Jaarling met mega buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Jaarling met mega buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:21

Mijn jaarling heeft een mega buik. Niet alleen naar beneden(wat je op de foto die ik geplaatst heb), maar op opzei.

Ze word keurig ontwormd. Ze is voor de zekerheid zelfs een keertje extra ontwormd.
Het is echt enorm, ze gaat echt richting de vormen van een hoogdrachtige merrie Tong uitsteken. Ze is niet te dik of te dun. Ze word wel goed gevoerd ivm met haar groeispurt.

Ze is wel mega in de groei en begin nu eindelijk knap door haar vacht te komen(deze foto is van ruim een week geleden toen er nog een bult meer haar op zat).

Moet ik me hier zorgen om maken of trekt het vanzelf wel bij?

Afbeelding

ellepel

Re: Jaarling met mega buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:37

wij noemden dat altijd een stro buikje Haha!
je ziet het inderdaad best veel, bij veel paarden komt dat door veel stro eten als ze op stal staan of veel hooi eten, krijgen ze ook zo'n buikje van.

volgens mij trekt dat wel weer weg als ze eenmaal lekker de hoogte ingaan..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:41

Ze krijgt alleen maar gras en een beetje brok. Dus een hooi/stro buikje kan het niet zijn.

Ze is afgelopen 1,5 maand 5 cm de hoogte in gegaan!!!!!!(en dat is verschrikkelijk veel voor een pony'tje van nu 96 cm)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:43

Mijn 2-jarige heeft ook ongeveer zo'n buik, maar verder zit er niet te veel vet op, dus ik maak me er niet te druk over Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:46

Waar heb je mee ontwormd?
Kan een grasbuik zijn, maar kan ook erger lijken door het haar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:55

De laatste 2x met Equiworm-P, Pyrantel dus.

Ik ben wel wat haar gewend, het komt niet van het haar Knipoog.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:00

Teun ahd het ook toen hij 8 maanden was, ik zal even foto zoeken, nu is hij weer knap, de dierenarts was toen geweest, en het was een gasbuikje. ik zal even foto zoeken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:04

Afbeelding

nu heeft hij een prima keurig buikje.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:14

Foutje dat was winterfoto daar had hij gewoon een hele dikke vacht.

Hier ergens eind zomer september geloof ik, mega dikke buik net als uk.

Afbeelding
Afbeelding

inmiddels ziet hij er weer zo uit
Afbeelding

Ik dacht toen ook aan wormen oid, maar dat kon niet, ik ontwormde hem goed, en had hem zelfs extra gehad, hij kreeg toen al halve kilo biks, en ik dacht dat dat teveel was, ook dat was het niet, maar het was gas, volgens de da, na een kilo te zijn gaan voeren, is hij weer bij getrokken, en heeft hij nu een prima buikje, voor een jaarling, nu krijgt ie nogmaar halfe schep.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:31

mijn jaarlingentje heeft het ook (ook shetlander).
de dierenarts zei dat het gewoon een grasbuikje was.
Verder niks ernstigs.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:33

Hoef je je geen zorgen over te maken hoor.
Dat hoort bij het naarlingen Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:57

Dennis schreef:
De laatste 2x met Equiworm-P, Pyrantel dus.

Ik ben wel wat haar gewend, het komt niet van het haar Knipoog.

lijkt me slim om te ontwormen met ivermectine Knipoog

Overigens heeft Veerle ook een enorme pens!
Afbeelding
Je kunt het niet heel goed op de foto zien, nu is het nog net wat erger, ze staan nu een week op een ander stuk met veel gras Haha!
Misschien dat hun papa dit toch vererft Ach gut ... Vanaty heeft dat absoluut niet
Knipoog

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:33

Al klinkt het niet logisch, het kan ook juist door een voedingstekort komen. Vooral ponies in de groei kunnen dat goed hebben. Doordat ze er juist 'bol' uitzien ben je alleen natuurlijk eerder geneigd om het rantsoen te beperken dan aan te vullen. Maargoed, als je verder weet dat hij/zij genoeg binnenkrijgt en geen wormen heeft zou ik me geen zorgen maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:54

Ze krijgt zeker niet te kort. Voldoende weidegang(waar de volwassen pony's ook genoeg aan hebben) en daarbij wat veulenbrok(kwart kg, voor een shet). Daar bij regelmatig wat extra vitamine koek.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:58

