ik heb een friese ruin van inmiddels al weer 21 jaar oud (!), en die heeft van wat ik weet altijd al dikke benen gehad.
in het begin dachten ze dat het overgroeide botten waren, maar daar was het te zacht voor, daarna dachten ze dat het reuma was, en nu blijkt dat hij artrose heeft.
nu heb ik hem al een half jaar op rust staan, en daarvoor deed ik aangepaste arbeid in de vorm van vrijheidsdresuur. hier luisterde hij zo goed na dat hij mij nu overal volgt, ook als we van het erf afgaan wat soms behoorlijk irritant is maar ook wel handig
maar nou was mijn vraag: wat doen jullie met een paard dat artrose heeft?
ik doe zelf altijd voor ik weg ga (als hij mij dus volgt) even zijn benen strekken (terwijl hij losstaat, het is namelijk van gedrag net een hele grote hond
) en zodra ik weer bij stal ben, zijn benen in een emmer met lauw/warm water zetten en dat langzaam laten afkoelen.dit werkt bij mijn paard best wel goed, ook krijgt hij bepaalde voedingstoffen door zijn eten, wat er voor moet zorgen dat zijn benen niet meer gaan opzwellen, en aangezien zijn tot nu toe gewone been (van dikte) ook al dik begint te worden, hoop ik dat jullie nog tips voor mij hebben.
ik kan er waarscheinelijk nooit meer opzitten, dus hij staat al met pensioen!
ik heb wel eens van magneet therapie gehoord, maar weet niet of dit werkelijk helpt, dus als iemand hier ervaringen (positief/negatief) meeheeft, hoor ik het graag!
voor fotos kan je kijken op http://groups.msn.com/shanna-geertje