"Hormonenspuit" tegen hengstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefjuh

"Hormonenspuit" tegen hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:36

Dit jaar staat mijn paardje weer op de wei in de kudde.
Vorig jaar stond ze dit ook, maar ze werd toen "gedekt" door een ruin. Dat is niet echt goed gegaan, van achter was het helemaal kapot en gescheurd. Ach gut Bloos
De ruin is dit jaar weggegaan, dus we hebben haar weer gewoon op de wei gezet, in de kudde. Gisteren werd mij verteld dat ze weer "gedekt" is door een ruin. Gelukkig had ze nu alleen een klein wondje op haar been.

Wat mijn vraag nu is: De merrie wordt telkens erg hengstig in de wei, maar ik wil haar wel op de wei zetten, is het nu misschien handig om haar zo'n "hormonenspuit" te laten geven, zodat ze niet telkens "gedekt" wordt?

CarpeDiem

Re: "Hormonenspuit" tegen hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:53

ik ken geen hormonen spuit.. wat zou hierdoor gebeuren? wordt ze hierdoor niet hengstig?? Er zijn ook andere middelen om je paard niet hengstig te laten worden, daar zijn voldoende topics over. Maar misschien ook een optie om je merrie met alleen merries op de wei te zetten?

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 21:20

Ja Haha! Je hebt tog zo'n middel om je merrie niet hengstig te laten worden dat je dan laat inspuiten ofzoiets. (daarom staat Hormonenspuit tussen aanhalingstekens Haha! , kweet niet echt hoe dat heet)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:48

Wat je ook kunt proberen is VSM Brons-cure. Dit zijn druppels die je elke dag moet geven. Hierdoor wordt de cyclus van een merrie constanter en ook de hengstigheid minder hevig. Ideaal voor zog. "moeilijke merries". Het helpt trouwens ook voor honden! Lachen
Met die spuit heb ik geen ervaring. Ik denk dat dat op de kortere termijn beter zal werken dan de druppels. Anders bel je gewoon even de dierenarts en overleg je met hem?

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 20:03

Ja! bedankt voor de tips Lachen

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:48

mijn merrie is ook zo erg, en die lokt het ook zelf uit, ik zou ook zo'n zpuit wel willen, is dat duur weten jullie dat?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:51

Aan zo'n spuit zou ik niet beginnen - de kans is groot dat je de hele boel ontregelt en daardoor echt problemen krijgt (zuur gedrag, buikpijn enz). Een paard bij ons had dat en dat duurde toen wel 1 jr - echt een sacho paard toen. Aan dat dekken kan je weinig doen. Sommige merries zijn nou eenmaal meer lellebel en meer aantrekkelijk voor ruinen. Enige is ze apart houden dus met een paar merries in de wei. Zou me er verder maar niet teveel aan storen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:54

Bij mijn merrie hebben de Vsm druppels ook goed geholpen, daarnaast voerde ik haar moodymare. (kruiden voor een regelmatige hengstigheid.) Maar ik heb het toen gebruikt omdat ze heel erg hengstig was, en ook langer dan normaal.

Nu gaat het weer goed en regelmatig, alleen heb ik nu het volgende probleem, waar weinig aan te doen valt.
Haar weidegenootje (een drachtige merrie) springt nu op haar, en mijn pony is erg klein, en dat is best wel een fors paard..
Gelukkig heeft ze er tot nu toe, niks aan overgehouden.

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 19:21

Dat laatste ja dat bedoel ik. Dat is heel vervelend.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 06:40

Hormonenspuit is voor de paarden een niet geregistreerd middel. Wel voor honden. Hierdoor moet een aantekening in het paspoort gezet worden en is het paard voor het leven ongeschikt voor de slacht.

Als je je paard in een fonds of verzekering hebt zitten, zou ik dus oppassen met het geven van deze spuit.