Is dit nog wel eerlijk voor een pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Is dit nog wel eerlijk voor een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 17:45

Het gaat (in mijn ogen) erg slecht met een pony bij mij op stal. De pony is van de staleigenaar, maar die kijkt er verder niet naar om. Het beestje is ontzettend dampig, hoest erg veel en heeft ook ontzettend pijn bij het lopen. Dat komt omdat ze ook nog eens hoefbevangen is (dat voorjaarsgras he). Het ademen gaat erg moeilijk. Je hoort haar echt hijgen, er zit een piep in zeg maar. Volgens mij kan ze nog maar voor 20% ademen of hoe je dat ook noemt. Haar ogen zijn ook helemaal rood. En 's ochtends heeft ze altijd een natte neus, waar het zwart van de stof helemaal uitloopt. Als ze eenmaal op de wei loopt is dat weer weg.

Vanmorgen wilde ze niet uit haar stal komen om op de wei te gaan. Uiteindelijk toch gelukt, maar ik heb haar daarna geprobeerd terug te halen, zodat ik haar in de buitenbak kon zetten. Ze stond vrij ver in de wei, dus eerst verzette ze geen stap. Ook deels koppigheid, want het is wel een klein duiveltje. Haha! Ze ontlastte ook iedere keer haar voorbenen. Ging constant verstaan enzo. Ze had gewoon erge pijn. Vervolgens heb ik de weides opengezet, want ik was klaar met mesten en dan kunnen ze zelf weten welke wei ze opgaan. Hierdoor heb ik haar in de buitenbak kunnen zetten. Het is normaal een erg druk beestje, maar nu was ze er ontzettend rustig onder. Met een emmertje water en een stapel nat hooi ben ik weer weggegaan.

Ik heb ontzettend veel medelijden met haar. Volgens mij heeft ze het zo moeilijk. Ook is ze erg veel afgevallen. Ze was eerst ontzettend dik (390 kg voor een C pony) en nu nog maar 300 kg. Nog steeds niet de dunste, maar het is wel drastisch minder binnen een paar maanden tijd. Ze is niet echt op een dieet gezet namelijk.

Vanmiddag had ik echt het idee om tegen de eigenaar te zeggen dat hij de dierenarts maar moest bellen voor een spuitje. Maar daar heb ik het lef niet voor. De man heeft er niet zoveel verstand van en het mag hem liever allemaal geen geld kosten, dus ik weet niet of hij dat accepteert als ik dit vertel.

Wat vinden jullie nou fair voor zo'n beestje? Ze is 15 jaar. Wat kan ik die man adviseren?

timilon

Re: Is dit nog wel eerlijk voor een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:56

je kunt die man het beste adviseren deze pony in te laten slapen.
dampigheid=heeeeeel ernstig,hoefbevangen=heel ernstig...deze pony heeft beide,rode oogjes van t hoesten(komt veel druk op te staan,jij gaat ook "huilen"als je veel hoest) en vieze neus.ik denk dat deze pony echt op is.
heel sneu,dampigheid kun je goed onder controle houden met de juiste zorg,maar zoals ik jou verhaal lees is er nooit echt speciaal voor de pony gezorgt en daar moet zij nu de last van dragen,dat is niet fair!
probeer toch maar naar de baas te gaan,het beste voor de pony!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 18:03

Ik ben vanavond pas laat op stal, morgen ga ik met een stalgenoot van mij praten en zeggen wat ik ervan vind. Samen staan we iets sterker en ik denk dat zij het ook wel eens is met mijn mening.

Er is inderdaad nooit iets mee gedaan, het is hem pas van de week opgevallen dat ze zo zwaar ademt. (dit is echt al heel lang aan de gang) Hij heeft toen een dierenarts gebeld voor advies en die zei ventipulmin. Alsof dat nu nog nut heeft... Zonde van het beestje, want in haar betere jaren was het echt een heel erg leuk ding.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:15

ja ik zou toch samen met een stalgenootje wat je al zei eens gaan praten met die man want zo is het natuurlijk niet te doen voor die pony.. waarom heeft ie eigenlijk een pony? als het toch geen geld mag kosten etc

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:05

Hij heeft die pony indertijd voor zijn zoontje gekocht. Maar die vind er niks aan. Het is jammer. Hij is ontzettend aardig en bovendien een vriend van mijn ouders, maar op dit gebied is het verstandiger dat hij gewoon alleen eigenaar is van de stal en meer niet. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:47

ik vind helemaal niet dat het dier ingeslapen moet worden, is er eigenlijk wel al een dierenarts bij geweest?

praat met de eigenaar, vertel hem wat je vind, dat het diertje het zo benauwd heeft en dat het niet op stal hoort. benauwde paarden moeten buiten!!
maar dat het eigenlijk niet in een vette weide mag vanwege de hoefbevangenheid, neem een boek mee waarin plaatjes staan over hoefbevangenheid..
probeer dat eerst eens, zie dat hij er een arts bijkrijgt, een bevangen dier moet naar mijn weten altijd een ontstekingsremmer krijgen...

dat mag je heus wel vertellen, bedenk heel goed hoe je dit doet, dan zal zo'n eigenaar best naar je luisteren...

