linksom ritme-stoornis,rechtsom niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

linksom ritme-stoornis,rechtsom niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 18:36

mijn tuigpaard ruin heeft 2 verschillende voorvoeten:rechtsvoor(als je erop zit) is wat platter dan linksvoor,wel even breed en verschil is nu minimaal.
linksvoor staat hij ook altijd iets door zn knie(net als zn papa:renovo)
nu is het zo dat hij,als ik hem los in de bak had,altijd linksvoor verder uit schoof,rechtsvoor hield hij meer gebogen.
geen tactfouten te zien ofzo,en alleen als hij losliep.
anderhalve week geleden reed ik hem en was hij linksom niet fijn,hangerig in mn hand,struikelde en niet fijn aan mn been.de volgende dag aan de longe was hij niet regelmatig,net alsof hij niet in zn ritme kon komen.paar dagen rust en toen was het weer als vanouds.
rechtsom is btw niets te zien/voelen.
nu na een week is het zo dat ik hem linksom niet lekker op gang krijg als ik hem iets hoger en wat ronder in wil stellen,lang en laag en dan voorwaarts gaat WEL,rechtsom gaat het ook heel goed en heb ik een heel mooi beeld.
heel in het begin dat ik hem had,had hij moeite met buigen(manege-paard geweest) en vooral linksom heeft dat iets langer geduurt.
maar dat was echt alleen het buigen,en nu lijkt het alsof hij niet in zn ritme kan komen,galopeerd steeds aan of gaat hangen en niet aan mn been willen,hoewel hij wel vliegt als ik van stap naar draf wil,en rechtsom doet hij niets "geks".
hij is al een keer op de foto geweest,nog geen 4 mnd geleden,zou het een spieren kwestie kunnen zijn of in zn rug ofzo??

timilon

Re: linksom ritme-stoornis,rechtsom niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 19:58

niemand??
alle optie's,meningen en verhalen zijn welkom,ik weet het echt niet namelijk!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:33

Volgens mij is ie gewoon niet recht.

Een niet recht paard gaat uit balans lopen en kan daardoor kreupelend aanvoelen.

meer info over rechtrichten op www.hoefkatrol.com
Daar zul je misschien nog meer aanwijzingen vinden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:41

ja,maar als hij niet recht is,waarom kan ik hem wel allebei de kanten opbuigen en loopt hij wel in t spoor van de voorvoeten??

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:50

en waarom heeft hij het niet als ik hem lang en laag rijd??

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:45

heeft niemand dit nou ooit meegemaakt of kan niemand iets bedenken wat het kan zijn??
en echt medisch,tja,ik heb hem gister weer eens losgegooit en ik blijf me verbazen dat nooit iemand hem als tuigpaard heeft getraind.dus echt pijn lijkt het me niet,maar wat dan wel?!?!?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:04

Zoiets kan best vanuit de rug komen; zie je wel vaker dat ze dan net niet lekker lopen en bijv. ene been wat ruimer dan het andere. Zou er eens een goede dierenarts of manueel therapeut naar laten kijken. Als er bijv. een wervel niet helemaal lekker zit, is dat makkelijk te verhelpen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:49

Wat Cowgirl zei was het eerste wat ook in mij op kwam.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:37

Als de ene hoef smaller is dan de andere denk ik gelijk aan HKO. De hoef die smaller is wordt ontlast, en wordt daarom steiler.

Wat zeiden de foto's?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 09:10

hko heeft hij ZEKER niet.de foto's waren echt 100%,de veearts stond er van te kijken.als hij losloopt zet hij er een mega front op,dan moeten de wervels in zn rug toch ook al pijn gaan doen(als dat het is)?hij is ook echt niet kreupel,maar kan gewoon niet in het ritme komen,echt heel raar.je ziet het ook niet aan zn hoofd-bewegingen,maar echt puur in de benen.hij is super ruim en heeft veel tact,is al veel sterker geworden in een jaar tijd,maar hij komt linksom niet in het ritme.rechtsom zie je niets.ik snap er werkelijk niets van!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:44

Hij hoeft nu ook nog geen HKO te hebben maar als hij er gevoelig voor is kan hij het hierdoor wel door krijgen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:31

hoe kan ik zien of hij gevoelig is voor hko?verdoven?dat gaat een veearts niet doen als hij op de harde/zachte volte en buigproeven goed is...ze vonden het al gek dat ik foto's wilde maken.
hij heeft trouwens al een paar dagen die "tic" niet,maar hij is wel erger gaan staken onder het zadel.ben hem nu dus maar aan het longeren,en hij loopt super(maar voor hoelang?!)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:03

Wat voor cijfers kregen de foto's?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 19:57

2x 1tje.is dat van belang dan?goed is goed en dat zouden dus bijv. geen 3tjes kunnen/mogen zijn...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:53

Zelfs een 3 hoeft geen kho te zijn, de kans is alleen wel groter. Wat de ene Da onder goed verstaat, plaats de ander onder gemiddeld. Je zal niet de eerste zijn die bedonderd wordt. Maar met een 1 lijkt me dit niet aan de orde te zijn.

Het zou klinische 'hko' kunnen zijn en dat is gewoon simperweg een kwestie van recht en losrijden of het is teugelkreupel.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:30

Je kan niet zien of ze er gevoelig voor zijn tot dat ze HKO hebben.
Sommige paarden worden hun leven lang scheef gereden en lopen nooit een pas kreupel en andere gaan wel kreupel lopen wanneer ze iets scheef zijn.