Laproscopische sterillisatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Laproscopische sterillisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 03:15

Hoop dat ik het goed geschreven heb Clown

Mijn pony was klophengst en is 5 jaar geleden laproscopisch gesterilliseerd. Beide ballen heeft hij dus nog, waarvan er 1 in zijn lies vertoeft. Na de operatie is er een testoteron-test gedaan en dat bleek hij niet meer aan te maken.

Nou sprak ik vorige week de man waar mijn merrie in training staat en hun ex-klophengst is ook op deze manier onvruchtbaar gemaakt. Alleen bleef hun paard hengstenstreken en -manieren houden en heeft de faculteit kosteloos alsnog de ballen verwijderd.

Nou is het zo dat mijn pony nog altijd even dominant is en nog steeds denkt dat hij hengst is: geen enkele merrie is veilig voor hem...

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die deze operatie hebben laten uitvoeren en of dat de ballen hierbij wel of niet zijn verwijderd en hoe het gedrag van het paard is.

Ik zit er dus erg hard over te denken om de ballen alsnog te laten verwijderen, maar dan hoop ik dus dat het idd kosteloos is, aangezien de operatie op zich al niet goedkoop was...

Ik hoor graag ervaringen!

IvysToeter

Re: Laproscopische sterillisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:12

Ik heb ergens gelezen dat iemand een klophengst had.
Die is toen ok in utrecht gecastreerd.
Hem hebben ze in een soort box gezet zodat ze wel bij zijn zijkant kunnen.
Hij was niet helemaal weg, maar wel goed verdoofd en ook nog eens plaatselijk.
Toen hebben ze aan beide zijkanten een sneetje gemaakt en door die sneetjes de pony gecastreerd.
Maar ik weet allleen niet zeker of dat die ballen ook weggehaald zijn, maar volgens mij wel.
Hij moest toen een week in de kliniek blijven geloof ik en toen hebben ze een testosteron test gedaan.
Toen mocht hij naar huis, maar hij moest nog wel 4 weken apart blijven staan voor de zekerheid.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:24

Wij hebben ook zitten denken om onze hengst op deze manier te laten "helpen", juist zodat hij dan zijn hengstenmanieren zou houden! Het voordeel zou dan zijn dat hij bij onze merries in de wei zou kunnen. Als ik het goed begrepen had behouden hengsten bij deze ingreep hun manieren en uitstraling. Kijk maar bij mannen die zich laten steriliseren, die blijven ook gewoon willen om het zo maar te zeggen Haha!
Of zie ik het helemaal verkeerd Verward

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:26

Sterilisatie neemt bij mijn weten nooit de hormoonproduktie weg. Het zorgt er alleen voor dat de geproduceerde spermacellen niet naar buiten kunnen.
Ik vind het vreemd dat het testosterongehalte na een sterilisatie zou dalen. Kan die gedaalde concentratie niet een toevallige daling zijn geweest onder invloed van het jaargetijde?
Ik zou iig die testosteronspiegel (nu, in het voorjaar) nog maar eens laten bepalen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:48

Ik denk dat het verstandig is om te beginnen met een bloedtestje.

wesleyz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:39

hallo waar zijn we nu mee bezig. zitten we ons een beetje bang te maken omdat we niet goed begrijpen wat deze castratie inhoud?
bij een laporoscopische behandeling worden de ballen niet verwijderd alleen de zaadleidingen e.d. worden verwijderd waardoor de ballen vanzelf wegteren. Hoe wil je zijn ballen van pakweg 4 centimeter in doorsnee door een sneetje van 2,5 centimeter naar buiten krijgen??? Ben toch blij dat ze bij mijn klophengst wel wisten hoe deze behandeling moest geschieden. Boos! hallo waar zijn we nu mee bezig. zitten we ons een beetje bang te maken omdat we niet goed begrijpen wat deze castratie inhoud?
bij een laporoscopische behandeling worden de ballen niet verwijderd alleen de zaadleidingen e.d. worden verwijderd waardoor de ballen vanzelf wegteren. Hoe wil je zijn ballen van pakweg 4 centimeter in doorsnee door een sneetje van 2,5 centimeter naar buiten krijgen??? Ben toch blij dat ze bij mijn klophengst wel wisten hoe deze behandeling moest geschieden.hallo waar zijn we nu mee bezig. zitten we ons een beetje bang te maken omdat we niet goed begrijpen wat deze castratie inhoud?
bij een laporoscopische behandeling worden de ballen niet verwijderd alleen de zaadleidingen e.d. worden verwijderd waardoor de ballen vanzelf wegteren. Hoe wil je zijn ballen van pakweg 4 centimeter in doorsnee door een sneetje van 2,5 centimeter naar buiten krijgen??? Ben toch blij dat ze bij mijn klophengst wel wisten hoe deze behandeling moest geschieden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:00

Ging het niet helemaal goed met plaatsen Wesley? Haha! 3x hetzelfde is wat veel van het goede...

Je kunt ballen van 4 cm prima door een gat van 2,5 cm naar buiten halen - in stukjes Knipoog Clown . Maar dat doet niet ter zake, want daar ging het niet over. Niemand heeft beweerd dat de ballen via de laparoscopie verwijderd werden, integendeel.

En waar haal je de info vandaan dat zaadballen wegteren als je de zaadleiders doorsnijdt? Arme mannen met een vasectomie...

