paarden op bemeste wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

paarden op bemeste wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 16:33

wie weet er hoe lang paarden niet op een wei mogen die met meststoffen bestrooid is.De ene zegt 3 weken , de andere zegt 6 weken... de merrie zou er met haar veulen op gaan ,dus het is wel belangrijk dat het juist is.
Moet ik dan ook oppassen voor jong gras??

bedankt

Saba

Re: paarden op bemeste wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:57

hangt ervan af welk weer het is, als het eens geregend heeft zal de kunstmest sneller in de grond dringen en dan is 2 weken meer dan genoeg. Maar bij droog weer hou je de paarden best iets langer op stal. Je kan de meststofkorrels ook zien, als ze helemaal weg zijn laat je paardjes erdan maar op.
Het gras zal heel snel groeien, dus te lang wachten is ook niet goed want dan is het te lang, te eiwitrijk en zullen je paarden te veel kunnen eten, of je kan rantsoeneren en kleine stukjes afzetten.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:31

Ja, twee of drie weken zou ik ook wachten. Doen wij ook altijd.
Meestal bemesten we 1 wei later, zodat ze toch buiten kunnen lopen. Om en om dus.

dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:03

ongeveer 3 weken.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:04

meestal bij kunstmest moet er eerst een goede regenbui over heen dat de korrels goed in de grond zakken daarna 2 weken wachten en dan kunnen de paarden er weer op

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:11

misschien handig om eerst er nog een paar schapen op te zetten, zodat de hoeveelheid eiwitten in het gras (vette gras) al weg gegeten is. inprincipe hou ik meestal 2,5 week aan.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:15

Issy schreef:
misschien handig om eerst er nog een paar schapen op te zetten, zodat de hoeveelheid eiwitten in het gras (vette gras) al weg gegeten is. inprincipe hou ik meestal 2,5 week aan.

Ook voor schapen is vet, eiwitrijk gras niet al te best: diarree, vieze achterkanten vergroot de kans op myasis

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:31

Ik hou altijd minimaal 4 weken aan. Ligt wel een beetje aan het weer maar bij ons zijn de korrels echt nog niet weg na 1 regenbui, daar zijn er wat meer voor nodig, dus ik vind 4 weken wat veiliger (en zelfs dan zijn er altijd nog plekjes waar ik nog afgebrokkelde korrels zie liggen)

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:36

T@nj@ schreef:
Ik hou altijd minimaal 4 weken aan. Ligt wel een beetje aan het weer maar bij ons zijn de korrels echt nog niet weg na 1 regenbui, daar zijn er wat meer voor nodig, dus ik vind 4 weken wat veiliger (en zelfs dan zijn er altijd nog plekjes waar ik nog afgebrokkelde korrels zie liggen)

Hoeveel strooi je dan? Na 4 weken nog niet weg is nl wel erg lang.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:43

Gewoon uit het handje, eigenlijk heel licht.
Ik dacht ook dat we teveel strooiden maar op de plekken waar nauwelijks iets terecht komt (dus slechts een paar korreltjes) zie ik na die 4 weken ook nog steeds de plekjes van de uit elkaar gevallen korrels. De korrels zijn dus wel weg dan maar ik zie nog steeds witte stukjes waar ze gelegen hebben, vandaar dat ik altijd zeker 4 weken wacht.
Met kalk hebben we het zelfde, zijn ook van die korrels en na 4 weken zie ik ook van de kalk nog plekjes, volgende keer haal ik kalk bij de loonwerker denk ik maar, dat zijn geen korrels maar een soort poeder, moet het alleen niet waaien Haha!

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:50

Met kalkcyanamide had ik dit ook, die korrels bleven wel 4 a 5 weken liggen, het had nogthans al een flinke regenbui geweest.
Maar met de 15 15 15 waren de korrels eigenlijk al na 2 weken weg.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:00

Hmm, ik weet eigenlijk niet eens meer welk nummer wij nou hebben gebruikt, volgens mij het zelfde. Toch eens kijken als ik weer bij de Welkoop ben welke wij nou hadden, wellicht moet ik een andere gaan gebruiken.