Wobbler

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pipi

Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:49

Zondagmiddag was mijn jaarling ineens zwaar atactisch.
Diagnose van de da:wobbler.
Mijn hele wereld is even ingestort.
Hij is nu 3 dagen achtereen ingespoten met bijnierschors om de zwellingen rond de zenuwbanen weg te halen en hij heeft 2 dagen pijnstillers gehad.
Hierop moest hij sterk verbeteren anders was het al gelijk einde verhaal.
Gelukkig is hij idd verbeterd en het enige dat ik nu nog kan doen is hem tijd geven,veel tijd,in de hoop dat hij nog veel meer verbeterd en sterk wordt,zodat hij ooit een "normaal" rijpaard kan worden.
De kans is echter niet zo groot,dat weet ik wel,maar toch.....

Natuurlijk probeer ik overal informatie vandaan te halen en vroeg me af of er hier ook mensen zijn met een wobbler paard,zodat die mij hun ervaringen kunnen en willen vertellen.
Zowel positieve als negatieve verhalen zijn welkom.

Mireille1970

Re: Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:55

Over het algemeen hebben ze iets minder coordinatie tot geen coordinatie ... dit kan met name met springen gevaarlijk zijn. Maar als je gaat dressuren en er juist op let die rugspieren en broekspieren de taken te laten overnemen en hem krachtig over 4 benen in belans te maken, kan het best hoor...
(Ps ben je bij JM geweest?)

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 13:16

Ik ben niet bij JM geweest,hoewel mijn staleigenaresse(goede vriendin van hem)wel contact met hem hierover heeft opgenomen.
Hij vindt een dat een wobblerpaard geen toekomst heeft,kort door de bocht zoals altijd Boos!

Ik heb trouwens ook nog overleg gehad met Steffi v/d Laarse.
Haar moet ik over 2 1/2 week terugbellen om te vertellen hoe hij dan is.
Op dit moment kan zij ook niets doen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:48

Wij hadden ook een paard met het wobbbler-syndroom. Je kunt wel proberen om de spieren sterk te maken, maar dat helpt niet altijd. Uiteindelijk blijft de coördinatie erg slecht en is het paard nooit helemaal te vertrouwen met rijden. Hij kan zomaar vallen bv. Zo'n paard heeft niet echt een toekomst, want hij kan zich nooit als een normaal paard ontwikkelen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 14:45

Bedankt voor je reactie.
Ik weet dat er paarden zijn met wobbler-syndroom die toch nog in de sport lopen.
Helaas zijn die natuurlijk wel in de minderheid.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar de blijvende schade is.
Daar is nu bij Zennie nog niet zoveel over te zeggen,dus wat dat betreft is de toekomst voor ons erg onzeker.
Voorlopig wil ik hem de tijd geven om aan te sterken.
Als blijkt dat hij uiteindelijk geen normaal,paardwaardig bestaan kan hebben,dan zal ik hem moeten laten gaan.....
Vooralsnog is dat nu nog niet aan de orde,dus ik heb nog hoop.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:20

Sterkte bij het nemen van welke beslissing dan ook. Bij onze Floris was het einde verhaal. Zijn bewegingen waren te ongecontroleerd en dus was het gevaarlijk om met hem te rijden. Hij werd langzamerhand steeds slechter i.p.v. beter.
En dan houdt het op. Zijn leven moest nog wel paardwaardig zijn, maar was het helaas niet meer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:18

hoop houden paool.... hij is nog jong dus misschien beter kans op herstel!! OK dan!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:45

Zelf weet ik er niet zo veel van maar oude kennissen van mij hebben ook een paard met wobbler syndroom. Met rijden was hij ook onbetrouwbaar, in de zin van staken, bijna om vallen ed.
Zij hebben hem vervolgens aangespannen beleerd en dat gaat prima.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:10

Pipi schreef:
Ik ben niet bij JM geweest,hoewel mijn staleigenaresse(goede vriendin van hem)wel contact met hem hierover heeft opgenomen.
Hij vindt een dat een wobblerpaard geen toekomst heeft,kort door de bocht zoals altijd Boos!

Ik heb trouwens ook nog overleg gehad met Steffi v/d Laarse.
Haar moet ik over 2 1/2 week terugbellen om te vertellen hoe hij dan is.
Op dit moment kan zij ook niets doen.

Maar misschien wel heel eerlijk, het ligt er namelijk aan wat JIJ ermee wilt doen. Er is eenmaal een zenuwbaan kapot... wobbler is geen blokkade maar kapot...

