Kreupel; rug/heup/bevangenheid? Wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Kreupel; rug/heup/bevangenheid? Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:42

Eén van mijn pony's is weer kreupel. Weer? Ja, hij heeft dit al vaker gehad. Vorig jaar al diverse topics over hem geopend, ook gedeeltelijk omdat ik het even kwijt moest allemaal. Wist het toen écht niet meer en hij had heel veel pijn. Lang verhaal, er is toen eigenlijk niet zo veel uitgekomen.
Diverse artsen/klinieken opgezocht, er kwam toen eigenlijk 1 ding naar boven nadat alles uitgesloten was. Er zou een foto gemaakt moeten worden van heup/rug. Dit is niet zo simpel, pony zou onder narcose moeten, op de kop gehesen moeten worden, daar een dag/nacht moeten blijven enz..
Dat zou dus ook behoorlijk in de kosten gaan lopen. We hebben er toen voor gekozen om te gaan kijken hoe het zich zou gaan ontwikkelen en nog even afwachten. Eigenlijk is het vanaf toen heel goed gegaan. Een paar weken later gaf mijn smid aan zeker te weten dat ie hoefbevangen is geweest. Danwel licht, maar toch. Ik heb heel veel vetrouwen in mijn smid (supervakman) en eigenlijk hebben we met dat antwoord genoegen genomen. Er dus vanuit gegaan dat ie bevangen is geweest.

Hij is nu dus weer kreupel, maar het lijkt hoger te zitten deze keer. Heeft ie één keer eerder gehad, toen werd het gegooit op verslapte kniebanden. Ik geloof daar niet echt meer in, zeker niet omdat er op de kliniek toen is aangegeven dat er een foto van heup/rug zou moeten worden gemaakt. Heb nu dus idd het idee dat het daar toch zit. Misschien dat ie toch vorig jaar "toevallig" die bevangenheid erbij heeft gehad.
Als ik de kreupelheid moet beschrijven: stap normaal, draf LA hinkend. Het lijkt zowat wel of ie een extra stap "in de lucht" probeert te maken.
Verder ligt ie veel, en als ie opstaat is ie erg stijf. Daarnaast staat ie áltijd op rust, dat is heel typerend. Wisselend RA/LA, dat wel.
Oh ja, wat ik niet moet vergeten, hij is véélste dik. Hij wordt echt dik van niks.

Goed, sorry voor mijn lange verhaal, maar het zit me dwars. Moet ik het toch in de heup/rug zoeken of denken jullie wat anders? Misschien is het eens verstandig om er een masseur erbij te halen? Daar denk ik ook aan omdat hij vaak erg gespannen is.
Zadel twijfel ik niet aan, die is volledig op zijn rug aangepast en heeft ie al 7 jaar.
Waar is ie vorig jaar op nagekeken (foto's dus): knie, spronggewricht, hoef, plus een bloedonderzoek. Alles was goed, prachtige foto's, aldus de arts.

Ik neem morgen contact op met mijn DA, het is niet verbeterd sinds het begin (afgelopen zaterdag).
Iemand enig idee?

shaolanneke

Re: Kreupel; rug/heup/bevangenheid? Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:08

jeetje wat vervelend !!

Je schrijft dat ie al dik van lucht wordt, heb je zijn organen wel eens laten nakijken dan ? dat is natuurlijk al niet erg normaal dat je paard van niets dik wordt lijkt mij. Wellicht is er een probleem in het functioneren van zijn organen/darmen waardoor hij zo dik is en weer last krijgt van zn gewrichten waardoor hij veel gaat liggen om te ontlasten en door het vele liggen weer stijf wordt. Hoefbevangenheid heeft ook een stukje weer te maken met de afvalstoffen in het paardenlichaam.

Misschien is een alternatieve dierenarts iets voor je ? Ik heb al vele artsen en klinieken gehad maar ben nu toch overgegaan op de andere manier, eerst vond ik het maar raar maar als ik zie hoe een paard er van op kan knappen ! kijk eens op www.holistischdierenarts.nl ! Ze kijken hier je paard echt hélemaal na, en niet alleen op het probleem wat jij aangeeft. Het probleem kan nl heel ergens anders vandaan komen.

In ieder geval veel suc-6 ermee !

