Akelige beenproblemen... Mening gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Akelige beenproblemen... Mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:17

Hallo,

Ik vind dit heel moeilijk..Mijn allerliefste Amber krijgt de laatste tijd telkens meer last van haar benen. Wat het precies is, is erg lastig. We wonen op een eiland en de huidige eigenaar heeft er geen geld voor over om haar naar een kliniek te laten gaan voor een onderzoek. Ik kan het nog niet betalen want ik ben nog student.

Het zit zo: Amber is een kruisingmerrie van nu 16 jaar oud. Ze heeft al jaren last van haar rechterachterbeen. Bij tijd en wijle gaat het goed. Hoogstwaarschijnlijk is het artrose.
Sinds vorig jaar zomer is daar een peesblessure aan het rechtervoorbeen bij gekomen. Ze heeft daar nu geen (merkbare) last meer van. Ze heeft een half jaar rust gehad met een schema van stappen op de weg.
Nu is sinds een paar maandjes haar linkerachterbeen aan het spronggewricht erg dik. Het is zo opgezet als een groot ei en er staat veel spanning op.

Ze ligt erg veel in haar weiland.. Huilen Maakt verder wel een vrolijke indruk maar zodra ik haar mee neem om te wandelen (tijdje al niet gereden) loopt ze als een natte krant.

Ik kijk het nu nog een tijdje aan. De hoefsmid zei me dat ze te zwaar was maar ze is vroeger nog veeeel zwaarder geweest. natuurlijk trok dat een zware wissel op haar gewrichten. Ze staat nu op een magere weide.
Mijn plan is om wanneer ik werk heb haar mee naar een kliniek te nemen en te laten zien uitzoeken wat het is en wat ik eraan kan doen.

Maar als ik zo eens kijk heb ik het idee dat ik te laat ben..Is het wel eerlijk om een paard met zoveel beenprobleempjes te laten leven? Ze wil zo graag werken maar het kan niet meer! Huilen Ik kan echt wel janken.. vind het vreselijk want het het allerliefste paard dat ik ooit tegen ben gekomen..

ellepel

Re: Akelige beenproblemen... Mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:26

pff.moeilijk he?

doen wat je hart je ingeeft zeg ik dan altijd maar, heb ook een geweldig paard gehad , en heb ook een beslissing moeten nemen toen het met dat dier erg slecht ging...

ik heb wel veel op homeopatisch gebied geprobeerd en allerlei poeders en weet ik wat nog meer...

maar dit is wel moeilijk,, zolang een dier nog zichtbaar plezier heeft...tja...dan laat je het leven
en als dat moment er is dat je merkt dat dat er niet meer is...

tja...meid, blijft moeilijk.. en ik wens je in alle gevallen veel sterkte toe...

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:04

Het is idd erg zielig voor het paard,zou het paard zo min mogelijk belasten
Ik snap alleen niet waar mensen aan beginnen als ze geen geld hebben om een dier te laten onderzoeken als het wat mankeert
Het paard is nu duidelijk de dupe!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 06:59

Nou Lundi, je moet wel goed begrijpen dat het paard nu nog niet van mij is. De eigenaar is nog steeds in beeld. Maar deze laat het niet doen. En omdat ik nog studeer kan ik het niet betalen.
De eigenaar gaat later dit jaar verhuizen van het eiland af en wilde haar graag bij mij laten. Dat wil ik wel maar dan moet ik dus wel eerst een baan hebben om dat allemaal te kunnen betalen.

Je neemt te snel conclusies. Eigenlijk is het nu nog niet mijn verantwoordelijkheid maar ik voel het gewoon wel zo omdat ik haar al bijna vijf jaar verzorg.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:34

lundi schreef:
Het is idd erg zielig voor het paard,zou het paard zo min mogelijk belasten
Ik snap alleen niet waar mensen aan beginnen als ze geen geld hebben om een dier te laten onderzoeken als het wat mankeert
Het paard is nu duidelijk de dupe!

Sorry dat je het verkeerd op vat,ik heb niet over jou maar over de eigenaar van dit paard!
Dus omdat deze mensen het paard achter willen laten bij jou betekent dat nu dat jij maar voor de kosten op moet draaien,is toch niet normaal hun zijn toch de eigenaren!
Sorry hoor maar zo zie ik het wel,ik heb te doen met dat dier en vind het verschrikkelijk dat mensen zo kunnen denken,en hun paard met pijn laten lopen omdat ze geen zin meer hebben geld aan het paard uit te geven!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 07:54

Oh je bedoelde het zo! Nee, ik deel je mening dan. Als het nu gewoon het geld maar was bij hun had ik misschien nog een iets andere mening gehad..Ze hebben op zich genoeg geld: gaan meerdere keren per jaar op vakantie, hebben net hun huis voor veel geld verkocht en een veel goedkoper huis aan de wal aangeschaft.
Een vriend van de eigenaar is paardenfysio aan de wal. Als er wat is dan belt de eigenaar die vriend. Maar die kerel zal dus nooit zeggen van:"Dat klinkt ernstig, kom maar even hierheen!" En ach, misschien heeft die vriend dat wel eens gezegd maar doet de eigenaar het gewoon niet.
Hij heeft haar ook veel te zwaar laten worden en is ook degene die haar voor de kar zet na maanden van niks doen maar wel van haar verwacht dat ze dan door mul zand e.d. heen trekt..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:43

