paard heeft artrose, wat het beste te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisjj

paard heeft artrose, wat het beste te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:43

hallo,

ik heb een friese ruin van inmiddels al weer 21 jaar oud (!), en die heeft van wat ik weet altijd al dikke benen gehad.
in het begin dachten ze dat het overgroeide botten waren, maar daar was het te zacht voor, daarna dachten ze dat het reuma was, en nu blijkt dat hij artrose heeft. Verdrietig

nu heb ik hem al een half jaar op rust staan, en daarvoor deed ik aangepaste arbeid in de vorm van vrijheidsdresuur. hier luisterde hij zo goed na dat hij mij nu overal volgt, ook als we van het erf afgaan wat soms behoorlijk irritant is maar ook wel handig Knipoog Bloos

maar nou was mijn vraag: wat doen jullie met een paard dat artrose heeft?

ik doe zelf altijd voor ik weg ga (als hij mij dus volgt) even zijn benen strekken (terwijl hij losstaat, het is namelijk van gedrag net een hele grote hond Haha! ) en zodra ik weer bij stal ben, zijn benen in een emmer met lauw/warm water zetten en dat langzaam laten afkoelen.
dit werkt bij mijn paard best wel goed, ook krijgt hij bepaalde voedingstoffen door zijn eten, wat er voor moet zorgen dat zijn benen niet meer gaan opzwellen, en aangezien zijn tot nu toe gewone been (van dikte) ook al dik begint te worden, hoop ik dat jullie nog tips voor mij hebben.

ik kan er waarscheinelijk nooit meer opzitten, dus hij staat al met pensioen!
ik heb wel eens van magneet therapie gehoord, maar weet niet of dit werkelijk helpt, dus als iemand hier ervaringen (positief/negatief) meeheeft, hoor ik het graag!

voor fotos kan je kijken op http://groups.msn.com/shanna-geertje

Memuska

Re: paard heeft artrose, wat het beste te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:35

Zeker NIET op rust zetten!! Rust roest, en zeker in het geval van artrose is dat het stomste wat je kan doen.
Mijn 23-jarige Arab-merrie heeft ook artrose, zij loopt heel der dagen in de wei. Ook in de winter, ze kijkt zelf wel uit. Hoe meer ze buiten kunnen hoe beter! Verder maak ik een keer of 4, 5 per week een buitenrit. Rechte stukken is het beste voor haar, vandaar.
Ze krijgt een product bij wat er voor zorgt dat er meer gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt. Ik heb eerder Primeval, Cortaflex en Glucosamine/Chondroitine gevoerd dus als je daar info over wilt vraag je maar Knipoog Maar ik was van geen van allen gecharmeerd dus ik ben veranderd... Als ik ga rijden stap ik trouwens héél lang in en héél lang uit. Daarna spuit ik de benen af maar dat doe ik bij elk paard Knipoog Als we lang gereden hebben zet ik haar in de leem, maar dat doe ik ook bij elk paard.
Ik ben wel van plan van die magneetbandages van de PD te bestellen, ik heb er dus zelf nog geen ervaring mee maar al wel vele positieve dingen over gehoord.
Succes!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:02

bij artrose moet je juist je paard in beweging blijven houden zoals memuska aangeeft. aalleen gedosseerde beweging iedere dag een half uur of een uur. Niet al te kleine bewegingen zoals kleine voltes. En geen hindernis werk. De magneetbanadages kunnen heel goed werken, soms kun je ze eerst lenen om uit te proberen voordat je ze aanschaft. maar je moet wel zeker weten dat de diagnose artrose is. laat een keer een fysiotherapeut ernaar kijken, deze kan je gerichte rij oefeningen meegegeven, zodat jouw paard soepel blijft. En inderdaad na het rijden flink uitstappen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:09

niet op rust zetten indd, gewoon lekker wandelen en zoals je zelf al zegt: vrijheidsdressuur, zonder extreme buigingen van het been.
Het is water zetten lijkt mij ook niet ok: vocht is funest voor de botten, gewoon droog houden en veel bewegen.
je kan natuurlijk glucosamine bijvoeren, dit zorgt voor kraakbeen opbouw en vloeistof die de gewrichten smeren.
Wat ook handig is , is om wilgentakken bij te voeren, dit is een natuurlijke pijnstiller.
succes.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:12

hij krijgt ook elke dag beweging, maar dan loopt hij los achter mij aan (ook wel in draf) omdat ik zijn benen niet te veel mag belasten. eerder liep hij ook voor de kar, en ik ben van plan dit weer te proberen met een lichtgewicht karretje, maar ik mag er niet meer opzitten.(dit bedoel ik met rust)

ik heb ook gehoord dat appelazijn helpt, en dat gebruik ik nu dus ook al, en die wilgentakken ga ik proberen!