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:08

jeetje wat vervelend !!

Je schrijft dat ie al dik van lucht wordt, heb je zijn organen wel eens laten nakijken dan ? dat is natuurlijk al niet erg normaal dat je paard van niets dik wordt lijkt mij. Wellicht is er een probleem in het functioneren van zijn organen/darmen waardoor hij zo dik is en weer last krijgt van zn gewrichten waardoor hij veel gaat liggen om te ontlasten en door het vele liggen weer stijf wordt. Hoefbevangenheid heeft ook een stukje weer te maken met de afvalstoffen in het paardenlichaam.

Misschien is een alternatieve dierenarts iets voor je ? Ik heb al vele artsen en klinieken gehad maar ben nu toch overgegaan op de andere manier, eerst vond ik het maar raar maar als ik zie hoe een paard er van op kan knappen ! kijk eens op www.holistischdierenarts.nl ! Ze kijken hier je paard echt hélemaal na, en niet alleen op het probleem wat jij aangeeft. Het probleem kan nl heel ergens anders vandaan komen.

In ieder geval veel suc-6 ermee !

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:31

Bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken op die site. Ik heb er nog nooit van gehoord iig.

Dat ie zo dik wordt, tja..het werd me maandag nog eens bevestigd door een zadelmaker die hier even was: die kleine pony's worden dik van niks, zet 'm maar op het zand. Ook de arts op de kliniek kwam ermee. Hij is een welsh B pony en ook hij zei dat een schraal land het beste is. Hij staat nu overdag samen met z'n vriendinnetje (ook een welsh) in een soort paddockje.
Hij heeft een bloedonderzoek gehad, daarin worden de organen toch ook nagekeken?

Was er net nog even, toen ik aankwam lag hij en bleef ook lang liggen, meestal veert ie direct overeind als ie me ziet. Wat me ook opviel, was ik vergeten, zijn achterbeen (knie) maar een tikkend geluid. Niet zo'n beetje ook, zelfde geluid van een luid tikkende schrikdraad klok.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:21

Hoi,

Heb een paar vraagjes:
Is ie gevoelig op zijn rug?
Is ie gevoelig op zijn kont?
Is zijn bespiering (van achter gezien beide konthelften) gelijk?
Staat ie weleens uit zichzelf vierkant?

An_J

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:25

Opladen en naar een echt grote kliniek gaan, Utrecht of De Lingehoeve. Op de lingehoeve kunnen ze een radio-actieve scan maken (scintigrafie) en zo meten waar de problemen zitten.
Succes!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:33

An_J schreef:
Hoi,

Heb een paar vraagjes:
Is ie gevoelig op zijn rug?
Is ie gevoelig op zijn kont?
Is zijn bespiering (van achter gezien beide konthelften) gelijk?
Staat ie weleens uit zichzelf vierkant?
An_J

Gevoelig op zijn rug en kont weet ik zo niet. Ik zal het vanmiddag eens even testen.
Bespiering aan de achterkant idem, als het zichtbaar is door zijn spek heen.
Uitzichzelf vierkant staan, wat bedoel je daar precies mee? Als ie in het land loopt staat ie in principe altijd op rust, ook als ie staat te grazen. Zeker de laatste dagen, sinds zijn kreupelheid, valt me dat op.
Als ik 'm vast heb staan tijdens poetsen ofzo doet ie dat ook, echt vierkant kan ik dat niet noemen. Als ie wel op beide achter benen staat, lijkt ie heel gespannen. Net of ie echt moeite moet doen om zijn achterhand goed eronder te houden. Heb je daar iets aan?

@knavia: was het maar zo gemakkelijk. a. de kosten, b. hij is echt bloody nervous op de trailer, dus ik rijd liever niet zulke lange stukken. Kan zoiets niet op Klijndijk gedaan worden?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:52

Kijk en voel vanmiddag op je gemakje heel goed. Zet hem vierkant (met gewicht op beide benen op een vlakke ondergrond) en kijk naar beide bilhelften. Das belangrijk.

