Wij hebben een pony met allergie voor stofmijten en voor bepaalde boomsoorten. (Gebleken uit bloedonderzoek.)
Aangezien hij altijd zijn hoofd, hals, manen, staart... kapotschuurde en wij ten einde raad waren, hebben we het serum besteld en het ingespoten. Eerste twee keren door dierenarts, daarna mocht ik het zelf doen omdat het geen risico's met zich meebrengt (gewoon insulinenaaldje onder de huid schuiven), wat dus al veel dierenartskosten bespaarde. Eerst moet je elke week een spuit zetten, na verloop van tijd om de twee weken en zo afbouwen naar om de maand. We hebben dit ongeveer een jaar volgehouden, en zijn er toen mee gestopt.
Ik moet zeggen: we zien verbetering, maar omdat hij ivm de jeuk nu ook een boettdeken op heeft, weten we niet of het serum echt geholpen heeft of enkel de boettdeken. Die houdt namelijk ook invloeden van buitenaf tegen. Ik wil wel even vermelden dat hij geen last van zomereczeem had (wat we eerst wel dachten natuurlijk), en de deken dus echt voor zijn allergie is.
Als jouw paard ook last heeft van jeuk en daardoor schuurt, is het misschien een goede tip van hem ook onder een eczeemdeken te zetten en minimaal 1 keer per week de risicozones te wassen met eczeemshampoo of paardenshampoo (bij wondjes zelfs met imaverol). Als in de zomer de huid uitdroogt, kan je die insmeren met babymelk, dat was het enige wat bij onze pony hielp en de huid verzachtte.
Ik weet niet meer precies wat de kosten waren van de kuur, mijn vader heeft die indertijd betaald, maar het was geloof ik rond de 500 euro voor het onderzoek en het aanmaken van het startserum, en dan nog eens bijbetalen voor bijbestellingen. Maar dat weet ik niet meer zeker. Als je dat echt wil weten, kan ik mijn vader er wel eens over opbellen, die weet dat vast nog. Je dierenarts kan normaal ook een redelijke schatting geven van de kosten.