Schilfers? Roos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

March

Schilfers? Roos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:31

Ik weet het niet! Ik rij een Friesje en ze heeft op haar benen allemaal schilfers. Maar ik weet niet wat het is, of het gewoon huidschilfers zijn(wat me erg onwaarschijnlijk lijkt want het is echt heel heel veel) of een vorm van een of andere roos of een eczeemsoort ofzo. Weten jullie misschien waar ik op internet ergens hier informatie over krijgen kan? Ze heeft er verder helemaal geen last van, geen jeuk ofzo, maar het ziet er echt stom uit ook gewoon, allemaal wit op die zwarte benen. Zal donderdag of vrijdag proberen wat foto's te maken..

Er staat ook vast wel wat in de zoekfunctie maar we konden het niet eens worden...

Angela

Re: Schilfers? Roos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:00

Orlanda heeft ook vrij veel schilfers in haar vacht, maar alleen in haar wintervacht, en dan ook over haar hele lijf... ik vind het wel vreemd dat het bij het friesje alleen op de benen is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:03

nou is niet zo vreemd hoor!
mijn fries heeft dat ook en meerdere die ik ken...die hebben het ook. bij die van mij is het enkel op de achterbenen en bij zijn manen....heb er al naar laten kijken, maar volgens meerdere veeartsen en friezen-fokkers, is dat heel normaal, als het losse schilfers zijn. friezen hebben wat meer talg-produktie en dat lijkt een beetje op roos.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:06

mijn pony heeft het ook op dr benen, niks bijzonders volgens mij, zij heeft witte benen, dus valt het wel minder op.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 17:42

klomp schreef:
mijn fries heeft dat ook en meerdere die ik ken...die hebben het ook. bij die van mij is het enkel op de achterbenen en bij zijn manen....heb er al naar laten kijken, maar volgens meerdere veeartsen en friezen-fokkers, is dat heel normaal, als het losse schilfers zijn. friezen hebben wat meer talg-produktie en dat lijkt een beetje op roos.

Ik heb het idd ook wel bij meerdere gezien maar het is echt asociaal veel! Het is wel gewoon los, dat wel, maar ik kan het niet zo wegborstelen, sommige plekken daar zit gewoon een halve centimeter aan schilfers op en het ziet er echt heel erg bah uit Tong uitsteken Maar is er ook een of ander middeltje ofzo dat het minder wordt?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:37

ik zou het dan niet weten, heb je geen foto?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:08

Ik zal vandaag of t weekend even een foto maken en plaatsen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:08

Gemma schreef:
klomp schreef:

Ik heb het idd ook wel bij meerdere gezien maar het is echt asociaal veel! Het is wel gewoon los, dat wel, maar ik kan het niet zo wegborstelen, sommige plekken daar zit gewoon een halve centimeter aan schilfers op en het ziet er echt heel erg bah uit Tong uitsteken Maar is er ook een of ander middeltje ofzo dat het minder wordt?[/quote]

ikzelf heb de tip gekregen om spiritus te verdunnen met water en dat op de plekken te doen. 2 dopjes spiritus en aanlengen met een halve liter water. niet te vaak doen maar 1 keer in de 2 weken.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 16:53

Dank voor de tip Lachen k zal t binnenkort eens proberen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:07

denk erom dat spritus heel erg prikt op open plekjes.

je kunt ook gewoon de benen goed afspoelen of wassen met wat anti roos shampoo of betadine shampoo

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:23

Het is niet open dus dat zal dan wel een beetje meevallen. Ik probeer binnenkort wel wat. Hopen dat iets werkt want als we mee gaan doen aan het ringrijden en ze heeft witte benen dan staat dat niet erg charmant Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:23

ellepel schreef:
denk erom dat spritus heel erg prikt op open plekjes.

je kunt ook gewoon de benen goed afspoelen of wassen met wat anti roos shampoo of betadine shampoo

veeartsen gebruiken het puur op de huid...en zoiezo werk ik zelf vaak met spiritus en heb dan wel eens wondjes op mijn hand, maar echt prikken..nee.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 09:24

Ik heb eindelijk wat foto's gemaakt, was het bijna vergeten dus had het grootste gedeelte er al afgepoetst maar er komen nu ook wat mok-achtige plekjes bij, wazig... Zoals het nu op de foto staat heb ik er dus eerst een ahlf uur overheen staan borstelen Knipoog

Dit zijn de sokken nadat ik ze heel veel uitgeborsteld heb
Afbeelding

En dit de mokachtige plekken waar eerst veel schilfers zaten. Van de schilfers zelf zijn de foto's niet echt duidelijk geworden dus dat probeer ik van de week nog een keer
Afbeelding
Afbeelding

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:37

Ik kan de foto's niet zien het duurd heel lang en hij pakt ze niet ( Kruisjes) maar als het mok is moet je een mok zalfje gebruiken ik gebruik bij mijn merrie altijd uie-crame.
En dat helpt maar als het schilfers zijn hoef je je niet echt zorgen te maken wat ieder paard heeft schilfers is het niet in de staart dan in de manen of lijf.
Maar als het dus dat niet is en je paard heeft er erge jeuk of iets aan moet je wel effe iets er aan doen !

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:51

Wat je beschrijft lijkt op mijten of een schimmelinfectie. met Betadineshampoo wassen helpt goed en misschien daarna met sebacil (1 op 10) gemengd met water. handig is dierenarts ernaar te laten kijken. Mijn paard heeft het vroeger ook gehad, we hebben het te laat ontdekt en heb zeker 4 weken een paard met drie dikke benen gehad.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 22:08

jwoltmanelp schreef:
Wat je beschrijft lijkt op mijten of een schimmelinfectie. met Betadineshampoo wassen helpt goed en misschien daarna met sebacil (1 op 10) gemengd met water. handig is dierenarts ernaar te laten kijken. Mijn paard heeft het vroeger ook gehad, we hebben het te laat ontdekt en heb zeker 4 weken een paard met drie dikke benen gehad.

Schimmelinfectie daar heb ik idd ook aan gedacht. Het is niet mijn eigen paard en ik weet dus niet of ze de VA er wel bij willen halen voor schilfers. Volgens de eigenaar is en een soort eczeem maar dan zou het toch ook jeuken? Ze heeft er dus gewoon totaal geen last van dus een eczeemvorm lijkt me niet.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 22:11

MissVanna schreef:
Ik kan de foto's niet zien het duurd heel lang en hij pakt ze niet ( Kruisjes)

Kan kloppen, kreeg vanochend al bericht van mijnalbum dat het er tijdelijk even uit zou liggen.