Tetanus enting...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Tetanus enting...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 15:28

Ik ben benieuwd of jullie zelf tegen tetanus ingeent zijn, want de meeste laten hun paard elk jaar netjes enten maar zijn jullie zelf wel geent?

Ik loop vaak wondjes / sneetjes op bij de paarden maar moet bekennen dat ik zelf niet geent bent (ja.. ik weet de risico's Bloos ) en als ik een wondje heb knijp ik m wel zo af en toe hoor! Ja

Memuska

Re: Tetanus enting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:31

Ja, ik word elke vijf jaar ingeënt. Normaal moet het maar om de acht (of tien?) jaar, maar omdat ik altijd tussen de paarden zit wilt de dokter mij om de vijf jaar zien. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik bij mezelf minder stipt ben dan bij mijn paarden Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:47

Verplaatst van VMR naar MD.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:16

Heb een paar jaar terug toevallig een herhalingsenting gehad voor DKTP. Ging op vakantie naar Egypte en daar was dat nodig anders was het vast niet gebeurd. Voor mijn paard zorg ik dus beter als voor mijzelf.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:18

ik heb hem nog nooit gehad, maar mijn vader zegt ook weleens dat ik er op moet alvast voor de zekerheid Boos!
Maar de ponies die worden wel echt ieder jaar geent hoor!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:42

even voor de duidelijkheid ....als ja het rijksvaccinatieprogramma hebt gevold als kind zijnde ( geloof dat dat in 1970 ...hang me hier niet aan op ..ingevoerd is ) heb je als 9 jarig kind de laatste DTP injectie gehad. Vanaf dat moment ben je gewoon 10 jaar beschermd. Als je daarna nog een keer een enting haalt ben je vanaf dat moment weet 10 jaar beschermd ( ook al is die laatste 20 jaar geleden ...je lichaam heeft daar een geheugen voor ). Dus ook als je voor de vakantie een dtp spuit haalt geeft dat 10 jaar bescherming voor tetanus. Eerder enten mag wel ( na 5 jaar bijv) en kan ook geen kwaad, maar voor zover mijn kennis rijkt is het gewoon niet nodig ....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 06:08

@ Tjeetje: dat weet ik, maar ik ben als kind zijnde zelf voor het laatst geent en daarna heb ik nooit een herhaling gehad / gehaald (ben nu 32) Bloos Dus ik ben niet beschermd....

Ik kwam hier eigenlijk op omdat ik van de week mijn vinger heb open gehaald aan de zwilwrat van mijn paard haar achterbeen en op dit moment is ze ook nog eens hengstig dus erg vies van achteren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:23

ik heb op mijn 19 nog een tetanusprik gehaald, was min of meer verplicht toen ik mijn studie begon.
Dat is nu dus ook alweer ruim 5 jaar geleden, maar ik dacht dat je pas na 10-15 jaar weer opnieuw geënt moest worden?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:39

@thesam ...
haha ...da's langer dan 10 jaar geleden ....
Nu zal je van een opervlakkig wondje niet snel een tetanusinfectie oplopen ( maar ja zeg nooit nooit ), maar misschien is het wel verstandig om een keer een herhalingsinjectie te gaan halen.

Op vakantie gaan naar een warm land is ook een mooi excuus ...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 18:43

Marije_jiplover schreef:
ik heb op mijn 19 nog een tetanusprik gehaald, was min of meer verplicht toen ik mijn studie begon.
Dat is nu dus ook alweer ruim 5 jaar geleden, maar ik dacht dat je pas na 10-15 jaar weer opnieuw geënt moest worden?

