Vel laat los op staartwortel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Vel laat los op staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:21

Help !

Mijn fjordje van 6 jaar had allemaal schilfers (grote plakaten) op zijn staart. Dus ik ben aan het kammen gegaan en er laten hele stukken staartwortel los met haar enal. Ik durf bijna niet verder te kammen omdat ik bang ben dat hij straks helemaal geen staart meer heeft.
Is dit schruft? Of iets anders...? Voor de duidelijkheid heb ik een aantal foto's ervan gemaakt..
Je kunt er zo hele stukkenvanaf trekken in de huidlaag waar het haar inzit hij lijkt er niets van te voelen want hij geeft geen krimp.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(stuk haar wat eruit is gekamt)

Wat is dit en wat moet ik eraan doen?

nijlram

Re: Vel laat los op staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:47

Hallo,
Dit lijkt erg op wat mijn paard voor een paar jaar terug ook had! erg vervelend... Heeft jou paard last van zomerexceem? Die van mij namelijk toen best wel erg en heeft toen echt van zo'n soort ontstekingen gehad waarbij dus ook de huid los liet. Ik kon er echt enorme plukken uit halen. De staart was dus na een tijdje wel wat dunner geworden. Ik heb het toen met exceembalsem behandeld en toen is het toch snel genoeg overgegaan. Alleen is het vervelend dat ook als de huid rustig is en aan het genezen is, er toch nog veel plukken uit kunnen vallen.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:30

HIj heeft verders geen zomerexceem.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:58

Ziet er naar uit zeg op de foto. Heb je de staart recent ingezwachteld gehad?

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:10

Mijn paard heeft exact hetzelfde gehad, ook met een ronde 'plak' huid ter groote van ong. een euromunt met de haren er nog aan. Het was maar op één plek en ik heb het er niet afgetrokken maar eerst de wond op laten drogen, dat ging vrij snel, paar dagen, en het was daarna ook niet meer geirriteerd. Daarna heb ik het eraf gehaald. 't is bij één keer gebleven, ze heeft trouwens geen last van zomerexceem.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:41

Als mijn paard zoiets zou hebben zou ik de VA inschakelen, het zekere voor het onzekere nemen Ja

succes!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 07:10

paars schreef:

jah wel vaker dan 1 keer hee recent.. komt het daardoor?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:37

showteam schreef:
paars schreef:

jah wel vaker dan 1 keer hee recent.. komt het daardoor?

Dat kan wel ja. Soms gaan bacteriën broeien onder de zwachtel en daardoor wordt de huid eronder aangetast. Er zijn zelfs paarden die er hun staart compleet aan kwijt zijn geraakt, dus als het hierbij blijft heb je geluk gehad (als het door het bandageren komt).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:51

Hoi,

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar als het ook huid is wat los laat, zou het een bacterie kunnen zijn. Mijn vroegere pony had 's winters eens drie of vier plekken op de rug waar de huid met het haar los liet, zodat de onderhuid alleen nog maar rauw vlees was. Hij droeg een dek, dat waarschijnlijk de huid teveel verstikte. De bacterie vrat ahw onder de huid door waardoor deze los liet. Ik moest de pony scheren (wintervacht), de besmette plekken goed scrubben met imaverol en daarna insmeren met een eoa desinfecterende creme van de DA. Dit heb ik enkele malen moeten doen voordat het begon te genezen. Alles wat aan borstels, dekens, zadeldekjes ed werd gebruikt en met die besmette plekken in aanraking kwamen, mochten niet met de nog gezonde huid in aanraking komen, aangezien er dan meer kans was op besmetting. Ik gebruikte flanellen doeken waarmee ik zulke plekken beschermde om het niet in aanraking te laten komen met de dekens ed. Al dit soort dingen heb ik ook moeten ontsmetten met imaverol.

Ik zou de DA er zeker even naar laten kijken als er nog meer van dit soort plukken haar los laten.