bobbels op de plek waar het zadel ligt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

bobbels op de plek waar het zadel ligt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:34

mijn paard heeft al zo'n twee jaar last van kleine bobbeltjes op haar rug die af en toe ingespoten worden door de d.a. dan zijn ze grotendeels weer weg
maar ze is vorige week weer ingespoten (na een halfjaar en nu zijn de bobbels zeker 3 keer zo groot en opgezet?ze heeft geen koorts!
de kans dat het aan mijn zadel ligt is heel klein ik rij met lucht(flairsysteem) en mijn zadel word elk halfjaar gecontroleerd of de breedte van de boommaet en van de winter toen ze er vanwege een blessure uit was 3 maanden had ze ook gewoon last van de bobbeltjes
iemand een goede tip?

vonnie1

Re: bobbels op de plek waar het zadel ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:04

Hoi taffy, mijn pony heeft daar ook last van.
Ze is er totaal niet gevoelig op en bij mij ligt het ook niet aan het zadel aangezien ik een half jaar nagenoeg niet (met zadel) gereden heb.
Ook is er een van de bultjes die ongeveer een cm groot was twee keer ingespoten, deze is helaas nog niet helemaal weg.
Mijn veearts zei dat het bv een ingegroeid haartje of vuiltje is geweest wat ingekapseld is.
Volgens hem was het niet helemaal duidelijk waarom sommige paarden het wel en sommige het niet hebben.
Helaas kan ik je geen tip geven, ik ben zelf ook benieuwd of mensen tips hebben.
Zodra ik weer ga rijden ga ik wel met een dikke schapenvacht rijden gewoon direct op de rug, ik heb het idee dat dat goed beschermd en het zachtste is.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:00

Heb het ook wel eens gehad bij een paard en je doet er weinig aan. Ik had toen het geluk dat ze niet echt groter werden. Als ze echt groot worden, kan je ze geloof ik ook weg laten halen. Sommige paarden zijn er volgens mij gevoelig voor (om ze te krijgen). Wel raar dat ze nu 3x zo groot zijn na het inspuiten, heb je al aan de DA gevraagd hoe/wat?!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:41

Mijn paard heeft dat ook en sinds ik met een schapenvachtshabrak onder het zadel rij ipv een gewoon shabrak worden ze niet groter en krijgt hij er ook geen nieuwe meer bij. Komt denk ik doordat een gewoon shabrak niet ademend genoeg is ofzo, k weet t niet.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:02

Mijn vorige pony had het ook en op advies van de dierenarts(!) een schapenvachtdekje gekocht die ik direct op de rug moest gebruiken (dus geen ander dekje er tussen). Een Gelpad werd mij afgeraden, omdat die dingen niet ademen en juist meer kans op die bulten geeft.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:39

@kyona:de dierenarts zegt dat zolang ze geen koorts het even afwachten is of ze erger worden of dat ze vanzelf weer weg gaan...
een schapenvachtje is mischien wel een goede oplossing bedankt voor de tip

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:21

ik heb van de da en vloeistof gekregen om op zulke bultjes te smeren, dit maakt ze heel week en binnen ander halve week zijn ze weg. het zelfde spul wordt gebruikt voor paarden met peesproblemen, om weefselvorming te voorkomen.....

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:22

het heet trouwens dermodex

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:30

Er was hier nog niet zo lang geleden een topic over trouwens, en daar werd gezegd dat het helpt om er aloe vera op te smeren.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:00

Dit zijn vaak bindweefsel bultjes. Ze kunnen ook ontstaan door een blokkade in de rug. Een ostheopaat zou je paard er misschien vanaf kunnen helpen, heeft bij mijn vorige paard ook heel goed geholpen. Misschien een idee?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 21:44

Pascha schreef:
Dit zijn vaak bindweefsel bultjes. Ze kunnen ook ontstaan door een blokkade in de rug. Een ostheopaat zou je paard er misschien vanaf kunnen helpen, heeft bij mijn vorige paard ook heel goed geholpen. Misschien een idee?

ze gaat al 2x per jaar naar een osteopaat uit belgie maar dat heeft toch meer met werfels te maken??
ze heeft ook shiatsu massage gehad voor de bloedsomloop maar ook dit maakte kwa bobbelstjes geen verschil(al is hetr wel goed voor een hoop andere dingen)
maar bedankt voor tip en goed dat het bij jou paard wel werkt

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:50

Door de eventuele blokkade worden afvalstoffen niet goed afgevoerd, resultaat: bultjes. Tenminste, dat zegt onze ostheopaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:11

idd, dat wou ik ook zeggen. Het zijn harde bultjes. Toen ik ze bij mijn paard voor t eerst voelde schrok ik ook. Dacht dat t aan me zadel lag. Maar de osteopaat zei dat t een uitwerking was van de blokkades in zijn rug. Ze zei ook dat t lang duurt voor ze weer weg zijn, en dat je er gewoon mee kan rijden. Nu heeft ie ze weer, dus is t tijd voor een checkup!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:06

Zo eens in de zoveel tijd komt deze vraag weer naar boven. Dit zijn (als de da ze inspuit) naar alle waarschijnlijkheid talgbultjes. Ontstaan bij paarden met een gevoelige huid. Door warmte, wrijving e.d. openen de poriën en krijgen kleine vuildeeltjes de kans om de huid binnen te komen. Dat levert kleine ontstekingen en worden harde bultjes. Soms gaan ze vanzelf weg, soms gaan ze open en komt er een grijskleurige vettige substantie uit, soms spuit een da ze weg (maar ze komen weer terug). Je kunt er een paar dingen aan doen.

Ga rijden met een neopreen pad (als je western rijdt en maakt dat iedere week met betadine schoon en spoel iedere dag af.

Ga rijden met een equitexdekje als je engels rijdt. Dat zijn anti-bacteriële, anti-schimmeldekjes. Was dat regelmatig.

Poets je paard overdreven goed op de zadelplek.

Als er een bultje zit werkt bij mijn paard"
aloe vera gelly (let op sommige mensen kunnen daar heel allergisch voor zijn) of traumeelgel op de bultjes smeren. Duurt lang, maar dan verdwijnen ze wel is mijn ervaring.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 09:26

waar kun je die producten kopen anya?
heb jij met een schapenvacht ook goede ervaring of weet jij niet of dit werkt?mijn dierenarts zei laatst weer dat ik juist een dik katoenen sjabrak moest kopen om de bultjes zo klein mogelijk te houden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:27

schapenvacht geprobeerd, maar werkte niet
gaat ook niet om druk, maar om vuildeeltjes, schimmels e.d.
die moet je zoveel mogelijk voorkomen

neopreen pad: bij iedere westernstore
equitex: via internet of bestellen via ruiterzaak
de rest: paardendrogist o.a.