schuur/been/uier vragen :-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

schuur/been/uier vragen :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:55

Sorry ik heb de eerste 3 pagina's van medisch doorgelezen om iets te vinden over schuren van de manen en staart maar ik kon enkel een topic vinden waarin niks nog is geantwoord.
Daarom mijn nieuwe topic met mijn desbetreffende vraag/vragen.

Er staat een nieuw paard op stal en ik heb haar vandaag nog eens nagekeken. haar staart schuurt ze helemaal kapot, tot bloedens toe.
Haar manen zijn ook aardig kaal maar ik kan daar niet echt nieuwe wonden bij vinden.
Ik vraag me af wat dit is (allergie? eczeem?) en wat er tegen te doen is.
(maar dan ook vanalles wat maar zou kunnen helpen)

Ook heeft ze een achterbeen wat dikker is, er zitten wel een paar wondjes maar het ziet er niet ontstoken uit. Toch is haar been (kogel)wel duidelijk dikker en warmer.. Dit word nu elke dag afgespoten en ze krijgt hiervoor antibiotica en loopt min & max 1 uur per dag..

Verder is ze net van haar veulen af en haar uiers zetten nu toch wel weer een beetje op... Ze zijn ook warm...
Is dit normaal of moet dit ook behandeld worden??

Sorry voor de vele vragen....

ellepel

Re: schuur/been/uier vragen :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:53

dat schuren is zomereczeem denk ik, weet ik ook wel zeker eigenlijk...
kijk hier ff:

viewtopic.php?t=236645

dat dikke been ja dar word ze al voor behandeld, en voor het uier zou ik de veearts even vragen, ik denk dat het gewoon opzet omdat er weer melk in komt, niet aan gaan zitten met je handen, dan stimuleer je het juist weer om melk te produceren

wij moesten de merries vroeger dan van het krachtvoer afhalen, en het uier smeerden we in met kamferspiritus, dan droogt het sneller op.
maar vraag je vearts even, die weet het t beste..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:10

Het schuren is waarschijnlijk zomereczeem, ff googlen en je vind er veel info over. (tip, met de google toolbar kun je ook binnen de site (dus bokt) zelf zoeken, dat werkt beter als de eigen zoek functie van bokt)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 23:11

ja, dat schuren word gelukkig nu ook behandeld Haha! en d'r been word ook al minder, dus dat komt helemaal goed hopen we dan maar. Bedankt voor de reacties i.i.g Lachen