echt van die echte medicijnen vind ik niet nodig, omdat artrose vroeg of laat bij elk paard voorkomt, en als de pijn hem te veel wordt ga ik hem duivelsklauw geven.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:29

in lauw water zetten en dat af laten koelen is juist wel goed:bloedsomloop!!
idd kun je proberen hem voor een licht karretje te zetten,het is voor een paard gruwelijk belangrijk dat hij niet "vergeten" word!
hij is nog niet kreupel?
dan is het vocht in zn benen ook niet zo heel erg hoor,juist bij artrose heb ik altijd het idee dat het dan net wat "gesmeerder" is allemaal.
bij de paardendrogist hebben ze veel kruiden voor tegen het vocht en tegen de pijn.
ik zou me er niet teveel druk om maken,want zoals je zelf al zei:artrose komt vroeg of laat bij elk paard voor.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:00

hij heeft soms van die periodes dat hij wel kreupel loopt, maar hij loopt wel altijd onregelmatig dit komt doordat zijn ene been veel dikker is dan de ander wordt door die dikte de bewegingsvrijheid teruggenomen.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:09

kep vandaag ff op geert zonder zadel gereden een klein stukje, na 5 minuten er weer afgegaan, en verder aan de hand gelopen (na ja, hoofdstel uit, en geert los, hij volgt me namelijk overal )en halverwege er weer ff opgeklommen, niet langer dan 10 minuten.

dit vond hij super leuk, alleen op een gegeven moment was hij mij ff kwijt, ik had me namelijk verstopt, kijken wat hij ging doen. en wat deed die schat: heeeel hard hinneken en verbaast om zich heen kijken, ik ff een gluidje maken, hij weer hinnekend op me afstappen en ff zacht tegen me aanduwen!! de schat, zo'n paard vind ik nooooit meer! Haha! Bloos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:05

Zo te horen vindt Geert het geweldig om met jou bezig te zijn! Hier moet je dan ook vooral mee door gaan! Da's mentaal ook beter voor hem.

Verder sluit ik me aan bij de rest: een paard met artrose meot je zo veel mogelijk laten bewegen. Zo veel mogelijk buiten laten lopen (op gras is 't beste omdat ze dan constant stapjes moeten nemen om naar de volgende pol te komen). Gewoon rustig voor de kar lijkt me ook super. Het is niet belastend en zo kan hij toch een aardige afstand afleggen.

Geert klinkt als een lieverd!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:10

bij mij speelt hetzelfde, maar dan met ocd...
dan is bewegen weer lastiger...
tips??

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:06

Vergeet niet om je Paard ook daadwerkelijk Paard te laten zijn. Dit is minstens even belangrijk.

Verder sluit ik me aan met voldoende beweging, geen kleine wendingen, te zware ondergrond, etc...

Succes

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:01

hij is ook een echt paard hoor, soms zelfs te veel!! en hij draaft en gallopeerd ook los achter me aan, dus bewegen doet hij genoeg!

alleen jammer dat hij niet meer alles zo goed kan, en tegen de tijd dat het draven en galloperen hem te veel wordt ben ik ook bekaf, dus dat doet hij niet te veel.

hij gat ook van de winter in een loopstal, zodat hij wel zelf kan bepalen waneer hij zijn benen moet strekken, dat gaat in een gewone box zo moeilijk, en hij staat ook al zo veel mogelijk buiten in het land, en elke dag gaat hij mee wandelen, maar als hij voor zijn doen wat slechter loopt na het rennen, dan spoel ik bij stal nog ff zijn benen af met lauw water wat steeds ietie koeler wordt tot het gewoon is. Knipoog

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:12

mijn paard heeft een paar jaar last gehad van atrose, totdat het te gek werd, toen heb ik hem in laten slapen. Ik heb bij de dierenarts een paar keer het gewricht in laten spuiten, wat overigens heel veel jaar heeft geholpen, alleen op het einde niet meer. Heb daarnaast op advies van de dierenarts acetylcalysilzuur (of hoe je het ook schrijft Knipoog ) gegeven en ook dat hielp. Dit middel is eigenlijk een soort asprine, maar zorgt ook dat het bloed verdunt. Verder heb ik veel met hem buiten gereden en kon ik ook in de bak rijden, maar inderdaad opletten wat je doet. Hij heeft ook zooltjes tussen zijn ijzers gehad en hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, heeft het bij hem wel goed geholpen. Het is toch een soort "kussentje"voor de gewrichten. Veel succes ermee en ik hoop dat je nog een tijd kunt genieten met elkaar. Mijn paard is uiteindelijk 26 jaar geworden en hij kreeg het toen hij ongeveer 21 jaar was.

