ervaring na koliek operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

triesje

ervaring na koliek operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:16

Hoi menjes !
Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die hun paard/pony hebben laten opereren voor een koliek.
Ik heb dat namelijk ong. 2 weken geleden gedaan bij mijn paard Cocky.
Ze had een verstopping zitten en mijn keuze was of dood laten gaan of opereren ! Huilen
Voor mij was de keuze vrij simpel.
De operatie is goed verlopen maar eer dat ze weer de oude is....(zucht)
Ben wel erg blij dat ik het gedaan heb,IK HEB HAAR NOG ! Knipoog
Graag wil ik ervaringen delen met mensen die dit ook meegemaakt hebben,ik ben vooral benieuwd hoe het jullie na de operatie is verlopen.
Ik ben benieuwd,lieve groetjes :
Cocky en Patricia. Pling

Sosha

Re: ervaring na koliek operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:21

Paard van mijn buren is een paar maanden geleden geopereerd...... inmiddels zijn ze net weer begonnen met rijden. Paard ziet er natuurlijk nog wat dun uit.... is heel de bespiering kwijt, maar verder helemaal gezond en vrolijk.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:17

Kim is een jaar of 2 geleden geopereerd.. Loopt nu lekker rond te huppelen in de wei!! Niets aan het handje, alleen een litteken onder de buik.
En van de week hebben we een telefoontje gehad van een klant wiens paard ook een koliek operatie had gehad, deze merrie was 9 maanden dragend tijdens de operatie, en het veulen is van de week geboren!! Haha! Helemaal gezond!!!

Zo zie je maar, het hoeft nie altijd slecht af te lopen!

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:22

Een drachtige merrie van een kennis van me die heeft laatst 2 koliek operaties ondergaan.
Ze moet begin juli veulenen en kan niet wachten tot het veulen er is, de hele tijd dit gedoe.
Laatst heeft ze ook nog vast gelegen in d'r stal...arm beestje.
In 2 maanden 2 koliek operaties, vastliggen en ze is ook nog eens drachtig zijn bij al dit gedoe.

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:29

Jeetje dat is erg zeg !
Arm beestje. Verdrietig
Ik hoop dat alles goed komt met haar !

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:39

hoi toen mijn pony bijna 3 jaar geleden koliek had kon de dierenarts er niets aan doen thuis. dus naar de kliniek gebracht ze dachten daar dat hij een maagkanteling had.. mijn ouders..(ik was er niet bij) heben toen besloten om hem te laten operern omdat die pony mijn alles was en nog steeds is!! bij de operatie bleek echter dat zoijn maag niet gekanteld was maar dat hij waarschijnlijk van een boom schors had gegeten.. het enigste wat ze konden doen was hem dinegn toedienen en hopen dat het op zou lossen.. helaas!! is deze hoop niet uit gekomen we hebben hem in moeten laten slapen!! ik kan dus helaas niet vertellen hoe het met mijn pony gaat na de operatie.. Verdrietig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:18

mijn pony is vorig jaar ook geopereerd aan koliek ze had een poliep aan haar darmen wat eigenlijk altijd ongevaarlijk is , oudere paarden hebben ze meestal maar bij mijn paard zat zijn darm knel en dus hebben ze een meter darm er uitgehaald en de poliep die staat nu op sterk water

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:34

De belangrijkste factor die meespeelt bij het wel of niet goed herstellen na een koliek operatie is tijd, namelijk of je eigen veearts je snel genoeg heeft doorgestuurd of niet.
Hoe langer ze wachten of twijfelen, hoe slechter het paard wordt en hoe kleiner de kansen op herstel.
Daarom nooit accepteren dat de veearts na z'n behandeling weg gaat en mompelt van 'Wacht het maar af'. Ze moeten óf donders goed weten wat er wel aan de hand is (bij vertoppingen met stro ofzo) of aanbieden om je door te sturen. Dat getreuzel, daar is nog nooit een paard beter van geworden.

aInRoIuSk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:09

hoi,
mijn paard (iris) is ook geopereerd aan koliek,
stro ophoping!
het is nu 8 maanden geleden.
ze moest daar 10 dagen blijven staan.
we moesten 2 maanden stappen aan de hand daarna mochten we steeds een beetje meer draven aan de hand of longeren.
na ongeveer 3 maanden mochten we er voorzichtig op gaan zitten en stappen.
nu 8 maanden later is ze weer helemaal de oude!
ze mag alleen nog niet te hoog springen.
veel sterkte!!
ik hoop dat ze net zo goed herstelt als Iris!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:49

De fjord van Kimmes is ook geopereerd, stuur haar is een pb!
Het is al weer een paar jaar geleden en ze "doet" het nog steeds, ze heeft vorig jaar zelfs nog een veulen op de wereld gezet!

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:31

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben !
En het doet me goed om te lezen dat het bij de meeste gevallen goed afgelopen is Knipoog !
Ik moet nu ook heel de maand stappen en in jullie mogen we een beetje longeren of losgooien.
Maar ze mag absoluut niet rennen of gekke bewegingen maken !
In augustus mag ze nog een maandje op de wei,wel alleen maar ik denk dat het haar wel goed zal doen.
September gaan we het weer langzaam opbouwen.
En ze zal dan ook weer verenigd worden met haar moeder en dr broer !
Daar zal ze echt blij mee zijn want ze mist ze echt ontzettend veel Verdrietig !(die staan nu al op de wei)
Groetjes,
Cocky en Patricia. Pling