Mijn pony was klophengst en is 5 jaar geleden laproscopisch gesterilliseerd. Beide ballen heeft hij dus nog, waarvan er 1 in zijn lies vertoeft. Na de operatie is er een testoteron-test gedaan en dat bleek hij niet meer aan te maken.
Nou sprak ik vorige week de man waar mijn merrie in training staat en hun ex-klophengst is ook op deze manier onvruchtbaar gemaakt. Alleen bleef hun paard hengstenstreken en -manieren houden en heeft de faculteit kosteloos alsnog de ballen verwijderd.
Nou is het zo dat mijn pony nog altijd even dominant is en nog steeds denkt dat hij hengst is: geen enkele merrie is veilig voor hem...
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die deze operatie hebben laten uitvoeren en of dat de ballen hierbij wel of niet zijn verwijderd en hoe het gedrag van het paard is.
Ik zit er dus erg hard over te denken om de ballen alsnog te laten verwijderen, maar dan hoop ik dus dat het idd kosteloos is, aangezien de operatie op zich al niet goedkoop was...
Ik hoor graag ervaringen!
hallo waar zijn we nu mee bezig. zitten we ons een beetje bang te maken omdat we niet goed begrijpen wat deze castratie inhoud?