En Ellepel, jij hebt dus al eens zoiets doorgemaakt? Ik wil haar zo graag het beste geven maar dan loop je gewoon tegen de kosten aan.. Ook pillen en poeders e.d. kosten nogal wat. Ik zou denk ik wel weten wat ik zou moeten proberen bij haar.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:45

Ik weet niet hoe oud dit paard is maar het klinkt niet te best. Als het paard al veel ligt en als een krant loopt heeft het dus duidelijk veel pijn.

Als ik het zo lees is de kans op spat en atrose erg groot, en heeft in iedergeval behandeling nodig om het pijnvrij te krijgen.

Het paard ligt niet voor niets, en dit lijkt mij geen leuk leven voor het diertje. Als er geen geld is voro behandeling doe dan iig iets aan pijnbestrijding als dat mogelijk is.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik zelf niet zo nog maanden doorgaan dat kan je het dier niet aandoen. Dus óf zien dat je hulp en geld krijgt. Informeer eens naar mobiele DA's die nemen Röngenaparatuur gewoon mee in de auto, dan hoef je niet het paard van het eiland te halen.

En anders dan wordt het toch denk ik tijd om afscheid te nemen. Ik zou dit paard in geen geval van de eigenaar overnemen tenminste ik zou er dus geen cent voor geven want je krijgt er alleen maar hele hoge kosten aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:42

ik heb wel zoiets meegemaakt alleen had mijn paard meerdere huidtumoren, dus dat is wel wat anders.

maar met artrose zijn er toch best veel supplementen op de markt die verlichting kunnen geven?
misschien dat nog proberen?

vriendin van me had een paard met spat, toen eigenlijk bleek dat het diertje niet meer te rijden was en ze zichtbaar sjaggerijnig ervan werd , heeft zij toch besloten om het dier af te laten maken...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:58

Riant, als ik heel reeel ben kom ik tot dezelfde conclusie als jij. Helaas speelt mijn gevoel een erg grote rol.
Ik zie zo nu en dan dat ze er last van heeft. De ene dag is het goed en loopt ze als een gek door het land. De volgende dag moet ze het bezuren en ligt ze erg veel.
Ik vind het ook niet eerlijk meer zo langzamerhand. Zal binnenkort eens proberen met haar naar de plaatselijke DA te lopen. Maar eerst eens bellen of hij rontgenapparatuur heeft. En ik zal het eens met de huidige eigenaar daarover gaan praten.
Kijk, als het nu alleen die artrose was dan kon je met supplementen nog wat proberen maar nu spronggewricht zo dik is..Dat kan alleen maar komen omdat daar ook iets in beschadigd is. Anders komt daar geen vochtophoping, denk ik

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:02

Moeilijk zeg....

Vooral omdat het niet je paard is, maar wel zo voelt. Kun je niet eens met een dierenarts contact opnemen over de kansen van herstel? Vaak is het zo dat beenproblemen blijven terugkomen, zeker als de echte oorzaak niet is gevonden.

Doe in ieder geval wat het beste is voor het paard, zolang je budget het toelaat natuurlijk.

Heel veel sterkte met de keuze.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:19

Dikke sprong kan van bolspat tot een kneuzing of eenvoudige verdraaiïng dus van alles zijn. Stappen en het been koelen kan nooit kwaad.

Natuurlijk is het heel erg emotioneel om afscheid te nemen meid, maar zolang je paard niet fit en gezond is heb je er kosten en niet te vergeten zorgen en verdriet van .. en als dit een serieus probleem is dan is het alleen maar uitstel.

Als je zoveel om dat paard geeft moet je je afvragen of je hem/haar een plezier doet om hem met toch regelmatig dagen met veel pijn, nog te houden..

Ik snap jouw gevoel .. maar ook al is ie dagen heel blij .. dat kan het paard niet meer aan als het daarna moet liggen.

Bitter is het ik weet er alles van ..

sterkte.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:41

Bedankt voor de reacties... ik moet al huilen als ik dit allemaal lees! bah zeg...Ik reageer later wel weer even.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:17

Jee Fem, wat een dilemma meid!
De eigenaar moest eens voelen wat het paard voelt!
Probeer helder te blijven denken (is niet makkelijk, ik weet er alles van) want als de eigenaar vertrekt en het paard bij jouw achter laat dan zit jij met de gebakken peren, ook al vind je een baan, denk je dat je dan de kosten kan opbrengen? Een ziektekosten verzekering zit er niet meer in bij een paard wat al iets mankeerd dus dan draai je zelf voor alle kosten op.

