ogen van paard overgevoelig voor zonlicht!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angeliq

ogen van paard overgevoelig voor zonlicht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:29

hoi
de haflingerr van mijn vriendin blijkt naar veel gedokter overgevoelig voor zonlicht te zijn. ze slaat met haar hoofd onder het rijden en ze hebben haar rug en nek onderzocht maar daar is niks mis mee. ze knippert veel met haar ogen onder het rijden en nu denken ze dat ze dus niet tegen zonlicht kan. nu vroegen wij ons af of jullie een paard kennen die dat ook heeft.

Jannepauli

Re: ogen van paard overgevoelig voor zonlicht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:38

Zijn de ogen door een DA onderzocht? Er zijn een aantal aandoeningen ( w.o. maanblindheid) waarbij de ogen heel gevoelig zijn voor scherp licht, wind, regen etc.

Anders wordt 't een zonnebrilletje Cool ... maar, zonder dollen: wat je kunt proberen is zo'n vliegenkap, bij voorkeur in een donkere kleur. Is bedoeld om de vliegen weg te houden maar ik heb 'm gebruikt nadat mijn paard aan de ogen geopereerd was en zij geen licht kon verdragen. Ze kunnen er goed doorheen kijken en het spaart een hoop ellende.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:47

ik ken een paard die doet precies hetzelfde..... weten ze ook niet wat het is... lijkt wel precies op wat je zegt... dus mocht je wat weten dan hoor ik het graag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:28

mijn pony heeft ook zonlicht overgevoeligheid.
hij heeft het gelukkig niet constant, als de zon op een bepaalde manier staat en de sterkte ervan, daar reageerd hij op..

hij proest, maakt hele snelle, korte, heftige knikjes met het hoofd, en soms kun je duidelijk zien dat zijn ogen zeer doen, dan zetten die op en schuurd hij er overal mee tegenaan.

hij heeft dit overgehouden nadat hij vroeger een zonnesteek gehad heeft...

maar de mijne heeft het gecombineerd met pollenallergie/hooikoorts of ook wel headshaken genoemd.

tegen zonlicht is natuurlijk gewoon binnen rijden of savonds gaan rijden als de zon minder sterk is. ook kun je zelf een petje zo vermaken dat het dier die opkan en zo geen direct zonlicht in de ogen krijgt..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:05

Vliegenmasker kan soms goed helpen tegen dit probleem. Dus dat is wel een goede tip om eens uit te proberen. Als hij blijft schudden, misschien ook zo'n netje tegen de pollen voor zijn neusgaten proberen.

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:18

ze gaan inderdaad een vliegen kapje proberen en gaan dan de ogen verder onderzoeken maar wanneer dat is weet ik niet. ben benieuwd

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:19

wow..ik had nog nooit gehoord van dit probleem Bloos zo leer je weeral bij dankzij bokt !
Goed gedacht van zo'n vliegenkapje. Het zou inderdaad maar een gek zicht zijn een paard met een gigantische bril !!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:15

Onder het rijden een zonneklep opzetten?

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:46

als er iemand is die nog een ander idee heeft hoor ik het graag want het is wel erg lastig

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:55

Mijn paard had het heel ernstig aan 1 oog, bleek daar een ziekte in te hebben waardoor het oog langzaam wegschrompelde. Oog is in 2003 eruit gehaald want toen ging het echt niet meer. Eng verhaal, niet van schrikken, dit heeft jouw paardje vast niet. Maar goed, mijn paard werd dus aan 1 kant ook gek van de zon. In de wei droeg hij inderdaad een donker vliegenmasker en voor het rijden had ik bij een zaak in Friesland waar ze kappen voor renpaarden en dravers maken een kap met 2 zonnebrilbollen(eentje stond ook zo raar dus maar voor allebei de ogen eentje) laten maken. Zag er erg"space"uit maar het werkte goed. Het is een lastig probleem, de mijne schudde en trok erg met zijn hoofd, was erg rottig om te zien maar met de maskers is hij wel een tijd geholpen geweest.
Nu heeft hij echter aan zijn overgebleven oog ouderdomsstaar(hij is 23) en ook daar kunnen ze lichtgevoelig op worden dus ik mag niet hopen dat het weer begint...

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:00

De pony van het vrouwtje bij wie ik op stal sta is ook allergisch voor de zon en draagt een speciale zonnebril.
Hij is ook nog eens veel te dik en draagt voor z'n mond een greengard.
Op de volgende foto heeft hij een vliegennetje voor de "bril"om te zorgen dat de vlieger niet onder de bril kruipen.
Afbeelding

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:04

Zo'n masker had mijn paard inderdaad ook.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:05

een paard bij mij op de manege heeft het. Wij hebben zo'n kap van de drafbaan laten vermaken zodat de kleppen die normaal aan de zijkant zitten aan de bovenkant van het ooggat kwamen. Zo kan de zon er niet in. En het werkt geweldig, als een soort zonneklep Lachen

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:11

Die schimmel van de foto heeft trouwens ook het headshake syndroom.

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:43

en waar krijg je zo'n masker met brilletje??

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:55

Bij een zaak in Nijeholtpade heb ik het geregeld, volgens mij heette het van de Bos ofzo. Heb het adres toen in Bodegraven gekregen en heb het toen telefonisch besteld. Het kostte destijds 150 gulden, het materiaal van de zonnebrilbollen was nl duur.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:57

Het is niet omdat het paard niets aan de nek en wervels heeft dat het een overgevoelig is voor licht, het kan namelijk ook een allergie zijn.

Hier op bokt staan veel topic over headshaking oftewel hoofdschudden.
Ik heb ook een hoofdschudder en die doet net hetzelfde als jouw paardje ... heel irritant

Ik heb een allergietest laten doen bij Josefien ( ook hier op bokt). Hieruit bleek inderdaad dat ze bepaalde allergiën had. Ze krijgt nu bepaalde druppeltjes en ik rijd met een Net Reliëf, een netje voor de neus. ( moet eens op site v paardendrgist kijken als je meer uitleg wil )

Het werkt perfect, mijn paard schudt absoluut niet meer en rijden in de buiten is terug een plezier !

Probeer anders eens een touwtje met een kraaltje aan de neusriem vast te maken. Het kraaltje moet op de 'snorharen' bengelen. Meer info vind je wel in een van de headshake-topics. Heb het namelijk zelf niet geprobeerd maar t schijnt te helpen...

veel succes in ieder geval !