Ontstoken oog> advies a.u.b.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Ontstoken oog> advies a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:04

Mijn paard staat nu net weer op het land voor dag en nacht.
Gisteren zag ik al dat haar oog een klein beetje ontstoken was, maar iedereen zei: ach, valt wel mee kijk het nog even aan.

Nou kwam ik vandaag bij haar en zag ik dus dat haar oog nog steeds ontstoken was, welliswaar niet erg maar wel meer dan gisteren.
Tuurlijk maak ik me weer zorgen...
Moet ik er nou een va bij halen?
De meeste vinden dat denk ik belachelijk maar ja, ik weet het niet Verward
Wat zouden jullie doen?
Zijn er nog dingen die ik er tegen kan doen, die helpen?

ancksunamun

Re: Ontstoken oog> advies a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:42

k zou dr niet zelf aan gaan zitten maar zeker een DA laten komen, lijkt me niet erg vanzelfsprekend dat t vanzelf over gaat en een ontstoken oog kan zeer uit de hand lopen als je dr niet op tijd bij bent.

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:44

Schoonmaken met camillethee, als het niet overgaat de DA bellen

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:48

Wat jones zegt, wel met steriel gaasje . Kan evt ook met afgekoeld gekookt water. Komt best vaak voor hoor. Moet alleen niet erger worden en lang gaan duren.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:49

Schoonmaken met afgekoeld gekookt water inderdaad, en er zijn ook zalfjes wat je in het oog moet smeren. Heeft bij Janine in elk geval super geholpen Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:00

Mijn oude pony heeft regelmatig ( twee keer per jaar) wel eens last van haar oog. Het is dan dik en er loopt allemaal oogvocht uit. Ik maak haar oog meestal eerst schoon met een schone handdoek en water. En dan doe ik wat bright eye ( of zoiets weet niet meer precies hoe het heet) erop. Je kunt het volgens mij wel bij elke paardenzaak kopen. En toevallig had ze er eergister nog last van wat schoonmaken spul erop en vandaag was er niks meer aan haar oog te zien. Dus ik zal dat eerst proberen maar als het niet snel werkt zou ik ook naar de DA gaan.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:05

mijn 23 jarige merrie had vorige week ook een ontstoken oog, ik heb wel de dierenarts gebeld, hij is geweest, heeft een tube zalf achtergelaten (naam ff kwijt), 2x per dag erop smeren en paar dagen later was het over, heb nog wel net zolang doorgesmeerd tot het tubetje leeg was.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:32

Een klein tubetje (sorry naam weet ik zo niet) bij de dierenarts halen twee keer per dag aan brengen. En het werkt snel.

Isabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:09

Je kunt er oogzalf in doen. Dat zit in een klein tubetje (en is waarschijnlijk het tubetje wat BJewel bedoelt) en te koop bij de dierenarts en dierenwinkel (oogzalf voor kleine huisdieren is prima). Persoonlijk heb ik altijd erg goede resultaten met "Clear Eye". Dat zijn oogdruppels en is tevens bij de dierenwinkel te koop. Kost rond de 8 euro als ik mij niet vergis. Paar keer op het onderste ooglid aanbrengen en het ontstoken oog is zo weer over. Zo niet, kan je altijd nog even de dierenarts bellen. Succes ermee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:01

voorpluk vlechten en vliegen netje over zn ogen doen werkt goed om ontstoken ogen te voorkomen..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:11

Een verwaarloosde oogontsteking kan tot blindheid leiden. Ik zou dus zeker even de DA om advies vragen. In sommige gevallen hoef je alleen een zalfje te smeren, in andere gevallen zal je eerst moeten druppelen om de pupil goed open te doen staan en dan (half uurtje later) zalf smeren. In extreme gevallen kan het zijn dat een paard injecties in de oogbol nodig heeft. Dat laatste heeft een vriendin van mij gehad met haar paard, geen pretje.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:56

Toen ik vanochtend naar het land ging zag ik dat haar andere oog ook ontstoken was geworden.
Ben terug gegaan naar stal, heb de va gebeld en heb inderdaad een klein tubetje oogzalf gekregen.
Deze zomer gaat ze niet meer 24 uur het land op maar s'nachts gewoon naar binnen.

Isabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:45

Nou ik hoop dat je paard er snel vanaf is! Succes ermee!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:12

Memuska heeft er ook snel last van. Ik maak het schoon met rozenwater en doe er dan Terramycine op. Na een dagje is het gewoonlijk verdwenen. Sinds vorig jaar loopt ze gemaskerd rond en heeft ze er geen last meer van!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:23

Ik zou niet telang zelf er aan dokteren en een DA laten kijken. Ik heb bij mijn paard ook te lang zelf gedokterd en die is nu zijn rechteroog kwijt. Niet om dramatisch te doen hoor want dit komt natuurlijk niet zo vaak voor. In de vragenrubriek ban het blad Bit heeft dr Offereins ook eens geschreven dat je het zeker niet langer dan een week ofzo aan moet kijken. Succes ermee

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:45

Je hoeft voor veel dingen de da niet te bellen kan je makkelijk zelf oplossen. Bij een oogontsteking gebruik je goudsbloem, neem een handje goudsbloemkruiden giet er water op en laat het trekken . Een half uur ongeveer dan kan je het gebruiken, maak met het aftreksel de ogen schoon.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:58

Ik doe hetzelfde als Memuska. Teramycine wordt ook bij mensen gebruikt en is voor paarden ook goed.

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:35

Mijn paard loopt ook 24 uur per dag buiten en uit ervaring binnen de groep paarden weet ik dat bij ons de oogontstekingen voornamelijk door vliegen veroorzaakt worden. Een netje voor de ogen werkt echt goed, ze hebben er geen last van en kan ook 's nachts gedragen worden. De vliegen kunnen er zo niet bij, wat de genezing bevordert en een nieuwe infectie voorkomt. Echt een aanrader!
Verder helpt een touwtjes-frontriem ook in zekere mate, maar is natuurlijk niet zo effectief als een netje.

In het verleden heb ik de lichte-oogontstekingen bij mijn paard gewoon met water en een schone niet-pluizende doek schoongemaakt. Het was altijd binnnen 1 a 2 dagen weer over.

Succes er mee!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:01

Mijn paard had ook regelmatig een ontsoken oog en ik kreeg dan altijd een tube van de dieenarts. nu is het bij mijn paard zo dat hij hooikoorts heeft waardoor zijn ogen nogal jeuken en door het geschuur gaat het ontsteken. Ik heb nu een ampul traumeel gekregen helpt prima tegen de ontsteking maar ook tegen de jeuk, zodat hij niet blijft schuren.