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 07:29

Natuurlijk heel eerlijk,maar er zijn ook paarden die uiteindelijk wél normaal bereden kunnen worden.
Als ik Zennie nu al zou laten inlapen,zal ik mezelf altijd blijven afvragen:wat als.....?
Misschien eigenwijs,maar er spelen zoveel emotionele dingen mee met dit beestje,dat ik hem voorlopig nog de tijd wil geven.
Als het de komende tijd niet verbeterd kan ik daar altijd nog toe overgaan.
Hij staat nu samen met een oudere pony en een shet,lekker buiten en heeft het naar z'n zin.
Hij draaft en galoppeerd zonder ter aarde te storten,dus ik ontneem hem nu nog niets.
De tijd zal het moeten leren.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:33

Daar heb je ook absoluut gelijk in. Maar wat ik bedoel is ook niet laten inslapen.... maar stel dat je de 2e Ludger Beerbaum wilde worden met deze, dan zou ik deze aan een lieve recreant overdoen die hem die tijd wil geven en rustig de rest van zijn leven door de Loonse en Drunense duinen wil rijden, snap je.

Het is net wat je wil.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:11

Ik heb een woblbler die nu 7 jaar is en ze is van haar 3 tot vorig jaar altijd recreatie gereden. Vorig jaar begon ze wat meer te struiken en zijn we voor onderzoek naar de kliniek geweest, door de wobbler doet ze veel te veel voor en te weinig achter waardoor ze overbelast werd ook al deden we bijna alleen stappen. Ze is nu met vervroegd pensoen zullen we maar zeggen en het gaat prima met haar. In Belgie zit een dierenarts die ook Wobblers opereert als je paard daarvoor in aanmerking komt. Groeten Nathalie

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:29

1 ding: als je ECHT de sport serieus in wilt, zul je nooit met een wobbler moeten tobben.... dat is niet eerlijk voor het paard.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:25

Jeetje zeg, wat erg.
Hoe is het nu met hem??

Ik hoorde op stal al zoeits vallen, maar ik hoorde dat die al was ingeslapen, maar dat is dus gelukkig niet zo.

Sterkte met hem!
Groetjes

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:24

linlovesyou schreef:
Jeetje zeg, wat erg.
Hoe is het nu met hem??

Ik hoorde op stal al zoeits vallen, maar ik hoorde dat die al was ingeslapen, maar dat is dus gelukkig niet zo.

Sterkte met hem!
Groetjes

Gelukkig hebben we hem nog een kans gegeven.
Vanavond hebben we hem opnieuw beoordeeld en hij was een stuk verbeterd.
Natuurlijk hebben we nog een hele lange weg te gaan,maar zolang de verbetering doorzet,is dat wel vol te houden.
Dus voor nu zijn we positief,hoewel de toekomst best wel onzeker is.
Maar ja,in laten slapen kan altijd nog.
Jij weet ook hoeveel emotionele waarde hij voor ons heeft,dus willen we hem alle kansen die er zijn geven.
Je blijft wel op de hoogte,ik kom echt een keer gauw bij jullie langs.
Wil tenslotte ook nog eens kennis maken met jouw veulie Haha!

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:00

Bij ons op stal heeft een veulen het ook gehad, waarschijnlijk icm een zware trap van zijn moeder. Hij heeft weken de tijd gekregen maar hebben hem helaas moeten laten gaan...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:31

Pipi, geef nog niet op. Hij is pas 1,5 en hij heeft nog de tijd om te herstellen. Natuurlijk, kan het zijn dat het niks wordt en dat je moet besluiten hem in te laten slapen. Maar dat nu doen, is veel te vroeg. Ik ken positieve en negatieve verhalen. Paarden die helemaal weer goed waren (ook jaren daarna), paarden die ondanks slechtere coordinatie prima functioneerden en paarden bij wie het een drama werd. Afwachten en geduld hebben, is het enige wat je kunt. Geef hem die kans!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 19:01

Bedankt voor jullie reacties.
Ondanks de kleine vooruitgang die er bleek te ijn,werd hij toch weer slechter en werd er duidelijk dat er echt geen toekomst voor ons was.
Vanmiddag heb ik hem,na een vreselijke tijd voor hem en voor mij,toch in laten slapen.
En ondanks al het verdriet en de pijn is het goed zo,maar ik zal hem vreslijk missen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:57

Ik weet niet hoe goed jouw engels is, maar als je met google zoekt op wobblers krijg je een hele hoop info. Ik heb zelf een artikel liggen (ergens) dat er theorieen zijn dat wobbler, vooral bij jonge paarden vaak samengaat met een tekort aan Selenium (zit in o.a. in gras- maar sommige weides zijn selenium arm)- misschien met je DA bespreken ?

Heel veel sterkte iig !

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:18

Jee Pipi, ik wens je heel veel sterkte. Ach gut
Hij heeft nu in ieder geval geen pijn meer.