Toen Vanaty en Veerle nog niet op een volle wei stonden, kregen ze met hun tweetjes 2 scheppen brok ( dus ruim 2 kilo) en 1 schep reform granenmix (ca. 1 kilo)
Een veulen / jaarling kun je niet vergelijken met een volwassen pony. want een volwassen shetmerrie die niet dragend is, heeft maar heel weinig nodig! terwijl een veulen heel veel voer/gras (eiwitten) nodig heeft om goed uit te kunnen groeien....
Ken je niemand in de buurt met een volle, sappige graswei waar Ukkie bij mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:46

Niet om je ongerust te willen maken, maar echt mooi vind ik haar er niet uitzien. En met alleen pyrantel ontwormen houdt niet zoveel in. Ik zou haar toch eens met een dure spuit als equest of equimax ontwormen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:56

Daar voor is ze wel met andere merken en stoffen ontwormt. Volgende keer word ook weer met een andere stof.

Uk word samen met Dennis het meest gevoerd. Dennis is niet dik te houden zo zomers(of ik er nu een halve kg of 2 kg in stop hij blijft schraal, alleen word hij bij veel ook nog eens sloom).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 22:03

Dat haar komt er nu wel goed af, en onder dat winter en veulen haar komt een heel mooi glimmend (en al meer stekelharig *trots*) velletje vandaan!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 05:56

Hey Ciska,

Toen ze bij mij stond en de dierenarts was er voor die pony's van mij zei ze er inderdaad ook al iets van, vandaar dat ik haar toen, op haar advies, extra heb ontwormd.
Ik zou voor alle zekerheid nog een keertje ontwormen, Sharif was ook zo als jaarling maar die had wel wormen (ookal werdt hij netjes ontwormd!!)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:06

als de laatste wormkuur minimaal drie weken geleden is, zou ik haar idd nog een keertje extra ontwormen, dat doen we hier ook bij pony's waar ik ook maar al een beetje bij twijfel!
Alle nieuwe pony's die ik koop, hebben vrijwel altijd wormen.
Hier ontwormen we op een strak schema, elke 8 weken en voornamelijk ivermectine en 1 of 2 keer per jaar maar een andere stof.

Hengsten zijn in het dekseizoen moeilijk "vol" te houden, tenzij ze op een volle wei staan. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor veulens en jaarlingen, die hebben vaak de voedingstoffen nodig, die een paard ook nodig heeft!!! Ik kijk ook nooit naar de hoeveelheid van het voer, maar naar de pony en die krijgt gewoon wat hij of zij nodig heeft!

een muesli of reform grananmix ( 3/4 tot 1/2 schep per dag), zou haar ook goed doen.
Ik heb altijd hippostar reform granenmix.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:06

Ik zou haar eens een simple equiworm f of panacur geven, febendazol dus.
Jonge dieren hebben vaak last van spoelwormen en ivermectines werken daar juist niet goed tegen.
Febendazol dus juist wel, mag zelfs een paar dagen achter elkaar worden gegeven.

Equest is absoluut not done bij mini´s, kan dodelijk zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 09:10

Ze is afgelopen weekeind ontwormt. Zo'n 3 weken geleden bij Renee en 6 weken geleden thuis nog.

Ik ontworm de hele boel iedere 6 weken tegelijk.

Volgende keer gaat er een met febendazol in.

Ze glimt(onder dat laatste restje rare pluis), verhaard goed, speelt en begint nu al vooral HEEL erg dominant te worden. Dus slecht in haar vel zit ze zeker niet.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:23

maar waarom al dat kracht voer? mijn 3jarige staat op het gras en krijgt af en toe een vitamine spuit 1x in de 8 weken een wormenspuit en alleen als hij heeft gewerkt een half schepje muesli of biks. Het lijkt mij dat ze zat aan het gras hebben en anders genoeg aan hooi.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:58

Is heel normaal bij jaarlingen. Mijn DA ziet het graag zo, dat betekent dat ze gezond zijn (mits goed ontwormt natuurlijk). Als ze van de zomer een groeispurt krijgen hebben ze die buik hard nodig en dan zul je zien dat ze aan het eind van de zomer netjes in balans is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:58

Mijn jaarling heb ik toen ze hier kwam 3 dagen achter elkaar ontwormd met febendazol, de rode wormen kwamen met tegemoet.