Wat je kunt overwegen is om een goede osteopaat erbij te halen. Die kunnen vaak al heel veel met dit soort problemen. Het is het meest moeilijke gebied om op de foto te zetten. Voornamelijk omdat voor het mooie hij dan door een MRI zou moeten. Dit deel van de rug (bekken, SI gewricht en wervels) zouden nml 3D zichtbaar moeten worden wil je het probleem echt goed zien. En zover ik weet kan dat nog niet in Nederland.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 11:41

Zal ik doen, ik ga er zo naar toe. Misschien zinvol om hier een foto te plaatsen? Ik weet niet of ie echt op twee benen wil blijven staan, dat doet ie bijna nooit. Zal het proberen Knipoog
Waar denk je aan als ik vragen mag?

We zijn met hem in Klijndijk geweest vorig jaar, daar vertelde de arts ook al dat het lastig was om dit gebied te fotograferen. Hij zou onder narcose moeten en opgetakeld moeten worden om een goeie foto te krijgen.

Ik moet vanmiddag met mijn andere pony naar de praktijk (loopafstand) van mijn DA, ik zal ook met hem overleggen, als ie tijd heeft, komt ie misschien direct nog even kijken vanmiddag.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 17:11

Ik meld me maar weer effe Knipoog

Kom net van de paarden vandaan. De DA vond het toch beter om even te kijken, dus die is even langs geweest vanmiddag. Ondanks dat ie kreupel is, laat ie zich niet behandelen. Hij is van kleins af aan ontzettend bang voor wat voor DA dan ook, dus daar zijn we niet zo heel veel mee opgeschoten. Hij heeft even gekeken naar zijn gangen en geprobeerd zijn achterbeen te pakken, maar dat lukte dus niet.
Ik heb nu pijnstillers/ontstekingsremmers gekregen voor de eerste dagen. Ik ga overleggen met de mede-eigenaar (met name financieel omdat ik hem niet alleen kan bekostigen naast 2 andere paarden) of we nog foto's gaan maken.
Daarnaast ben ik erg geinteresseerd in het verhaal van shaolanneke en An_J, daar ga ik ook zeker wat mee doen.

An_J; ik heb nog even je checklist afgewerkt Knipoog

Hij lijkt links minder bespierd dan aan de rechterkant. Ik heb er een foto van gemaakt, als je er wat aan kan hebben wil ik 'm hier wel plaatsen.
Rug en kont vind ie niet prettig. Ik heb 2 vingers naast mekaar gepakt en daar voorzichtig druk mee uitgeoefend, vanaf schoft naar kont. Vanaf de plek net voor het kruis gaat ie protesteren.
Heb je hier wat aan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:16

Citaat:
Zadel twijfel ik niet aan, die is volledig op zijn rug aangepast en heeft ie al 7 jaar.

En toch kan het zijn dat ie niet goed ligt.
EEn paardenrug verandert zonder dat we daar echt erg in hebben.

Een regelmatige check of het zadel nog goed is voor de rug is daarom best belangrijk maar wordt vaak vergeten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:25

Dat van Cowgirl wilde ik ook al zeggen. Verder hoor ik goede verhalen van thermografie, daarmee kunnen ze warme plekken opsporen en worden dus ook bijv nierproblemen opgespoord. Kosten zijn ca 100 euro en ze komen aan huis..

Heel veel sterkte, onverklaarbare kreupelheden zijn idd slopend..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:09

Cowgirl schreef:

En toch kan het zijn dat ie niet goed ligt.
EEn paardenrug verandert zonder dat we daar echt erg in hebben.

Een regelmatige check of het zadel nog goed is voor de rug is daarom best belangrijk maar wordt vaak vergeten.

Goed dat je ermee komt Knipoog Daar denk ik weer eens niet bij na..
Zadelmaker kwam hier eens in de zoveel tijd om het helemaal na te kijken. Zijn rug is idd veel veranderd de laatste paar jaar en de zadelmaker is hier zeker al twee jaar niet geweest, toen is het voor het laatst opgevuld. Omdat het goed ligt (netjes waterpas, mooi aansluitend enz.) en nooit problemen geeft, heb ik er verder geen aandacht aan besteed. Ik maak direct een afspraak, je weet maar nooit.
Ik ga ook even googlen op thermografie, fijn dat jullie zo met me meedenken!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:37

JewelFamke schreef:
Ik meld me maar weer effe Knipoog

An_J; ik heb nog even je checklist afgewerkt Knipoog

Hij lijkt links minder bespierd dan aan de rechterkant. Ik heb er een foto van gemaakt, als je er wat aan kan hebben wil ik 'm hier wel plaatsen.
Rug en kont vind ie niet prettig. Ik heb 2 vingers naast mekaar gepakt en daar voorzichtig druk mee uitgeoefend, vanaf schoft naar kont. Vanaf de plek net voor het kruis gaat ie protesteren.
Heb je hier wat aan?