Ik heb een zelfde soort iets mee gemaakt, wel een andere aandoening (ocd) maar toch een vergelijkbaar verhaal, alleen was dit paard voor de helft van mij, ben er destijds achter gekomen met de koop dat het paard niet in orde was, hele rechtzaak enz. doet er allemaal niet toe maar het eind van het verhaal is dat het paard bij mij bleef, dat ik wel alle tot dan toe gemaakte kosten vergoed heb gekregen maar het paard werd er natuurlijk niet beter van.
Verzekeren kon niet meer dus ik ben het allemaal zelf gaan betalen. Ik heb het 9 manden vol gehouden want het paard oogde nog heel vrolijk en gelukkig, maar moest dat, net als in jouw verhaal, de dagen daarna bezuren en dan kon hij niet eens meer staan. De dag dat hij zijn stal niet meer uit wilde heb ik het besluit genomen dat het niet meer paardwaardig was en heb hem weggebracht.
Buiten de verschrikkelijk hoge bedragen die het 9 maanden lang heeft gekost heb ik er nu (iets van 15 jaar later) nog steeds ontzettend moeilijk mee.
Bedenk dat het ook zo zou kunnen lopen, hoeft natuurlijk niet maar je weet het niet.

Ben van mening dat de eigenaar van je paard geen paarden meer zou mogen hebben, hij zet jouw voor een ontzettend moeilijke keus, doe je het wel dan zit je met een paard waar je je blauw aan gaat betalen, doe je het niet dan gaat het paard met hem mee en moet het nog langer zo door leven of misschien erger nog, zal hij het door verkopen?

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en vooral veel wijsheid bij je beslissing!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:09

Zolang niet duidelijk is wat het probleem is zou ik me nog maar even niet te veel zorgen maken over dingen als 'afscheid nemen'... voor het zelfde geld is het iets wat vrij eenvoudig te genezen valt.

Je zou met de huidige eigenaar kunnen praten. Vertel dat je het paard graag van ze over neemt, maar alleen als je zeker weet dat ze te genezen is. Kijk of je af kunt spreken dat ze de kosten van een diagnostisch onderzoek betalen en dat jij op zoek gaat naar een DA die mobiel aparatuur heeft en naar het eiland wil komen om de kosten op die manier zo laag mogelijk te houden.
Als het te genezen is en jij wilt het paard inderdaad overnemen, kom dan overeen dat je de behandeling zelf betaalt, maar dan niets voor het paard betaalt. Zorg dat je dat zwart op wit krijgt voordat je ook maar 1 cent aan het paard uitgeeft.
Valt het niet te genezen, dan is het duidelijk, kun je het paard verder lijden besparen en jezelf een boel geld en zorgen.
Als ze graag van het paard af willen zullen ze er toch íets aan moeten doen, want zo verkopen of aan een ander geven zal ze ook niet lukken en meenemen willen ze blijkbaar ook niet.

Valt er met je ouders te praten over een lening voor de DA-kosten, mocht het er op uit draaien dat jij het paard krijgt? Veel dierenartsen zijn overigens best bereid om een betalingsregeling te treffen mocht de rekening hoog oplopen. Vraag daar vooraf naar en leg de situatie uit.

Veel succes en sterkte, ik hoop voor je dat jullie tot een oplossing kunnen komen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:12

Het klinkt alsof het paard toch echt duidelijk pijn heeft.. Wat ooit misschien goed te verhelpen was, is dat misschien nu niet meer, omdat ze er al zo lang mee loopt. Jammer dat je nog geen werk hebt, het paard is nu duidelijk de dupe van egoisme van de eigenaresse. Omdat zij wel een paard wil, maar geen geld heeft voor medische kosten, is het paard de dupe. Ik hoop dat je snel een oplossing vind, jij kan hier weinig aan doen!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:53

Heeeeeeeeeee Femskie!!!!

Zo het zit allemaal weer eens niet mee he? als ik dit zo lees.
Verdikkempies. Tja het beste zou zijn om naar de kliniek te gaan om te kijken wat ze nu werkelijk heeft. Het blijft natuurlijk nu speculeren wat ze heeft. Maar ja een eigenaar die niet meewerkt, dat schiet ook niet op.

We pb-en/mailen binnenkort weer effies.

Wel effies iets leuks. Foto's van Eowyn en mijn honden Ginger en Kruimel zijn te bewonderen op de huiskamer, op het jaarling-topic blz 58. dus wel effies kijken! Knipoog

Nou hou je taai!! OK dan!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:50

Iedereen bedankt voor de lieve en goede reacties! Ik denk dat ik al jullie ideeen een beetje probeer te gebruiken. In alle reacties zitten wel een paar dezelfde oplossingen dus daar kan ik wel wat mee.

Ik zal dit weekend weer even gaan kijken hoe het met haar is. En natuurlijk met de eigenaar praten. Pas als dat gesprek is geweest lijkt het me nuttig verdere stappen te plannen.

Ik houd iedereen wel even op de hoogte in dit topic! Dan kan ik altijd weer even terugvallen op jullie!:)