Hoe vaak moet er geënt worden tegen tetanus?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Hoe vaak moet er geënt worden tegen tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:34

Ik heb mijn paard eergisteren laten inenten door de DA van de mensen bij wie mijn paard gestald staat, zodat ze allemaal tegelijk geënt konden worden. Nu was het eigenlijk mijn bedoeling haar te laten enten tegen griep en tetanus, maar nu blijkt ze geënt te zijn met een combinatievaccin tegen griep en rhinos. Een klein jaar geleden is ze geënt tegen griep en tetanus.

Nu is mijn vraag, is het nodig haar afzonderlijk te laten enten tegen tetanus? Hoe lang beschermt zo’n tetanusvaccin? Wedstrijdpaarden moeten verplicht minstens één keer per jaar geënt worden, dat weet ik, maar is dat tegen griep én tetanus of enkel tegen griep?

Memuska

Re: Hoe vaak moet er geënt worden tegen tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:10

Ik laat één keer per jaar enten, en dat is een combi van tetanus en influenza.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:15

Tetanus is geloof ik iets van 10 jaar geldig, maar omdat de fabrikanten een combinatievaccin op de markt brengen worden de paarden dus bij elke enting ook tegen tetanus geent.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:17

Memuska, dat was ook mijn bedoeling, maar door een miscommunicatie blijkt ze dit jaar geënt te zijn tegen rhino ipv tegen tetanos.

En nu vraag ik me af:
- is het voor de gezondheid van mijn paard nodig haar nog afzonderlijk te laten enten tegen tetanos? Of beschermt die vaccinatie van vorig jaar langer dan één jaar en wordt dat desondanks meestal jaarlijks gedaan omdat er een combinatievaccin griep - tetanus gebruikt wordt?

én

- is het verplicht jaarlijks te enten tegen tetanos? (want over een paar weken moet ze mee naar een keuring)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:19

Delphi2 schreef:
Tetanus is geloof ik iets van 10 jaar geldig, maar omdat de fabrikanten een combinatievaccin op de markt brengen worden de paarden dus bij elke enting ook tegen tetanus geent.

10 jaar? Dat lijkt me erg lang! Ik had via Google iets gevonden van drie jaar.

Ik zal dit weekend de DA eens bellen, die gaat me dat wsch allemaal kunnen vertellen....

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:39

Voor mensen is het de herhalingsvaccinatie 10 jaar, bij paarden heb ik er een van 3 jaar gevonden maar zal ook wel afhankelijk zijn van de fabrikant.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:54

Eilandje schreef:
is het voor de gezondheid van mijn paard nodig haar nog afzonderlijk te laten enten tegen tetanos? Of beschermt die vaccinatie van vorig jaar langer dan één jaar en wordt dat desondanks meestal jaarlijks gedaan omdat er een combinatievaccin griep - tetanus gebruikt wordt?

Ik weet dat het bij mensen om de tien jaar moet (en om de vijf als je paardrijdt), maar of het bij paarden zo lang geldt... Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik zou iig nog een extra tetanus-enting vragen, maar ik ben dan ook een overdreven overbezorgde mama mbt mijn paardjes Knipoog

Citaat:
is het verplicht jaarlijks te enten tegen tetanos? (want over een paar weken moet ze mee naar een keuring)

Volgens mij moet je dan wel een bewijs hebben dat ze geënt is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:00

Ik las onlangs een duits artikel over vaccinaties.
Daar hadden ze een groep paarden/pony's de basisvaccinatie gegeven en daarna elk jaar onderzocht in hoeverre de werkzaamheid nog aanwezig was zonder dus bij te enten.
Na 5 jaar bleek er bij allen nog voldoende antistoffen aanwezig tegen tetanus.
Dus als je het een jaartje overslaat lijkt het mij niet zo'n probleem.

Ook bij mensen lijkt het minder problematisch dan tot nu toe aangenomen werd.
Een jaartje terug werd ik flink gebeten door een grote hond.
Vier hoektanden tot bloedens toe in mijn bovenbeen.
Dus huisarts gebeld voor een tetanus injectie want de laatste was inmiddels wel zo'n jaartje of 20 terug !!!!
Hij vond een injectie niet nodig. Ik vond het nogal vreemd dus voor de zekerheid bij een andere arts geinformeerd.
Ook die wilde in eerste instantie geen tetanusinjectie geven. Ik moest het even een paar dagen aankijken en als 1 van de wonden onrustig zou worden dan pas weer bellen.
Vond het heel vreemd allemaal. Maar affijn het is goed gegaan, op een paar littekens na, niks aan overgehouden.

Henny

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 15:41

Ik heb de DA maar eens gebeld, en blijkbaar is het geen enkel probleem dat ze nu niet tegen tetanus geënt is, dat moet niet elk jaar, zo’n vaccinatie beschermt langer. Voor wedstrijdpaarden enz is het op Europees grondgebied wel verplicht minstens jaarlijks te enten tegen griep maar niet tegen tetanus, en in Wallonnië vraagt men blijkbaar soms ook dat ze geënt zijn tegen rhino. Dus dan laat ik haar gewoon over een klein jaar enten tegen griep en tetanus.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:55

Voor wat moet een paard allemaal worden ingeent

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:49

Noeki schreef:

Mijne wordt jaarlijks geënt tegen tetanus, influenza en rhino.

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:57

Milka word jaarlijks geent.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:08

Memuska schreef:
Noeki schreef:

Mijne wordt jaarlijks geënt tegen tetanus, influenza en rhino.

Okeej , dank je . Maya word alleen ingeënt tege tetanus , zijn die anderen noodzakelijk ?