Als je wilt, wil ik die foto wel zien Lachen Is de pas die hij maakt in draf met het ene been een hoge korte pas en het andere been een lange vlakke pas? De plek voor het kruis zijn de lendenwervels. Hier gaan vaak spieren verstijven en wervels blokkeren op het moment dat de achterhand problemen heeft. Ging hij makkelijk vierkant staan ?

Als het zadel problemen geeft (aan de achterkant, dus wippen of iets dergelijks) dan uiten de problemen zich vaak net achter het zadel.

An_J

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:52

Knavia schreef:
Opladen en naar een echt grote kliniek gaan, Utrecht of De Lingehoeve. Op de lingehoeve kunnen ze een radio-actieve scan maken (scintigrafie) en zo meten waar de problemen zitten.
Succes!

ik wil je ook de tip geven om naar de Lingehoeve te gaan. Mijn paard (lees: allerlei klachten, geen diagnose) is hier geweest en geholpen door Henk v Veen. Top DA! (Bekijk trouwens ook even het topic over scintigrafie bij Medisch!) Ik kan het je zo aanraden. Lingehoeve is de enige plek waar een scinti grmaakt kan worden helaas. Het is een giga apperaat dat ze niet van plek naar plek kunnen brengen. Wel is de procedure mogelijk ergens in Belgie, waar weet ik niet.

M.b.t. je bezwaren:
a) (kosten) - het valt mee - de scinti kost plus minus 450 - 500 euro. Ik vind dit meevallen voor een scan als deze, waar de resultaten naar Amerika worden gestuurt en hier bekeken worden door een hoge professor die je vervolgens de uitslag stuurt!!!
b) (trailer) - tja, het is moeilijk als je paard stressy is op de trailer. Misschien kun je een vrachwagen ergens huren met camera erin - zodat je hem kan zien tijdens de reis? Het klinkt misschien even cru, maar wat moet dat moet. Hij komt heus wel weer over de trailerreis heen! En dan, dan heb je tenminste een uitslag en weet je waar je aan toe bent!!!

In ieder geval, succes en sterkte!
Maak de juiste keuzes.

Voor meer vragen, PB maar.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:59

An_J schreef:
Als je wilt, wil ik die foto wel zien Lachen Is de pas die hij maakt in draf met het ene been een hoge korte pas en het andere been een lange vlakke pas? De plek voor het kruis zijn de lendenwervels. Hier gaan vaak spieren verstijven en wervels blokkeren op het moment dat de achterhand problemen heeft. Ging hij makkelijk vierkant staan ?

Als het zadel problemen geeft (aan de achterkant, dus wippen of iets dergelijks) dan uiten de problemen zich vaak net achter het zadel.

An_J

Hier dan een foto, ik weet niet of je er wat aan hebt. Zoals ie nu staat, was het "meest vierkante" dat ik 'm kon krijgen, anders wil ie gewoon niet. Hij staat altijd op rust en wil niet volledig op vier benen staan. Hij staat met zijn RA voet een klein beetje naar voren, maar het is niet veel.

Afbeelding

En ja, hij maakt me zijn kreupele been een hoge pas. Makkelijk vierkant staan wilde hij dus niet.
Voor zover ik kan beoordelen geeft het zadel geen problemen. Het enige wat ik me kan indenken is dat het te smal geworden zou zijn, omdat ie het laatste jaar aardig uitgedijd is. Het wipt niet, het schuift niet, het sluit super aan en zit gewoon goed.
Toch bel ik maandag direct de zadelmaker voor een afspraak. Dan is ook het zadel voor mijn andere pony klaar, dus kan dat mooi samen.

