen vinden !!

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:34

Citaat:

Haha! ja, dat lijkt mij ook! Als er vragen gesteld worden zul je je antwoorden ongetwijfeld in je leerboek terug kunnen vinden !!

Sorry hoor maar ik heb overal lopen zoeken (boeken internet e.d.) en NEE het staat niet in het leerboek!!!!!!!!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:48

Mechanische kreupelheid houdt in dat er een meestal onomkeerbare, fysieke beschadiging van een gewricht of been is, bv er is een spier afgescheurd en afgestorven of een stukje gewricht afgebroken en het losse stuk verwijderd, waardoor een beweging niet meer correct afgemaakt kan worden. Bv, de voorknie kan niet helemaal gestrekt worden, of het spronggewricht kan niet volledig ingebogen worden. Dan krijg je kreupelheid, die niet per definitie gepaard hoeft te gaan met pijn.. Het paard wíl zijn been wel goed gebruiken, maar kán dat niet door de mechanische beperking.

Bewegingskreupelheid is een onzinnige term. Alle kreupelheid zie je pas bij beweging.

Belastingskreupelheid daarentegen bestaat wel. Dit is altijd het gevolg van pijn. Omdat een paard door de pijn zijn been niet volledig wil belasten zal hij kreupel gaan lopen.

Chronische kreupelheid is een term die alleen maar aanduid dat de kreupelheid nooit meer overgaat, en is dus niet een andere categorie van kreupelheid te noemen.

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:23

kijk aan zulke mensen heb je tenminste wat. Die zeggen tenminste wat als je ook wat nuttigs te melden hebben en nie zo onzinnig lopen roepen: maak zelf je huiswerk want ze weten niet eens wat ik er allemaal al voor gedaan had.

IBBEL HARTSTIKKE BEDANKT!!!
ZO KAN IK TENMINSTE WEER VERDER

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:15

Ibbel schreef:
Bewegingskreupelheid is een onzinnige term.
Alle
kreupelheid zie je pas bij beweging.

Ja duh....

Met bewegingskreupelheid wordt bedoeld dat het paard een kortere of andere pas maakt met een bepaald been, meestal zit de blessure dan hoger, bijvoorbeeld in de schouder.

Met belastingskreupelheid wordt een pijnlijke reactie bij het neerzetten van de voet bedoeld (bijvoorbeeld het bekende knikje met het hoofd), meestal zit de kreupelheid dan lager in het been.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:34

Citaat:
....NEE het staat niet in het leerboek!!!!!!!!!!

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een werkstuk moet maken over iets wat je nog niet geleerd hebt, dus ergens in je leerboeken te vinden is.
Maar voel je niet aangesproken hoor, zo ken ik wel meer studenten die eerst vragen en dan pas kijken Haha!

Voor 't overige @ Ibbel: klinkt goed allemaal maar Margreet heeft wat de opmerking bewegingskreupelheid gelijk!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:09

Bewegingskreupelheid is geen onzinnige term, is een veelgebruikte term (ook tussen DA's) . Het geeft aan dat de kreupelheid niet vanuit de mechaniek komt, dus niet uit afwijkingen in gewrichten ofzo. Er is niks 'stuk' om het zo maar ff te zeggen, maar vaak heeft het met spieren te maken, waar iets mee mis is, of die gewoon zeer doen, een fysiotherapeut is dan een goede oplossing.

mechanische kreupelheid is hetzelfde als belastingskreupelheid

Verder is over dit soort dingen best wel wat op internet te vinden hoor en in boeken al helemaal. Ik ding dat er wel 100 boeken over zijn

Hieronder een aantal niet wetenschappelijke sites:

http://www.manege-liesbeuker.nl/eerstepaard.htm

http://www.paardenshows.nl/dynamic/paardendokter_detail.php?volgnummer=195

en hier een aantal links naar artikelen over kreupelheid bij het apard, die wel wetenschappelijk zijn:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Gneog te vinden dus, zou ik zeggen, ik bedoel, ik vind dit in 2 minuten.... dus een beetje meer moeite doen, zou ik zeggen en dan verder lekker zelf je huiswerk maken Clown

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:09

op pubmed kan je zoeken op Horse AND lameness

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:15

Het is gewoon de bedoeling dat je zelf je huiswerk doet. Vandaar dat dit topic op slot gaat.
Uitleg over deze termen is niet moeilijk te vinden op inet.