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:47

Hoi,

Mijn bels heeft ook artrose.
Ik geef haar equiflexion,dit kun je bij de paardendrogist bestellen.
Ik vind het echt waanzinnig goed werken.
Het is wel prijzig hoor.
Maar het is het proberen waard ! Knipoog

Groetjes Patricia. Haha!

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:18

ok, ga ik ook proberen!! en mensen, jullie moeten wel rekenig houden dat hij al jaren artrose heeft, en hij heeft vroeger ook een keer een heel zwaar ongeluk gehad waardoor zijn benen destijds helemaal open lagen. hij heeft dus sins dat ongeluk al slechte benen, en hij heeft dus niet sins kort pas artrose, maar wel sins kort dat hij bijna niks meer kan Verdrietig

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:59

Ik ben super blij van Traumeel, ik geef het hem 6 dagen op 7

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:17

cinv schreef:

Kan je daar wat meer info over geven?

Die inspuitingen waar Stekeltje over sprak, daar is mijn DA "tegen", dwz: ze wilt het als allerlaatste redmiddel houden omdat het idd na verloop van tijd minder werkt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:48

Mijn merrie van 6 jaar heeft spat (= ook een vorm van artrose) in de ergste vorm; bot lost op. Ik heb haar laten behandelen met Tildren en dit lijkt goed aan te slaan. Ook heeft ze speciaal beslag, hierdoor loopt ze al een heel stuk beter.
Heeft jouw fries ook speciaal beslag? Anders misschien een keer uitproberen. Verder sluit ik me erbij aan dat rust roest. Lekker vrij in de wei laten bewegen en een beetje simpel rijden.
Sterkte ermee.

Groetjes
Alani

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:59

Memuska schreef:
cinv schreef:

Kan je daar wat meer info over geven?

Die inspuitingen waar Stekeltje over sprak, daar is mijn DA "tegen", dwz: ze wilt het als allerlaatste redmiddel houden omdat het idd na verloop van tijd minder werkt.

Ik heb hem van zijn 11 jaar en nu is hij er 16.
Toen ik hem kocht kreeg hij al een tijdje traumeel (NIET in spuit) gewoon 3 pilletjes per dag van een doos van 250.
Omdat hij op een weide staat nu en ik door mijn rugproblemen hem niet meer kan rijden, had ik besloten ermee te stoppen ( was eigenlijk verplicht want heb een ongeluk gehad en heb maanden nie meer naar hem kunnen gaan) en ik zag duidelijk meer stijfheid !!
Ik ben herbegonnen toen met het hem te geven en stop het nooit meer.
Ik geef het ook aan mijn hond in druppel vorm wel ook tegen zijn arthrose Da was er echt voor te vinden zeker dat het geen kwaad kan omda het homeopatisch is ook.IK ga het zelf ook beginnen te nemen vanwegen mijn ontsteking in de rug...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:13

Dat klinkt wel interessant, bedankt!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:28

Graag gedaan Lachen

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:04

hij is niet beslagen, en wordt op een bepaalde manier bekapt waardoor zijn benen zo min mogelijk belast worden. ook staat hij elke dag op land, en krijgt elka dag rustig beweging, dat wil zeggen: niet in de bak, heeeeel veel stappen en soms draven, en als hij aangeeft dat het kan galoperen in een tempo dat hij kiest. Knipoog

het enigste wat hij nu krijgt is appelazijn, omdat ik alles zelf moet betalen, en nog te jong ben om te werken (14 jaar) dus alles van mijn zakgeld moet betalen (= 25 euro per maand), kan ik dus ook niet te dure mediecijnen kopen die je elke maand nieuwe van moet hebben. Verdrietig

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:11

De mijne had ook een speciaal duur beslag, en na ik hem gekocht had hebben we zonder geprobeerd , vanaf ik hem gekocht had en verzorgde , nooit geen last meer gehad !...zal ook wel aan de manier van trainen en rijden en het dagelijkse leven geweest zijn .

Meisjj...ja daar moet je bewust en serieus over denken als je een dier koopt...ik heb gezegd een paard....en de rest hoef ik niet , ik zou tot mijn laatste cent geven en zou ik geen geld gehad hebben zou ik nooit de aankoop van een paard overwogen hebben..hoe graag en zot ik er ook van sta !

By the way die traumeel, daar zit voor ongeveer 3 maanden in en je betaald het zo iets van een 25 euro , ik zou zeggen probeer eens , het kan absoluut geen kwaad en ik zien echt een verschil met of zonder!
Succès..