Ik loop vaak wondjes / sneetjes op bij de paarden maar moet bekennen dat ik zelf niet geent bent (ja.. ik weet de risico's
) en als ik een wondje heb knijp ik m wel zo af en toe hoor!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) en als ik een wondje heb knijp ik m wel zo af en toe hoor!

Dus ik ben niet beschermd....
Marije_jiplover schreef:ik heb op mijn 19 nog een tetanusprik gehaald, was min of meer verplicht toen ik mijn studie begon.
Dat is nu dus ook alweer ruim 5 jaar geleden, maar ik dacht dat je pas na 10-15 jaar weer opnieuw geënt moest worden?

TheSam schreef:Volgens mij is een enting ook 15 jaar geldig.. maar wat voor studie heb je gedaan dan? (omdat je een enting moest halen)
tjeetje schreef:tis echt 10 jaar .....
www.vet.uu.nl schreef:
Wel of niet vaccineren?
De meeste Nederlanders, die na 1945 zijn geboren zijn gevaccineerd tegen tetanus. Na vaccinatie bestaat er een bescherming voor 15 jaar. Omdat het risico op besmetting na die 15 jaar nihil is, worden de meeste mensen niet meer opnieuw gevaccineerd. Mensen die naar verre landen reizen worden wel gevaccineerd op tetanus. Ook studenten Diergeneeskunde worden aan het begin van hun studie tegen tetanus gevaccineerd. Als medewerker bij de faculteit kun je door je werkzaamheden een verhoogd risico lopen om besmet te raken. Dit kan zijn als je met dieren of dierlijk materiaal werkt of vuil werk doet. In dat geval kun je er voor kiezen om iedere 15 jaar een vaccinatie te halen.
Vaccinatie biedt geen totale bescherming
Als je gevaccineerd bent, ben je gedurende 1 jaar volledig beschermd tegen tetanus. In het 2e t/m het 15e jaar na vaccinatie ben je maar gedeeltelijk beschermd. Als je in die periode mogelijk besmet bent, moet je binnen 24 uur voor de zekerheid toch één vaccinatie halen. Het verschil met iemand die niet is gevaccineerd is het aantal vaccinaties. Iemand die nooit is gevaccineerd of langer dan 15 jaar geleden, moet driemaal een vaccinatie halen.
Citaat:.... maar aangezien die nou eenmaal bijna altijd standaard wordt gegeven met influenza, waartegen wel ieder jaar hergevaccineerd dient te worden....

tjeetje schreef:even voor de duidelijkheid ....als ja het rijksvaccinatieprogramma hebt gevold als kind zijnde ( geloof dat dat in 1970 ...hang me hier niet aan op ..ingevoerd is ) heb je als 9 jarig kind de laatste DTP injectie gehad. Vanaf dat moment ben je gewoon 10 jaar beschermd. Als je daarna nog een keer een enting haalt ben je vanaf dat moment weet 10 jaar beschermd ( ook al is die laatste 20 jaar geleden ...je lichaam heeft daar een geheugen voor ). Dus ook als je voor de vakantie een dtp spuit haalt geeft dat 10 jaar bescherming voor tetanus. Eerder enten mag wel ( na 5 jaar bijv) en kan ook geen kwaad, maar voor zover mijn kennis rijkt is het gewoon niet nodig ....