Harde/Opgezette klieren en geen snot/hoesten, hooikoorts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Harde/Opgezette klieren en geen snot/hoesten, hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:28

Hoi,

Mijn moeder haalde gisteren mn paard uit de wei (half 2) en ze heeft toen een peertje gehad.
Daarna ging ik rijden rond een uur of 3 en toen ik haar uit de stal haalde viel me op dat ze opgezette klieren had (ze heeft al flinke, maar nu echt groter). Dus stond nogal verbaast, geen hoesten of loopneus gehoord/gezien laatste tijd.

Dus maar licht aan het werk gezegt, misschien dan een loopneus of hoesten? Alleen wat vocht en soms klein beetje wit en absoluut niet dik, dus niet snot van verkouden zeg maar.
Ze priestte nogal veel, enigste wat me erbij opviel.

Thuis vertelde mn moeder inderdaad dat ze 'nieste' Haha!

Maar kan dit vorm van hooikoorts zijn of iets dergelijks?
Ze staat elke dag ong. 4 uurtjes in de wei. Dus de wei enzo is ze al gewend.

Heb net mn VA proberen te bellen, maar zit in vergadering en zijn collega's namen niet op (dus waarschijnlijk net bezig). Probeer dadelijk nog even zijn collega's.

Let_be

Re: Harde/Opgezette klieren en geen snot/hoesten, hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:28

Kan je trouwens er ook iets voor geven? Zoals VSM iets ofzo?

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:43

Mijn paard krijgt opgezette klieren wanneer het gras heel kort is en hij wel graast, maar eigenlijk niks binnenkrijgt. Meer paarden bij ons in de wei hebben dat, en het gaat ook vanzelf weer weg.
Toen ik dit nog niet wist heb ik de VA eens laten kijken en die vond het niks ernstigs.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:45

Hoe kunnen ze dan opgezette klieren krijgen van het korte gras?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:47

Stuwing, een van onze pony's heeft dat ook wel eens.
De eerste keer schrokken we ons ook een ongeluk, veearts er bij, maar het was gewoon vochtophoping in de klieren door het eindeloos met zijn hoofd naar beneden lopen.

roxyagaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:51

Hallo,

MIjn pony heeft dat ook en af en toe is het heel vervelend met rijden, want dan kan ze niet goed inbuigen. De dierenarts is al geweest, maar die weet niet wat het is en kan er niks aan doen. Het kan geen kwaad, maar het is wel vervelend met rijden. Bij mijn pony zijn de klieren dan opgezet en ze hoeft ook niet te hoesten en ze is niet verkouden. Ze heeft het al een paar jaar en in het begin van de het weideseizoen is het ergst dan wordt het weer wat minder en dan wordt het weer wat erger.

Groetjes Manon

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:58

Fijn! Gerustellende berichten!

Ga dadelijk rijden en dan kan ik meteen kijken of het misschien al iets minder is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:35

opgezette speekselklieren van hyet gras, komt omdat ze veel moeite moeten doen om het korte gras te pakken en los te trekken, bij dit trekken en het kauwen gaan dus die speekselklieren opzetten.

als een dier dan een tijdje met het hoofd hoog staat zakt deze zwelling weer weg.

het vele proesten kan te maken hebben met stof in de lucht, en sommieg paarden krijgen daarvan ook weer wat opgezette klieren, gewoon even in de gaten houden...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:04

heb je je paard ook al getemperatuurd?Als die namelijk verhoging heb dan heb je kans dat die droes heeft.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 08:56

droes? nou ik zal dan wel even tempen, maar mn smid viel ook niks op en die zit regelmatig op de kliniek, die zei ook nog, kan geen kwaad.

roxyagaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:02

Het kan echt geen kwaad! Het zijn precies de zelfde kenmerken als bij mijn pony en je kan natuurlijk voor de zekerheid even temperaturen, maar ik denk dat het gewoon precies hetzelfde is als bij mijn pony! Succes iig, groetjes Manon