@paradiso; bedankt voor je tip een meedenken. Het is voor mij een hele hoop geld. De foto's die vorig jaar in Klijndijk zijn gemaakt hebben me al bijna al mijn spaargeld gekost. Ik zal nog even kijken in het topic dat je aangeeft, misschien heb ik er wat aan. Een vrachtwagen huren is denk ik geen optie, denk dat dat alleen al veel te duur wordt.

Zal je misschien denken: "waarom heb je 'm dan?" , tja, das een lang verhaal. Hij komt als veulentje van de zuidlaardermarkt en stond klaar voor transport naar Italië. Hoef verder niks te zeggen denk Knipoog
Ik ga volgende week iig langs zijn mede-eigenaar, om te overleggen of die misschien ook nog wat wil investeren. Kan nu wel van alles gaan bekokstoven, maar als hij niks bij wil leggen, wordt het al een heel ander verhaal.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:20

Helaas, zolang ze niet vierkant staan is het moeilijk te beoordelen, al helemaal niet op een foto. Mijn advies is er gewoon een goede osteopaat naar laten kijken. Die kan het zien en hem van evt rugklachten ontdoen. Is het iets wat zij niet kunnen verhelpen dan zou ik zeker voor onderzoek naar een kliniek gaan.

Zammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:29

Met behulp van thermografie is vaak heel goed de plaats te bepalen waar het probleem zit. Als je eenmaal weet waar het probleem zit dan hoef je enkel van die plaats foto's of misschien een echo te laten maken. Scheelt weer in de kosten als je geen foto's, echo's etc. hoeft te laten maken van plaatsen waar het probleem zich niet bevind.
Ik zou het zadel pas laten nakijken en aanpassen door een zadelmaker als je pony weer goed loopt, tegen die tijd kan namelijk zijn rug wel weer veranderd zijn doordat hij afgevallen of dikker is geworden. Anders heb je dubbele kosten.
Zelf ben ik ook van mening dat je niet moet gaan reizen met een pony die hoogstwaarschijnlijk pijn heeft, in elke bocht moet hij dan zijn zere been gaan belasten.
Misschien eens met mensen die met thermografie werken bellen of mailen en het probleem voorleggen, kijken wat je als antwoord krijgt.
Ben ook wel benieuwd.
Succes ermee!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:22

Bedankt voor jullie reacties. Thermografie zou idd een hele goeie oplossing kunnen zijn. Ik ga me er iig verder in verdiepen (was er totaal niet bekend mee) en met zijn mede-eigenaar overleggen.

Overigens reageert hij redelijk op de ontstekingsremmers c.q. pijnstillers. Het gaat dus ietsie beter, ook niet gek natuurlijk. Heb een flesje gekregen voor een dikke week, dus even afwachten hoe het dan is. Heb ook afgesproken met de DA om dan weer contact op te nemen, en thermografie zal ik ook zeker aan hem voorleggen.

Het zadel en zeker transport wacht ik mee tot ie weer helemaal beter is. Het is al zo'n zenuwpees op de trailer.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:08

Misschien moet je Harry Hoever er eens naar laten kijken...

Kun je ook verband vinden tussen het weer/ondergrond en kreupel?

Tayga was ook altijd kreupel. Op een recht stuk liep ze redelijk zuiver maar op de volte linksom leek het alsof haar buitenbeen (achter) de bocht uit vloog en rechtsom idd een hogere pas.
Zij was heel gevoelig op druk bij haar heupen en waar de achterkant van het zadel lag.
Stond ook altijd met een van haar achterbenen op rust!

Ik heb er nooit op kunnen rijden, nu is ze vorige week gekraakt en mag ik er weer op!

Je kunt het altijd proberen als het bij de reguliere artsen niet lukt. Hij kost 45 euro, dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:31

Taygalover schreef:
Misschien moet je Harry Hoever er eens naar laten kijken...

Kun je ook verband vinden tussen het weer/ondergrond en kreupel?

Tayga was ook altijd kreupel. Op een recht stuk liep ze redelijk zuiver maar op de volte linksom leek het alsof haar buitenbeen (achter) de bocht uit vloog en rechtsom idd een hogere pas.
Zij was heel gevoelig op druk bij haar heupen en waar de achterkant van het zadel lag.
Stond ook altijd met een van haar achterbenen op rust!

Ik heb er nooit op kunnen rijden, nu is ze vorige week gekraakt en mag ik er weer op!

