ontstoken gewrichten bij 2 weken oud veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

ontstoken gewrichten bij 2 weken oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:46

Drama aan de overkant van de weg.
Aan de overkant fokken ze prachtige haflingers. Uit 2 staatspremiemerries. (dat is keur in Duitsland). Maar met een merrieveulen gaat het niet goed. Ze heeft een kanon van een spronggewricht, ontstoken. En dat zou komen doordat de navelstreng niet goed ontsmet was. Het is echt heel erg, want het beestje lijdt, en als ze er al doorkomt zal het niet meer een goed paard worden. We
proberen haar er toch door te slepen, ik omdat ik een dood veulen moeilijk vind om te accepteren, en de eigenaresse om emotionele redenen: haar man heeft dat paardje gefokt en hij is 3 weken geleden overleden. Dat veulen is en week na zijn dood geboren en het was eindelijk een merrie veulen wat hij zo graag had gewild, nog mooi en groot ook. Ze krijgt pijnstillers omdat ze anders niet genoeg drinkt, we helpen haar steeds overeind en zo. En ze wordt met koud water bespoten. Het spronggewricht is wel gelukkig opengesprongen, we spuiten er biotexoplossing in. Dat is agressief, maar dat is die ontsteking ook. Intussen hebben we ook trekzalf gedaan op dat gewricht, en ook op het linksvoor kogelgewricht. Want ook daar zit een fikse ontsteking. Ik hoop heel erg dat ze het redt, je steekt er zoveel in, in zo'n beestje. En ze is zo zacht en lief. MOrgen mag ze naar buiten, als ze geen koorts heeft. Heeft iemand ook zo'n beroerde ervaring met een veulen?

Ibbel

Re: ontstoken gewrichten bij 2 weken oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 06:36

Is er wel een DA bij geweest? Het lijkt me toch dat dit veulen op z'n minst antibiotica nodig heeft!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:55

Ja, helaas wel Desiree... bij Reba, de Quartermerrie die ik, voordat ik Fly had, gereden heb voor iemand anders, is ook een keer een veulen gefokt. Eigenlijk zou ik dat veulen ook krijgen... 'zou' ja...
Het veulen kreeg ook ontstekingen in de hakken doordat de navelstreng niet ontsmet was. Het veulen heeft twee weken gevochten voor d'r leven, wilde ook wel graag, want meestal geven dit soort veulens het snel op en blijven liggen. Deze bleef proberen te gaan staan om te drinken, 't was een knokkertje. Maar ondanks alle zorg kreeg ze er een longontsteking overheen (iets wat vaak gebeurd met veulens die te veel liggen) en dat was te veel voor haar. Ze is 2½ week oud geworden.
Sorry dat ik geen beter bericht heb, maar bereid je voor op het ergste... meeste veulens redden het niet, en áls ze het wel redden zijn de gewrichten vaak zo aangetast (het kraakbeen wordt aangetast door de ontsteking) dat ze daardoor vaak alsnog afgemaakt moeten worden of alleen als weide-ornament het leven door kunnen. Bij het veulen van Reba zouden met een half jaar foto's van de gewrichten gemaakt gaan worden (als ze het dus wel gered had) om te zien hoe ernstig de schade was en dan zou er beslist worden wat te doen. Zo ver kwam het dus niet.
Als het veulen de ontsteking de baas wordt is spoelen van de gewrichten nog een optie, maar dan moet de ontsteking eerst geremd/gestopt zijn...

Heel veel succes er mee en heel veel sterkte, met name ook voor de eigenaren... een harde tijd voor ze, ik hoop dat ze de kracht kunnen vinden dit verlies te dragen en duim voor een klein wondertje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:13

Ibbel schreef:
Is er wel een DA bij geweest? Het lijkt me toch dat dit veulen op z'n minst antibiotica nodig heeft!

Natuurlijk, en ze krijgt ook anti biotica. En ze heeft ook koortsverlagers gehad. MAar dierenartsen kunnen niet zo heel veel helaas.

Wat een beroerd nieuws Francis. Dit veulen komt ook neit veel in de benen, we hebben het vandaag voor het eerst weer buiten in de wei. Want afgelopen dagen was het gras nat en koud en dat kan ze er niet bij hebben. We gaan er geregeld naar toe om haar overeind te helpen om haar te laten drinken, uit zichzelf kan ze het niet.

Gaat die ontsteking niet een keer over als deze gebarsten is? Ik dacht dat ze later misschien met cortaflex wel wat te helpen zou zijn. Als ze er door komt tenminste.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:11

Het is geen ontsteking die 'plaatselijk' is ontstaan, dit zit in het bloed zeg maar... de ontstekingshaard verdwijnt dus niet met het openbreken, zoals het bij een infectie van buitenaf wel zou gebeuren (plaatselijke wond o.i.d.) maar komt 'van binnenuit'. Daarom is het zo moeilijk te behandelen.

Om dit te helpen voorkomen is het belangrijk dat de merrie goed geënt is (aantal weken voor werpen een keer extra enten) en eventueel een 'veulenspuit' laten geven.
Maar dan nog kan het mis gaan, vooral als de navelstomp niet of niet voldoende gedesinfecteerd wordt.

Zorg dat het veulen warm blijft, niet op de tocht ligt of vochtig wordt. Veulendekentje is in zo'n geval echt geen overbodige luxe, tenzij ze hele hoge koorts heeft en erg warm is, ze moet d'r warmte wel kwijt kunnen. Zorg dat de bedding in de stal droog is en leg een extra dikke laag tegen optrekkende kou. Alles doen om een longontsteking te voorkomen (de infectie zorgt al voor verminderde weerstand).
Inderdaad regelmatig op de been helpen en helpen drinken, of merrie melken en heel regelmatig met de fles voeden. Denk er daarbij om dat een pas geboren veulen meerdere keren per uur drinkt en nu met twee weken ze nog steeds minimaal elke twee uur, ook 's nachts, moeten drinken. Een paar keer per dag helpen is dus niet voldoende als ze zelf niet in de benen komt. Dan moet je dus of elke twee uur helpen overeind zetten óf elke twee uur met de fles voeden. Ook 'snachts dus... Als ze ongeveer 4 weken zijn kan je het terug brengen naar 4 keer per dag.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:38

het enige wat kan helpen is het veulen zo spoedig mogelijk naar de kliniek brengen ,die gewrichten moeten onder narcose gespoeld worden .We hebben verleden jaar ook zo'n geval gehad omdat de moeder al 3 weken kegelde en het veulen dus niet genoeg antistoffen had en dus de veulenziekte kreeg .De ene veearts behandellde ook alleen maar met antibiotica ,maar dat helpt dus niet , dit is niet straf genoeg om je veulen te redden ;Veulen is toen naar de kliniek gedaan ,met intensieve verzorging en 2 of 3 maal een gewrichtsspoeling (hoge kosten!!) plus de medicatie is deze er toch bovenop gekomen Elke dag dat jullie uitstellen is verloren ,dit gaat niet vanzelf over integendeel de infectie wordt alsmaar groter!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:41

Idd net zoals Libke zegt naar een kliniek, er is nu ook een methode dat ze plasma van de moeder krijgen toegediend!!

Wij hebben dit namelijk ook gehad met een veulen en die is nu helemaal gezond, dus de hoop niet opgeven en snel naar een kliniek.

Dit klinkt namelijk erg als veulenziekte.