Teken verwijdeeren...HOE???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Teken verwijdeeren...HOE???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 18:53

Hoi hoi....

Hoe kun je bij een paard het beste teken verwijderen!!
Zhief had ervanmiddag twee. Ik had op dat moment geen tekenpincet bij de hand. Heb er toen zonnebloem olie opgesmeerd
en ze er met een papiertje uitgedraaid. Weet alleen niet of het goed gelukt is.
Ik hoorde dat doordat paarden een dikkere huid hebben dan honden je die enge beesten er niet uit moet halen. Waar mijn paardje staat, daar smeren ze er vergif op, zodat ze doodgaan Vork .
Wat doen jullie met teken???

Groetjes Jeannine Knipoog

silleke

Re: Teken verwijdeeren...HOE???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:07

Ik neem ze gewoon vast tegen de huid van mijn paard, draai een keer en trek gelijkertijd. Weg teek en nog nooit last gehad.
Wat je zeker niet mag doen is ze verdoven met alcohol,... (dat zeiden ze vroeger dat je moest doen om makkelijker los te laten) dan gaan ze spuwen en krijg je allemaal ziektes binnen (ja je paard in dit geval)

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:46

Teken verwijderen..
Niet van te voren met alcohol ofzo inderdaad, dan laat de teek juist speeksel los.
En trekken hoeft ook niet, liever niet zelfs. Maar draaien, welke kant op maakt niet zo veel uit. Je kan het gewoon met je vingers doen, een tekenpincet kan handig zijn, maar voor een paar euro zijn er hele fijne tekentangetjes te krijgen (bij de dierenarts).
Tekenhaak O'Tom heet ie.
Het is een soort klein koevoetje, van groen plastic, je kan ze over de huid, onder de teek schuiven en dan kun je de teek er heel makkelijk uitdraaien.
Daarna het wondje eventueel even ontsmetten, en dan ben je in principe klaar!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:31

Bij ons op school zeiden ze van de afdeling parasitologie dat je ze er ook gewoon uit kan trekken zonder te draaien, want de teek draait zichzelf ook niet in de huid. Als je ze dan goed kort op de huid vastpakt en je nagels zet voor de plek waar ze hun 'gif' opslaan, dan is het ook niet zo erg als er een klein stukje achterblijft.... ik was helemaal verbaasd, maar de wetenschappers zullen het wel weten

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:54

Bedankt voor jullie reakties... Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen manier heeft. Vergif zou ik er zowieso niet op doen. Ik ga gewoon de tekenpincet gebruiken , die ik ook voor mijn hondjes heb....
Bedankt hoor!!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:37

teken moet je er nooit uittrekken....altijd draaien!!! dit is algemeen bekend. door te trekken blijven de pootjes vaak hangen in de huid van je paard en dit kan ontstekingen veroorzaken en zelfs de ziekte van lyme. ook nooit verdoven met alcohol!!! dus blijven draaien tot de teek vanzelf loslaat.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:42

Mijn paard had laatst ook een teek en de plek was een beetje opgezet. Ik heb de tekentang gebruikt en hem dicht tegen de huid geplaatst en toen gedraaid en daarna er recht uitgetrokken. Ik had die teek met al zijn pootjes eruitgetrokken!

Met mijn stomme kop heb ik die plek daarna niet ontsmet en de dag erna had Omar een hele grote vochtzak hangen met een flinke bult op de plek waar de teek had gezeten. De DA zei dat het vaker voorkomt en ik moest het goed koelen en goed beweging geven en dan zou die bult na 5 a 6 dagen moeten verdwijnen.

DA zei trouwens dat het bijna niet voorkomt dat een paard de ziekte van lyme van een teek krijgt en hij zei dat het goed was dat ik die teek had verwijderd zonder van te voren alcohol op de teek te spuiten want dan laat de teek juist zijn gif los.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:47

Teken worden steeds gevaarlijk. Thuis hebben we een merrie met Borreliose (ziekte van Lyme) Bij mijn werk bij de DA neb ik al vele besmette honden en paarden!!! tegengekomen. Je moet nooit wat op de teek smeren of spuiten. Ze lozen dan hun speekselinhoud, die besmet kan zijn met de bacterieen, die Borreliose, Ehrlichiose of Babesiose kunnen veroorzaken. De teek moet er altijd ze snel mogelijk uit. je zet er een tekentang op of doet het met de nagels. Je draait en trekt tegelijkertijd de teek eruit. Als de kop achterblijft moet deze door de DA worden verwijderd. Poten blijven niet achter daar deze niet in de huid komen, alleen de kop kan achterblijven en kan voor een ontseking zorgen.Smeeer daarna de plek in met een antibiotische zalf, bijvoorbeeld een oogzalf.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:02

ik haal de teken zelf ook altijd meteen weg.... het is dacht ik niet aangetoond of het wel of geen kwaad kan bij dieren. dus ik zou ze er sowiezo meteen uithalen. je moet dacht ik altijd naar links draaien....
de pootjes kunnen trouwens wel blijven zitten ( heb ik een keer in me schouder gehad )

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:43

Anjore heeft gelijk, de makkelijkste manier om teken te verwijderen is het"breekijzertje" van o'tom. Wij en onze paarden hebben vaak last van teken, ik had een dure ijzeren tekentang( destijds gekocht voor 18.95 nederlandse guldens) maar bij de paarden bleef het een probleem om met de pincet te werken. De goedkopere pincet van plastic werkte alleen bij grote teken, de kleine kon je er niet mee weghalen. Sinds vorig jaar hebben we de o'tom tekenverwijderaar, en tot nu toe nog alle teken snel en goed kunnen verwijderen. Je schuift hem over de huid waar de teek zit, even draaien en de teek is eruit. Het lijkt op een breekijzertje. Voor de prijs hoef je het niet te laten, ik heb er vorig jaar nog geen 3 euro voor betaald, ik heb wel gehoord dat hij nu al op sommige plaatsen voor 5.99 wordt verkocht, maar dan nog vind ik het het geld waard.
Ik krijg het zo snel niet voor elkaar om een plaatje ervan hier neer te zetten, maar kijk eens op www.otom.com

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:28

Mackie schreef:
Bij ons op school zeiden ze van de afdeling parasitologie dat je ze er ook gewoon uit kan trekken zonder te draaien, want de teek draait zichzelf ook niet in de huid. Als je ze dan goed kort op de huid vastpakt en je nagels zet voor de plek waar ze hun 'gif' opslaan, dan is het ook niet zo erg als er een klein stukje achterblijft.... ik was helemaal verbaasd, maar de wetenschappers zullen het wel weten

Er gaan allerlei verhalen over teken, en hoe ze wel of niet verwijderd moeten worden. En het zou best kunnen kloppen wat die wetenschappers uitgevonden hebben, maar dan vraag ik me nog af: Waarom zou je er aan trekken als dat helemaal niet hoeft! Want als je draait zonder te trekken, laat de teek vanzelf los, en weet je ZEKER dat ie niet afbreekt...

En het achtergebleven stukje zal geen 'gif' meer produceren, maar wel een ontstekingsreactie veroorzaken, net zoals wanneer je een splinter in je vinger hebt die er niet uitgehaald wordt... die zweert eruit.

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:43

Ik hoorde dat je een teek met een pincet moet pakken en dan eruit draaien. Niet trekken want dan kan er wat achterblijven ofzo.