Paard aan de hik?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Paard aan de hik?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:14

Mijn paard heeft heel soms last van de hik.

Ik heb dat nog nooit meegemaakt bij een paard. En nu heb ik nog niet zo heel veel ervaring. Maar ook mensen die al jaren tussen de paarden lopen hadden nog nooit een paard gezien dat de hik had.

Kent een van jullie het verschijnsel? En kan het kwaad. Weet iemand waar het door veroorzaakt wordt?

Het is na een poosje wel weer over en ze doet het niet heel veel maar ik vind het zo raar.

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen.

Kajanus

Re: Paard aan de hik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:41

mijn vorige paard heeft het ook weleens gehad vooral na veel spanning, bv als hij weer eens op wedstrijd was geweest of naar les...
hij is nu al een jaar of 16 Haha! dus het kan volgens mij geen kwaad..

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:45

Bedankt voor je reactie. Reed jij hem als hij de hik had? Want gisteren deed die van mij het weer en ik vind het zo raar dat ik er niet goed op durfde te rijden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:26

De hik kan hartritme stoornissen veroorzaken, volgens mijn DA. Dus ik zou niet gaan rijden met een paard wat de hik heeft.
Ik gaf mijn paard elektrolyten voor een zware inspanning (met veel zweten).
Ze kunnen de hik krijgen, als ze veel gezweet hebben. Ze verliezen dan veel zouten/mineralen, dat zou de hik veroorzaken.

Informeer anders even bij je eigen DA.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:51

Dank je Morris. Hartritmestoornis is toch wel ernstig. Ze heeft het alleen niet na veel gezweet te hebben. Gisteren na het longeren maar daar was ze niet heel nat of moe van.

Toch maar eens bij DA informeren.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:19

Ik dacht eerst ook, van ach, gaat wel weer over. Totdat een DA (niet mijn eigen) zei dat het ook hersenvliesontsteking kon zijn. Toen ben ik maar eens met eigen DA gaan bellen.

Succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:59

Mijn eerste paard had ook af en toe de hik .. En ik wist ook niet dat dat kon, dus ik de DA gebeld .. en die zei dat het dus weer helemaal geen kwaad kon..

Verhaal van Morris is dan ook nieuw voor me maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:27

Ik vind het iig wel prettig te merken dat het dus toch wel vaker voorkomt. Omdat iedereen in mijn omgeving het niet kende.

Ik maak me toch niet echt ongerust omdat ze het echt heel weinig doet. Tot nu toe 3x over een periode van 4 maanden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:21

Morris schreef:
De hik kan hartritme stoornissen veroorzaken, volgens mijn DA. Dus ik zou niet gaan rijden met een paard wat de hik heeft.

De hik kan geen hartritmestoornissen veroorzaken, de hik is een van de eerste symptomen die optreden als de kalium concentratie in het bloed te laag is. En te laag kalium in het bloed, dát kan hartritmestoornissen veroorzaken.
Te laag K hóeft niet te komen door sterk zweten, hoewel dat wel de meest voorkomende reden is, het kan ook door onvoldoende zouten in het voer, of door een aangeboren opnamestoornis veroorzaakt worden

Kaliumgebrek kan dus de hik veroorzaken, en dat is dus gezien de consequenties ernstig.

Of de hik ook door andere, minder ernstige, oorzaken kan optreden is mij niet bekend.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:27

Ibbel zegt het helemaal juist.
Ook kan de hik wijzen op een hypocalcemie (Calcium tekort dus), dit is zeer ernstig en mag je zéker niet als 'niet ernstig' bestempelen. Het kan komen door overmatige training of een ander probleem waardoor je paard in problemen komt.
Een DA die dit telefonisch als 'niet ernstig' bestempeld is écht zijn vak niet waard, een goede DA komt er direct aan om te kijken hoe het is en eventueel een infuus aan te leggen.

Als dit vaker dan eens voorkomt zou ik me helemaal ernstige zorgen gaan maken. Dit is echt abnormaal en hier moet goed naar gekeken worden, met een goed en uitgebreid bloedonderzoek (eventueel meerderen). Haal er dus een goede PAARDEN DA bij of ga naar een goede paardenkliniek toe.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:41

Carola en Ibbel, bedankt voor jullie reactie.

Ga toch maar eens contact opnemen met onze kliniek.

En ik bedenk me net dat ik ook nog geen liksteen in haar stal heb, ga ik morgen meteen halen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:25

De hik... komt meestal voor bij zogende merries en duidt op een calciumgebrek. Maar ook niet-zogende merries kunnen wel eens de hik krijgen: wij hadden hier een Fries staan die een periode lang telkens de hik had. Heel vreemd. Bij nader onderzoek bleek het paard inderdaad een calciumgebrek te hebben.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:13

Ibbel schreef:
Morris schreef:

De hik kan geen hartritmestoornissen veroorzaken, de hik is een van de eerste symptomen die optreden als de kalium concentratie in het bloed te laag is. En te laag kalium in het bloed, dát kan hartritmestoornissen veroorzaken.
Te laag K hóeft niet te komen door sterk zweten, hoewel dat wel de meest voorkomende reden is, het kan ook door onvoldoende zouten in het voer, of door een aangeboren opnamestoornis veroorzaakt worden

Kaliumgebrek kan dus de hik veroorzaken, en dat is dus gezien de consequenties ernstig.

Of de hik ook door andere, minder ernstige, oorzaken kan optreden is mij niet bekend.

Fijn Ibbel, dat je het zo in detail weet. Ik wist het ongeveer wel, je hebt het duidelijk omschreven. Ben ik ook weer wat wijzer. Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:59

Misschien in dit geval ook eens kijken of de juiste verhoudingen (calcium/fosfor ed) in het voer zitten! Een calciumgebrek ontstaat tenslotte niet zomaar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:54

Mijn paard heeft ook wel eens de hik. Toen zei iemand dat hij pijn heeft en dat ie daarom hikt. Lijkt me sterk dat verhaal omdat hij het eens in de zoveel tijd doet.
Hij krijgt equiral sportbrok en onbeperkt hooi te etemn. en liksteen heeft hij nu niet meer. Deed hij niks mee.