wie kan mij helpen!!! mijn pony is te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shayenneke

wie kan mij helpen!!! mijn pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:39

help
ik heb een pony van 2.5 jaar en die kleine deugniet eet dus uitsluitend gras, (totaal niets anders buiten een wortel of een appel)
nu staat die kleine veeeeel te dik (ik kan ze bijna rollen) heeft er iemand een ideetje om haar te kunnen laten afvallen£??? Pling

juno1

Re: wie kan mij helpen!!! mijn pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:07

Dik worden kom dus door je gras.
Bewegen dus, niet gelijk morgen 3 kilometer of meer, maar dagelijks de wandeling opbouwen.
Pony 's kunnen veel schraler staan, dus niet meteen de hele dag op een weide vol sappig gras, is niet eens goed voor ze.
Dus is er niet een plek waar ze een deel van de dag zonder het gras kan staan ?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:18

uit het gras halen, zet hem maar op een stukje waar alleen zand ligt.
zet hem desnoods 1 uur per dag op een wei maar beter is het om hem zolang hij te dik is alleen maar 2x per dag wat hooi te voeren.
en ja veel met hem werken en dan niet stappen maar laat hem ook eens een een lounge draven en galoperen.
maar ik zou hem zeker direct uit het gras weg halen voor hij hoefbevangen wordt

shayenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 09:44

dat is dus het probleem,
ze is zo een grote deugniet dat ze telkens als ze opgesloten op de paddock dat ze onder de draad door kruipt om toch bij het gras te komen, dat hebben we al regelmatig gedaan zenne, proberen op te sluiten maar ze kruipt telkens opnieuw onder de draad, wij hebben ook een open stal, dus ze kan binnen en buiten als ze wil Boos!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:07

Hoi , je kunt ook een stukje gras afzetten en dan steeds een stukje opschuiven. Zodat ze niet alles in een keer kan opeten.
Vaak denk je dat je paard te dik is, omdat hij een bolle buik heeft. In principe zijn het de darmen die vol zitten met eten. Dus lijkt hij dikker dan dat hij in werkelijkheid is.....
Groetjes Jeannine

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:29

Een groot gedeelte van de dag in de paddock/bak zetten, aan de ketting zetten/een greenguard kopen (kunnen ze niet veel gras eten, paardendrogist), de wei afzetten op een klein stukje en niet te vergeten :beweging

shayenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 21:33

beweging krijgt ze altijd als ik er ben,
ze krost ook heel veel in de wei met de andere paarden,
ik kan er nog niet met rijden maar longeer haar zo veel mogelijk (op aanraden van dierenarts)
als ik er ben zonder ik haar meestal af van het gras, dan staat ze op paddock en komt ze zich lekker moeien met wat ik aan het doen ben
wat is een greenguard juist?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:45

zo'n greenguard is een masker wat je om het paard zijn mond doet zodat het niet veel meer kan eten, persoonlijk vind ik dat zielig.... maar goed dat moet iedereen zelf weten.

als het dier onder de draard doorkruipt zou ik eerst maar eens wat aan je omheining doen, zet haar anders enkele uren op stal.

ga lekker rijden, bouw je training op, geef geen krachtvoer meer.
zo'n training kun je vrij snel opbouwen hoor, en anders is 2x per dag rijden ook een optie..

verder, kun je het gras niet maaien?
zet een kleiner stuk af of zorg voor een ander dier erbij

shayenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 09:03

voor de moment is ze 2 jaar en een half dus rijden zit er niet in, zo een greenguard vind ik ma niks.
ik denk ook niet dat dit lang gaat leven,
maar 9/10 zal ik haar toch moeten apart zetten, onze omheining is goed hoor, maar ze gaat op haar knieën zitten en dan kruipt ze eronder, niks te zien aan de draad, er staat elec. op de draad maar dat is net of ze voelt die niet,
het is een hafflingertje ze hebben wel de neiging om dik te worden maar zoals die van mij is het toch beetje te

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:34

Datzelfde probleem had ik met mn fjord, meer bewegen minder op het gras. Ik ben met hem gaan fietsen, misschien een optie zolang je nog niet met haar kan rijden. en daarnaast veel met haar wandelen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:00

shayenneke schreef:
onze omheining is goed hoor, maar ze gaat op haar knieën zitten en dan kruipt ze eronder,

Misschien kun je een draad eronderdoor spannen? Desnoods nog eens dubbel. Ik heb hier ook zo'n etter die overal onderdoor kruipt, het stroom niet goed voelt door de boett-deken, maar ze laat het nu wel uit d'r hoofd.
Als je pony echt te dik is, is (overdag) op de paddock en voldoende beweging toch echt de juiste oplossing.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:06

Ik heb een haflinger op stal gehad met hetzelfde probleem, wij hebben dit opgelost door haar overdag thuis op de paddock te zetten, met alleen water en 's nachts op de wei, dit ging echt heel goed. Dit was op aanraden van de da, want het paardje kreeg er last van met lopen. Daarbij komt dat een beetje honger echt niet erg is, zorg wel dat als je gaat longeren dat ze eerst op wei heeft gestaan, je kan haar namelijk niet met een lege maag laten werken. Bij deze haflinger zag je duidelijk na twee weken dat ze zich lekkerder voelde, en ook het lopen ging nu goed.

shayenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 18:56

mercikes ik hoop echt dat ik dit gedaan krijg, kzal een draad of 2 bijspannen en s'nachts op de paddock, ik kan anders ni, ocharme die meid

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:36

Mijn pony was ook te dik.. maar was in de winter..
Dus mog hem maar 1 plakje hooi geve per dag en verder niks.. hij was hoefbevange... enz.. meschien da doen.. maar nu op stal zette is ook beetje zielig nattuurlijk