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:11

Ik vind het inslapen ook wel erg drastisch hoor...
Maak hem inderdaad duidelijk wat de ernst van de situatie is, en ga anders, in overleg met hem, op zoek naar een ander baasje, die hem erboven op wil helpen.
Geef hem in ieder geval een kans, ook als hij het bij zijn huidige eigenaar niet krijgt, zoek dan een andere voor hem, die er wel goed voor is.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:12

verder ben ik het met ellepel eens

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:32

Wij hebben zelf ook het een en ander met een pony meegemaakt. Ze had de ziekte van Cushing, waardoor ze (licht) dampig was, ze had suikerziekte, ze was zwaar hoefbevangen, ze had een opgezwollen gezicht en kon door een slappe mond niet meer eten. De dampigheid was goed onder controle, maar de hoefbevangenheid was zeer ernstig. Door die ziekte ontstaat dat makkelijker en dit was ookal de 2e keer dat ze dat had. Ze kon niet meer lopenen staan en lag in haar eigen urine. We hebben alles voor deze pony geprobeerd, maar we konden niets meer doen. Soms houdt het medisch gezien ooit op en ben dan eerlijk voor het dier en laat het niet langer lijden. Het zien lijden van deze pony heeft mij ontzettend veel pijn gedaan en iedere ochtend hoopte ik dat ik haar dood zou aantreffen. Omdat ze dan uit haar lijden was verlost en ik die keus niet hoefde te maken. Ik was hier gewoon ziek van. Helaas heb ik toch die keus voor haar moeten maken en dit heeft mij veel pijn gedaan. Maar ik weet dat het de beste keus was voor onze pony. Ze had het recht om te leven, maar ook het recht om te sterven. Gelukkig voor haar konden wij die keuze maken. We hebben geprobeerd haar een zo waardig mogelijk leven te geven. Dat ging niet meer, dus hebben we haar een zo waardig mogelijk einde gegeven. Veel succces, want dit zijn heel vervelende dingen. Gr. Hann.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 16:05

Gisteravond was ik dus weer op stal. Ze stond in de bak en begon gelijk te hinniken toen ze mij zag. Ze was erg actief, liep van de ene kant naar de andere kant in de bak. Je kon echt merken dat ze al een verbetering had van twee dagen niet op de wei te staan. Op het moment dat ik al het vloer klaar aan het zetten was, hoorde ik haar ook weer hinniken en rennen van de ene naar de andere kant. Ik meende zelfs te zien dat ze niet meer zulke rode ogen had.
Mijn stalgenoot heb ik niet meer gezien gisteren, en ik overleg dit toch liever nog even met haar. Zeker omdat ze nu ineens een verbetering meemaakt.

Ik ga nu op zijn minst proberen voor elkaar te krijgen dat hij een dierenarts laat komen kijken. Desnoods mijn eigen dierenarts, want ik moet hem toch laten komen voor te enten.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:54

Ja, geef haar in ieder geval nog een kans.
Ze laten vaak zelf snel genoeg blijken of ze het vechten zat zijn of niet hoor.
En blijkbaar heeft ze er nog veel zin in!

Succes in ider geval!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:27

Lijkt alsof de pony medische zorg nodig heeft en aangepaste verzorging en huisvesting.

Ik denk dat je daarmee een hoop bereikt, zo niet dan kun je in laten slapen overwegen, maar om bij voorbaadt dat te roepen vind ik niet kunnen, alsof er geen tussenweg is.

Als de eig. geen geld wilt uitgeven aan de pony is dat natuurlijk schandelijk, maar je kunt hem niks verplichten.
Het adviseren en evt helpen met verzorgen en het geven van medicijnen is wat je kunt doen en als ik je verhaal lees wat je ook al doet.

Succes!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:35

Ik kom nu ook zeker terug op het 'inslaap verhaal'. Zoiets roep ik niet voor niets natuurlijk, maar afgelopen vrijdag zag het er zo bar uit, dat ik gewoon geen andere uitweg zag!! Nu is ze in de afgelopen twee dagen dat ze niet op de wei stond zienderogen opgeknapt!! Dus dit is voor mij (op dit moment) zeker geen optie meer.
De eigenaar heb ik helaas nog niet kunnen spreken. Ik moet mijn stalgeld nog betalen, dus dan kan ik hem mooi nog wat ideeen van mij voorleggen. Zo zijn bijvoorbeeld de luiken 's nachts altijd dicht. Hij wil ze niet open hebben, omdat hij dan geen oog dicht doet. Dat kan, daar heb ik respect voor. (Meestal laten we ze met goed weer open tot de laatste weggaat op stal. Dus dat is op die manier nog op te lossen.)
Nou staat zij in de laatste stal vanaf zijn huis gezien en ga ik proberen of die wel open mag blijven, of dat ze desnoods verhuisd naar de stal om de hoek. Die heeft hij overlaatst bijgebouwd, maar er staat er nu 1 van leeg. Dan zou ze in principe in die stal kunnen met het luik open zonder dat hij er last van heeft. Is naar mijn idee weer een extra druppel op die gloeiende plaat... Pling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:19

Ik hoop dat je een oplossing voor de pony kunt vinden. Bij hoefbevangenheid mag de pony in ieder geval geen krachtvoer of vers gras eten. eigenlijk mag ze alleen oud hooi eten. verder het leifst op een zachte ondergrond zetten. Voor de dampigheid zou het het beste buiten kunnen staan, ivm zo veel mogelijk frisse lucht. misschien is er ergens nog een modderig hoekje voor haar over zonder gras? Dan kan ze wel lekker buiten staan, maar geen gras eten. bovendien staat ze op de modder lekker zacht, waardoor ze iets makkelijker kan staan.