Je kunt het altijd proberen als het bij de reguliere artsen niet lukt. Hij kost 45 euro, dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.

Fijn dat je iig weer mag rijden, maar wat was er nu precies aan de hand met jou paard?

Ik heb ook aan een kraker c.q. masseur zitten denken, er zitten hier vast wel goeie in de buurt. Gewoon om eens te kijken wat zo iemand er van zegt en ermee kan. Ook gezien de kosten zou dat veel gunstiger zijn. Alleen blijft het behandelen een probleem denk ik. Hij voelt het precies wanneer er iemand iets van 'm wil en dat bevalt 'm maar niks. Dat is altijd al een kriem geweest helaas.

Ik heb voor de 23e een afspraak staan met de zadelmaker, dan kan ik dat uitsluiten of juist niet.
Hij staat nu vanaf afgelopen woensdag op medicijnen, is minder kreupel (lees: gang is zuiverder) maar trekt zijn been wel megahoog op- hoger dan eerst.

[edit] Ik kan niet echt een verband zien tussen de kreupelheden en het weer of de ondergrond. [/edit]

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:26

Tayga is een drama bij vreemden die wat van haar willen hebben Bloos
De tandarts, hoefsmit en dierenarts mogen haar niet zo Clown , maar bij Harry Hoevers liet ze alles toe, hij trok aan haar hoofd en haar staart, maar ze bleef heel braaf staan. Vaak weten paarden toch dat ze dan geholpen worden.

Mijn paard heeft vast gezeten in haar rug en haar heupen en met inrijden is ze omgeklapt waardoor ze een blessure erbij heeft gekregen. Doordat ze pijn had is ze steeds slechter gaan lopen en was ze helemaal verkramt vanaf haar schoft.

Ik zou wel kijken of die desbetreffende kraker een goede naam heeft. Er kan natuurlijk ook wat mis gaan met kraken... Ik zou persoonlijk ook geen kraker willen hebben die met verdoving en een hamer werkt!

In elk geval succes! Ik hoop voor je dat het gewoon met het zadel opgelost kan worden!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:04

Dankje Knipoog

Het gaat nu een stuk beter, hij kreupelt nauwelijks meer. Vanavond krijgt hij zijn laatste beetje pijnstiller en wil morgen stappen aan de longe weer eens proberen. De laaste week hebben we alleen rechtuit met hem gewandeld.
Heb voor volgende week een afspraak met mijn DA (hoe gaan we verder?) en met de zadelmaker (ben zoo benieuwd wat die zegt!) dus.
Ook heb ik met zijn mede-eigenaar besproken hoe we het gaan doen met de kosten, gelukkig wil hij wel wat bijdragen.

In eerst instantie heb ik het meeste met fysiotherapie. Als mijn DA daarmee akkoord gaat, gaan we dat proberen. Het is misschien de makkelijkste en meest simpele oplossing, maar ik wil het iig proberen. Ik ben al een stuk gelukkiger als hij geen pijn meer heeft.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, heb er echt wat aan gehad en mochten we er met fysio niet uitkomen, kan ik altijd nog verder kijken met de tips die ik van jullie gehad heb. Ben ook blij dat ik het even kwijt kon.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 20:59

Even een kleine update;

Ik voel me énorm stom, zeker nu mijn vader dat nog even heeft bevestigd (...)
Zadelmaker is vanmiddag geweest. Zadel ligt dus ab-so-luut niet goed meer, achteraf gezien had ik dat ook best kunnen weten én zien. Ik heb er nooit zoveel aandacht aan besteed, had ik dus beter wel kunnen doen.
Zadel is voor veel te smal, waardoor de ruiter veel te ver naar achter zit in het zadel, waardoor hij dus weer rugproblemen krijgt.
Had nooit gedacht dat dat zoveel problemen zou kunnen veroorzaken.

Omdat ie tonnetje rond is (en dat waarschijnlijk ook wel altijd zal blijven) heeft de zadelmaker me een boomloos zadel geadviseerd. Letterlijk: "ik zou niet weten wat ik hier op passend zou kunnen maken". Haflingerzadel dacht ik nog aan, maar die zijn pas vanaf 18". Voor een kleine B is dat een beetje teveel van het goede.

Dit overkomt me geen tweede keer zeg...