Hellup kapotte schoft niet door zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dexter20

Hellup kapotte schoft niet door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:54

Weet even niet wat ik moet. Heb mijn zadel na laten kijken door een zadelmaker (is zelf langs geweest).
Hij kan niets vinden, het zadel past prima, maar mij merrie heeft toch een kapotte schoft.
Wat kan ik hieraan doen? iemand ervaring mee.

Ze wordt met dekje gereden 1 a 2 keer in de week, het dekje wordt regelmatig gewassen.

groetjes

juno1

Re: Hellup kapotte schoft niet door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:01

Is het zadel bekeken tijdens het rijden op het paard ?
Eigenlijk zou een zadel bij een stilstaand paard niet goed moeten passen,( wel de schoft vrij moeten laten natuurlijk ) je komt er pas achter als een paard beweegt en zijn benen naar voren brengt.

Het dekje kan ook de oorzaak zijn, tijdens het rijden maakt dat altijd een schurende werking op de rug ( ook weer door het bewegen van het paard )
Huidvuil wat er aan blijft zitten, paard voor het rijden niet goed geborsteld ( zand schuren )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:04

trek je het sjabrak wel goed in het zadel? ik bedoel dat je het niet strak op de rug moet leggen,maar dus tussen de gleuf moet trekken.(ik weet niet hoe de gleuf heet...) zodat het minder of niet kan schuren op de rug.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:16

en singel je wel goed aan? er schuurt waarschijnlijk iets en schuren kan alleen als er ook speling zit. Heb ik ook wel eens gehad dat ik een keer vergeten was de singel nog een gaatje strakeer te doen en kreeg opeens een schuurplek.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:34

Tinkerloos schreef:
trek je het sjabrak wel goed in het zadel? ik bedoel dat je het niet strak op de rug moet leggen,maar dus tussen de gleuf moet trekken.(ik weet niet hoe de gleuf heet...) zodat het minder of niet kan schuren op de rug.

dacht ik ook gelijk aan idd, je moet je dekje wel goed in de kamer trekken. anders gaat het over de schroft heen schuren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:05

ja,ik bedoel dus de kamer.. Haha! (gleuf... tsja..)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:20

Goed in de kamer trekken inderdaad en niet van die pads gebruiken, daar zit geen ruglijn in, die zijn gewoon kaarsrecht en dat werkt natuurlijk niet, geen enkel paard heeft zo'n rug.

Verder kan een deken ook de oorzaak zijn.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:51

bij ons gebruiken ze heel vaak pads en die kan je ook gewoon in de kamer trekken dan is er niks aan de hand en geen enkele kale plek te zien of iets anders wat op irritatie duidt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:55

Sinds ik pads gebruikt heeft paard geen schuurplekken meer op de schoft (zaten zelfs voor het zadel). Maar inderdaad pad goed in de kamer trekken. En niet zo'n superdikke pad als van Harry's horse. Die zijn voor dit paard gewoon te dik. Ik gebruik die van BR en Rambo, dat gaat beter.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:08

Er zijn ook dekjes met zo'n akelig strak randje erom heen en dat trekt dan strak op de schoft, hoe je het ook omhoog trekt in de kamer. Dat is ook niks

Bij een paard met een hoge schoft krijg ik zo'n rechte pad niet voldoende in de kamer zonder dat het gaat wringen of plooien aan de achterkant.

Afbeelding

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:11

ik vind ze ook geweldig ik rijd er ook weleens mee dat is met een polypad een witte en die is al 15 jaar oud en die is nog heel mooi wit en nog mooi dik en dat spul wat er in zit is ook nog steeds mooi verdeeld.

Dexter20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:12

Hey allemaal bedankt voor jullie reactie,

denk inderdaad dat het dekje niet goed in de kamer getrokken word.
Heb een meisje dat mijn pony rijd en ben er dan niet altijd zelf bij. Dus zag ik laatst die schoft, en had gelijk zoiets van hoe kan dit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:54

Het kan ook van de deken komen (als ze die nog op heeft) daardoor is ook de schoft van mijn pony kapot gegaan.... dekens zijn de goede maat, maar toch gaat de schoft kapot...

Als het niet aan de dekens kan liggen, dan is het idd waarschijnlijk het dekje.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:23

Voor sommige paarden is de opening bij de hals te ruim, ook al is de ruglengte verder wel goed. Dan trekt de deken als het ware achter de schoft en drukt daar dan vervolgens op. Het kan al een stuk schelen als je er een "ophaal" in maakt met naald en (stevig) draad.

Topisquinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:34

dek goed tussen het zadel omhoog trekken , dan schuurt dit niet (druk). Draagt het paard een deken???? 1 van onze paarden heeft door het deken een open schoft