Veel succes in ieder geval.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:31

Probeer vochtige doekjes om haar hoeven te binden voor de hoefbevangenheid. Zodat haar hoef nat blijft, ververs dit 3 x per dag, en laat haar de eerste 2 dagen even alleen maar stro eten, dan zal haar toestand snel verbeteren. Onze pony is ook hoefbevangen, en dit helpt zeer goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

LadyWinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:59

timilon schreef:
je kunt die man het beste adviseren deze pony in te laten slapen.
dampigheid=heeeeeel ernstig,hoefbevangen=heel ernstig...deze pony heeft beide,rode oogjes van t hoesten(komt veel druk op te staan,jij gaat ook "huilen"als je veel hoest) en vieze neus.ik denk dat deze pony echt op is.
heel sneu,dampigheid kun je goed onder controle houden met de juiste zorg,maar zoals ik jou verhaal lees is er nooit echt speciaal voor de pony gezorgt en daar moet zij nu de last van dragen,dat is niet fair!
probeer toch maar naar de baas te gaan,het beste voor de pony!

tim heeft gelijk dit is ernstig voor o'n pony

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:18

Als ze dampig is heeft ze een buitenstal nodig, alleen nat hooi wat minstens een halve dag onder water heeft gelegen en geen stro maar zaagsel in de stal. Er mag dus geen stof bijkomen, ook niet van andere stallen. Ze mag wel op een kale wei maar heeft beschutting nodig, ze wordt n.l. eerder ziek dan een gezond paardje.Veel beweging, rustigaan natuurlijk is wel goed. Er is voer waar weinig eiwit inzit dat kun je het beste geven als ze het nodig heeft. Te dik is niet goed, dan wordt het allemaal nog zwaarder. Ventipulmin is goed spul, maar als de omstandigheden niet veranderen hoest ze binnen de korste x weer.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:18

Ik ben dus aan het regelen dat zij op zijn minst de stal om de hoek krijgt, waardoor haar luik dag en nacht open kan. Zaagsel kan ik adviseren, maar ik vrees dat hij er niet mee akkoord gaat. Het zal namelijk heel wat extra werk zijn om haar dan uit te mesten.....
Bovendien gaat ze zich dan (volgens mij) sneller vervelen. Nu eet ze stro, maar dan kan ze niks meer eten uiteraard.
Ze krijgt haar hooi nu ook nat. Er staat een ton met water, dit laten we eerst weken, vervolgens uitlekken en dan krijgt zij het in haar stal.
Gelukkig voor de andere paarden, maar helaas voor de pony, hebben we geen plekken waar het gras helemaal kaal is. We hebben een klein stukje weide (5 bij 30), die weleens gebruikt wordt door de shet van een stalgenootje, als ze hem meeneemt, maar die staat ook supervol. En wordt verder eigenlijk niet gebruikt. Dus dat is alleen een oplossing als hij kaal staat. Nu staat ze dus overdag in de buitenbak met hooi. Maar daar vindt ze dus echt niks aan. Ze heeft gister volgens mij staan schuren, of met haar hoofd door de omheining heen gehangen (voor gras), waardoor die niet echt stevig meer is op die plaats.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:51

Goed zo. Dat dier mag namelijk niet meer naar binnen in een afgesloten ruimte. Hij moet echt in de open lucht. Nog beter zou zijn als ze gewoon op de wei kon blijven met een schuilstal.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:59

Een wei zonder gras wel te verstaan Knipoog
Sterkte in elk geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:42

Boos! En zo'n figuur noem je 'stalhouder'?? !!!

Schandalig om een dier zo te verwaarlozen. Maar goed, jij doet er tenminste wat aan, dat zal allicht iets verbeteren. Overigens, waar je met een pony erg op moet letten dat je 'm niet te snel laat afvallen - dan kan zich Hyperlipaemie voordoen ( vet in het bloed) en dat kan dodelijk zijn.

Het beestje hoeft niet in te slapen, het moet goed verzorgd worden!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:03

Nogmaals bedankt voor de adviezen! Helaas stond ze gisteren alweer op de wei Boos! . In de bak stond een traktor en wat spul, dus ik ga ervan uit dat dat de reden is en dat ze vandaag gewoon weer in de bak staat. En anders maar weer eens praten.... (Ben nu niet thuis namelijk) Gelukkig heb ik bijna vakantie en kan ik er desnoods zelf iedere dag voor zorgen.