Volgens mij is een enting ook 15 jaar geldig.. maar wat voor studie heb je gedaan dan? (omdat je een enting moest halen)

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 18:44

@Tjeetje: ik ga nooit op vakantie, dus die smoes heb ik al tig keer gebruikt Nagelbijten / Gniffelen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:52

TheSam schreef:
Volgens mij is een enting ook 15 jaar geldig.. maar wat voor studie heb je gedaan dan? (omdat je een enting moest halen)

Ik studeer diergeneeskunde. En aangezien het daar het risisco wel bestaat dat je een keer gebeten wordt of op andere vervelende manieren verwondingen oploopt worden de eerstejaars ingeënt.
Of het echt verplicht was weet ik eigenlijk niet, maar aangezien ik er sinds mijn kindertijd nooit eentje gehaald had, leek het me wel verstandig om hem wel te halen. Het kostte ook niets voor ons toen, dus dat was weer mooi meegenomen.
Ben er overigens goed ziek van geweest, dus ben niet zo happig op een herhalingsprik. Gelukkig heb ik nog even voordat dat weer nodig is.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:04

tis echt 10 jaar .....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:24

tjeetje schreef:
tis echt 10 jaar .....

Dit is wat er op de website van diergeneeskunde staat over de tetanusvaccinatie en daar staat toch echt 15 jaar. Had dat dus niet zomaar verzonnen.

www.vet.uu.nl schreef:

Wel of niet vaccineren?

De meeste Nederlanders, die na 1945 zijn geboren zijn gevaccineerd tegen tetanus. Na vaccinatie bestaat er een bescherming voor 15 jaar. Omdat het risico op besmetting na die 15 jaar nihil is, worden de meeste mensen niet meer opnieuw gevaccineerd. Mensen die naar verre landen reizen worden wel gevaccineerd op tetanus. Ook studenten Diergeneeskunde worden aan het begin van hun studie tegen tetanus gevaccineerd. Als medewerker bij de faculteit kun je door je werkzaamheden een verhoogd risico lopen om besmet te raken. Dit kan zijn als je met dieren of dierlijk materiaal werkt of vuil werk doet. In dat geval kun je er voor kiezen om iedere 15 jaar een vaccinatie te halen.
Vaccinatie biedt geen totale bescherming
Als je gevaccineerd bent, ben je gedurende 1 jaar volledig beschermd tegen tetanus. In het 2e t/m het 15e jaar na vaccinatie ben je maar gedeeltelijk beschermd. Als je in die periode mogelijk besmet bent, moet je binnen 24 uur voor de zekerheid toch één vaccinatie halen. Het verschil met iemand die niet is gevaccineerd is het aantal vaccinaties. Iemand die nooit is gevaccineerd of langer dan 15 jaar geleden, moet driemaal een vaccinatie halen.

Overigens is het voor paarden ook helemaal niet noodzakelijk om ieder jaar tegen tetanus te enten, maar aangezien die nou eenmaal bijna altijd standaard wordt gegeven met influenza, waartegen wel ieder jaar hergevaccineerd dient te worden, krijgen de meeste paarden elk jaar een prik tegen tetanus.
Voor degenen die hun paard vaker dan 1x per jaar laten enten (bijv. 2x per jaar) is het wel eens verstandig om te vragen naar een pure influenza-enting, aangezien 2x per jaar enten tegen tetanus echt niet meer beschermd dan 1x per jaar (1x per 2 jaar is ook meer dan genoeg).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:58

Citaat:
.... maar aangezien die nou eenmaal bijna altijd standaard wordt gegeven met influenza, waartegen wel ieder jaar hergevaccineerd dient te worden....

als wellicht toekomstig DA zou het niet onverstandig zijn als je ook wat kennis zou gaan opdoen over de 'keerzijde' van al dat enten! Niet alleen in de humane geneeskunde, maar ook in de diergeneeskunde worden al enige tijd zeer kritische geluiden gehoord over dat jaarlijks ( en in het geval van tetanus) zinloze enten..
Ook in Nederland zijn er al diverse DA's die dat afraden. De enige die dat nog niet doorhebben zitten bij de KNHS en aanverwante wedstrijdorganisatoren.. Huilen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:43

Dat ben ik zeker met je eens. Duvel is ook alleen maar geënt omdat het voor de wedstrijden moet en Jip omdat ik veel met hem op vakantie ging (in de toekomst ook weer ga, hoop ik) en veel stallen hem alleen willen hebben als hij geënt is.
De rest van de (manege)pony's bij ons worden nooit geënt en zijn zelden ziek.

