Bloed uit vulva?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Bloed uit vulva?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:41

Deze week zag ik in de stal van Miepie stro liggen met bloed erop. Ik had haar daarna meteen onderzocht op eventuele wondjes oid maar kon niks vinden.
Vandaag zei de eigenaar dat er wéér bloed lag in de stal, en dat het waarschijnlijk uit d'r vulva kwam, omdat hij daar nog wat bloed zag.

Wat kan dit betekenen? Een ontsteking aan iets ofzo?
Ze heeft ruim een maand geleden een veulen gekregen, haar 2de veulen. Dat is allemaal heel goed gegaan.
Het bloed is pas van deze week een beetje...

CouCou

Re: Bloed uit vulva?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:18

Gelijk de DA bellen. Zo ie zo is dat niet goed. Kan wijzen op een baarmoeder ontsteking of vulva-ontsteking.
Ik zou daar zeker niet langer mee wachten.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:48

Aangezien het veulen van een maand geleden is en het een bloedachtige substantie is lijkt het niet op baarmoederontsteking. Dan had je merrie er inmiddels al heel erg aan toe geweest.

Maar ik zou het zeker even laten nakijken, want kloppen doet het niet.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:28

is de moederkoek misschien niet volledig eruit gekomen bij de geboorte? ik denk dat het wat anders is omdat het veulen al een maand oud is, maar ik ozu er toch gelijk even na laten kijken. als het echt een baarmoederontsteking is, ruik je dit duidelijk. ik heb op school eens een ontstoken baarmoeder van een merrie bekeken en die stonk verschrikkelijk (en niet omdat het een baarmoeder was van een paar dagen dode merrie maar omdat deze ontstoken was.) zag er ook helemaal groen en vies uit. maar zal waarschijnlijk wel iets anders bij je paard zijn...
Succes en sterkte.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:41

een stukje nageboorte kan het sowieso niet zijn was dan was je paard reeds overleden of zou ernstig hoefbevangen zijn.
Het kan zijn dat er een adertje gesprongen is in de schede, en dat daar het bloed vandaan komt.
Vertrouw je het niet, dan zou ik de dierenarts bellen voor een afspraak dan weet je het zeker.

Greetz