Áls je al ervoor zou kunnen zorgen dat alle zuurstof- en voedseltoevoerende bloedvaten naar de ballen worden doorgesneden (en dat zou de enige manier zijn waarop je een bal zou kunnen laten "wegteren"), zou je een weefselnecrose en sepsis krijgen waar je niet blij mee bent... En je paard aan overlijdt...

Kortom: je bent misgeinformeerd. Sterilisatie heeft niet tot gevolg dat de ballen verdwijnen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:33

Citaat:
En waar haal je de info vandaan dat zaadballen wegteren als je de zaadleiders doorsnijdt? Arme mannen met een vasectomie...

Haha! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:33

Quellian schreef:
Nou is het zo dat mijn pony nog altijd even dominant is en nog steeds denkt dat hij hengst is: geen enkele merrie is veilig voor hem...

Ik denk toch dat dit ook deels opvoeding is. Dennis (en meer hengsten die ik ken) zijn super galant naar merries toe. De keren dat Dennis uit haalt naar een merrie zijn op 1 hand te tellen(heb het afgelopen 2 jaar 1x mee gemaakt terwijl hij altijd met minimaal 1 merrie op het land staat). Het is de liefste, sufste, sulligste pony die ik heb staan. Tot ik er een hengst of ruin bij zet, dan word het een monster!

Sterilliseren haalt niet de hormoonhuishouding weg. Dus dat hij wat heftiger reageerd en misschien nog dominant is is niet zo gek.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:46

Haha! De ballen verschrompelen? 't Zou niet goed zijn!
Nee, het enige wat bij deze ingreep gebeurd is, is dat de zaadleiders afgebonden worden waardoor je hengst geen kindjes meer kan maken! Maar de hormoonproductie daalt absoluut niet en je paard blijft dus volop hengst, met alle voor- en nadelen ( 't is maar hoe je dat ziet)!

Wil je van de hengstenmanieren af, dan zit er niks anders op dan castratie ( ballen weg) of eventueel chemische 'castratie' dmv medicijnen. Overigens is het wel zo dat als een hengst heel lang 'hengst' blijft, hij toch na castratie een beetje hengst blijft. Maar dat zit dan meer 'tussen de oren'.. Haha! Haha!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:45

Volgens mij worden in Utrecht bij een laparoscopische castratie de zaadleiders, inclusief bloedvaten, twee- of driedubbel afgebonden. Of de zaadleider en bloedvaten ook doorgesneden worden hangt af van het feit waar de bal zich bevindt (in de buik, in de lies of in de balzak)
De ballen verschrompelen dus wel degelijk (als gevolg van de gestaakte bloedtoever) en ook de testosteronproduktie valt weg (daarom doen ze ook die test na een week om de testosteron te meten).

Bij sommige hengsten (+/- 10%) is er nog een ander klein bloedvaatje dat naar de bal loopt waardoor een klein deel van de testikel nog functioneert, deze hengsten produceren nog testosteron en houden hun hengstenmanieren. Door middel van een bepaling van de testosteron na een week kun je dus inschatten of de ingreep gelukt is. Als de hengst toch nog testosteron produceert, worden de ballen er alsnog helemaal uitgehaald.

Een laparoscopische castratie behoort hetzelfde effect te hebben als een gewone castratie, uitschakeling van de sperma- en de testosteronproduktie! Hengstenmanieren zouden dus ook moeten verdwijnen voor zover zij veroorzaakt worden door testosteron ( aangeleerde manieren gaan natuurlijk niet weg)

FF voor de goede orde: sterilisatie bij de man verloopt anders, hier wordt alleen de zaadleider doorgenomen en blijven de bloedvaten intact, daarom verschrompelen bij mannen de testikels niet!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:06

hoi

wij hadden een hengst die we lieten castreren ( had niet echt hengtengedrag maar we wouden hem op de wei knn laten met merries)

enkele weken nà de operatie werd hij strontvervelend, brak uit zijn wei en dekte z'n eigen moeder.. hij liep quasi tegen bomen aan en verongelukte bijna toen hij een merrie zag of rook. ik was bij de operatie en had ze er wel degelijk 2 ballen zien uithalen.

maar hij werd echt gestoord en toen hebben we nog eens bloed genomen, bleek zijn testosterongehalte ongewoon hoog!!

toen hebben ze dus een kijkoperatie gedaan (ook laproscopisch) en vonden ze thv zijn lies nog een stukje weefsel, denk amper 2 cm groot, die zorgde voor dat gestoord gedrag en hoge testosterongehalte.. hij was dus een klophengst zonder ballen.

ik zou dus bloed laten nemen en bespreken met DA, en eventueel kijkoperatie zoals wij gedaan hebben... het was echt een ieniemienie stukje dat er nog zat..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:37

Dennis schreef:
Quellian schreef:

Ik denk toch dat dit ook deels opvoeding is. Dennis (en meer hengsten die ik ken) zijn super galant naar merries toe.

Ik vrees dat dat maar deels waar is. Ik heb zelf veel hengsten gehad en het grootste gedeelte was heel erg braaf en goed opgevoed maar ik heb er toch ook wel gehad die heel snel gecastreerd werden terwijl ze gewoon uit dezelfde opfok kwamen als de rest.