Vandaar al de rest van mijn post over degenen die halfjaarlijks enten (want er zijn er velen die dat al doen): vraag eens naar een enting zonder tetanus. Want voor de tetanus-enting is het zeker weten niet noodzakelijk dat deze ieder jaar of nog vaker wordt geënt.
In principe zou om het jaar al meer dan genoeg zijn voor tetanus. Dit mag overigens ook bij een wedstrijdpaard, de enige eis die aan het vaccinatieschema wordt gesteld heeft betrekking tot de influenza-vaccinatie, tetanus wordt daar niet bij genoemd.

Ook over het nut van de influenza-enting valt te discussiëren, maar aangezien dit topic over de humane tetanus vaccinatie gaat, dwalen we wel heel erg af als we daarover hier in discussie gaan.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:01

Maakt niet uit hoor, of het nu over humane enting of enting voor de paarden gaat... ik ben daar altijd wel nieuwsgierig naar Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:10

Ik moet over uiterlijk 9 jaar dan maar weer eens lekker op vakantie Haha!
In '99 heb ik nog zo'n enting gehad voor een reis naar Zuid Afrika.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:30

Ben jij naar Zuid Afrika geweest Marije?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:34

tjeetje schreef:
even voor de duidelijkheid ....als ja het rijksvaccinatieprogramma hebt gevold als kind zijnde ( geloof dat dat in 1970 ...hang me hier niet aan op ..ingevoerd is ) heb je als 9 jarig kind de laatste DTP injectie gehad. Vanaf dat moment ben je gewoon 10 jaar beschermd. Als je daarna nog een keer een enting haalt ben je vanaf dat moment weet 10 jaar beschermd ( ook al is die laatste 20 jaar geleden ...je lichaam heeft daar een geheugen voor ). Dus ook als je voor de vakantie een dtp spuit haalt geeft dat 10 jaar bescherming voor tetanus. Eerder enten mag wel ( na 5 jaar bijv) en kan ook geen kwaad, maar voor zover mijn kennis rijkt is het gewoon niet nodig ....

Vanaf 1950 is het rijksvaccinatieprogramma actief.
In eht 19de levensjaar is het verstandig om de DTP te herhalen, dan is die weer voor 10 jaar geldig.

Mensen die voor 1950 zijn geboren moeten een serie van 3 vaccinaties hebben. De tweede volgt ongeveer een maand na de eerste, en de laatste komt een half jaar na de tweede. Dan zijn ze pas voor 10 jaar beschermd, en kunnen ze gewoon om de 10 jaar herhalen.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:40

yep, het is echt 10 jaar ....
volgens de site van travel alert ook al
DTP basis gedood 3 i.m. maand 0-1-7
(week 0-2-20)1 3-7 dagen
na 3e dosis 10 jaar > 90

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:44

@mmaxje .....pas geleden cursus gevolgd en altijd met jaartallen aan het klungelen ...*zucht*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:20

Hi,

Ik ben na 1950 geboren en moet nu toch echt 3 tetanusentingen krijgen hoor ! Heb er al 2 gehad, nu nog eentje over 5 maanden ..... En dan ben ik weer tetanusproof voor 10 jaar, aldus de huisarts.

Ik vraag me dus al jaren af of je paard wel ieder jaar een tetanusinjectie moet krijgen. (ik rijd geen wedstrijden ). Ben er eigenlijk best tegen, zeker mdat combinatieprikken behoorlijk slecht kunnen zijn.
Maar waar kan ik info vinden, over de werkingsduur van een tetanusinjectie bij paarden ?? De da zegt dat ieder jaar enten nodig is ( maar tis zijn brood natuurlijk ).

Groetjes,

Maris

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:29

Heb je vroeger wel die hele serie gehad? Als je die om een of andere reden niet hebt gehad moet je er inderdaad 3 krijgen...anders echt maar eentje.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:55

Mijn nichtje heeft vorig jaar ook een tetanusprik gehaald en die moest 1 keer terug voor een herhaling Verward