Dit is de situatie: het gaat om een 6 jarige fjorden merrie, die 2 jaar geleden een ontstoken luchtpijp heeft gehad. Dit is aangetoond door middel van een bronchioscopie (of zoiets, ben niet zo thuis in die termen
). De merrie heeft antibiotica gehad, is op krullen en kuil gezet, en ze heeft er geen last maar van gehad. Ze staat dus nog steeds op krullen en kuil. Toen ik haar reed kuchte ze wel een keer. Maar we reden wel op een halfverharde weg waar van dat stuifzand omhoog kwam. Gewoon in stap. Ze brieste wel daarna.
Mijn vraag is nu eigenlijk, is er bekent dat als een paard een ontstoken luchtpijp heeft gehad dat ze dan meestal gevoelig blijven voor stof e.d.? Ik snap dat het per situatie verschilt, maar ik wil graag weten hoe het bij de meeste paarden verloopt zegmaar.
Het kan een toevallig kuchje geweest zijn, ik moet natuurlijk niet overal wat achter gaan zoeken. Maar toch.
Dus is de kans groot dat ze gevoelig blijft daardoor?
Zo ja, wat zijn dan de verdere risico's? Dat het terug komt, of kunnen er ergere dingen ontstaan?
Hoe gaat dat met verzekeren?
Kan ik iets bijvoeren waardoor het minder word die gevoeligheid?
Andere tips zijn ook welkom!
Het is dus niet mijn eigen paard (nog niet iig), dus ik weet ook niet of ze anders ook snel kucht...