Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

An_J schreef:Hoi,
Heb een paar vraagjes:
Is ie gevoelig op zijn rug?
Is ie gevoelig op zijn kont?
Is zijn bespiering (van achter gezien beide konthelften) gelijk?
Staat ie weleens uit zichzelf vierkant?
An_J

Citaat:Zadel twijfel ik niet aan, die is volledig op zijn rug aangepast en heeft ie al 7 jaar.
Cowgirl schreef:
En toch kan het zijn dat ie niet goed ligt.
EEn paardenrug verandert zonder dat we daar echt erg in hebben.
Een regelmatige check of het zadel nog goed is voor de rug is daarom best belangrijk maar wordt vaak vergeten.
Daar denk ik weer eens niet bij na..
JewelFamke schreef:Ik meld me maar weer effe
An_J; ik heb nog even je checklist afgewerkt
Hij lijkt links minder bespierd dan aan de rechterkant. Ik heb er een foto van gemaakt, als je er wat aan kan hebben wil ik 'm hier wel plaatsen.
Rug en kont vind ie niet prettig. Ik heb 2 vingers naast mekaar gepakt en daar voorzichtig druk mee uitgeoefend, vanaf schoft naar kont. Vanaf de plek net voor het kruis gaat ie protesteren.
Heb je hier wat aan?
Is de pas die hij maakt in draf met het ene been een hoge korte pas en het andere been een lange vlakke pas? De plek voor het kruis zijn de lendenwervels. Hier gaan vaak spieren verstijven en wervels blokkeren op het moment dat de achterhand problemen heeft. Ging hij makkelijk vierkant staan ?Knavia schreef:Opladen en naar een echt grote kliniek gaan, Utrecht of De Lingehoeve. Op de lingehoeve kunnen ze een radio-actieve scan maken (scintigrafie) en zo meten waar de problemen zitten.
Succes!
An_J schreef:Als je wilt, wil ik die foto wel zienIs de pas die hij maakt in draf met het ene been een hoge korte pas en het andere been een lange vlakke pas? De plek voor het kruis zijn de lendenwervels. Hier gaan vaak spieren verstijven en wervels blokkeren op het moment dat de achterhand problemen heeft. Ging hij makkelijk vierkant staan ?
Als het zadel problemen geeft (aan de achterkant, dus wippen of iets dergelijks) dan uiten de problemen zich vaak net achter het zadel.
An_J

Taygalover schreef:Misschien moet je Harry Hoever er eens naar laten kijken...
Kun je ook verband vinden tussen het weer/ondergrond en kreupel?
Tayga was ook altijd kreupel. Op een recht stuk liep ze redelijk zuiver maar op de volte linksom leek het alsof haar buitenbeen (achter) de bocht uit vloog en rechtsom idd een hogere pas.
Zij was heel gevoelig op druk bij haar heupen en waar de achterkant van het zadel lag.
Stond ook altijd met een van haar achterbenen op rust!
Ik heb er nooit op kunnen rijden, nu is ze vorige week gekraakt en mag ik er weer op!
Je kunt het altijd proberen als het bij de reguliere artsen niet lukt. Hij kost 45 euro, dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.
, maar bij Harry Hoevers liet ze alles toe, hij trok aan haar hoofd en haar staart, maar ze bleef heel braaf staan. Vaak weten paarden toch dat ze dan geholpen worden.