Het gaat om een driejarige KWPN-er die eigenlijk al een paar maanden zo nu en dan diarree heeft. Een paar weken geleden kreeg hij een dikkere buik, die op een gegeven moment echt dik werd, het liep omhoog tot in zijn flanken (aan de rechterkant). Hij was niet koliekerig, is een paar dagen sufjes geweest maar was over het algemeen gewoon vrolijk, eet, drinkt, plast, poept alles vol enthousiasme
Geen wormen of larven in de mest gezien, wordt netjes ontwormd, ik had vlak voordat het begon nog mestonderzoek gedaan en dat was negatief. Heeft bij de vorige eigenaar wel een ernstige wormbesmetting doorgemaakt. Hij heeft ook voor dit alles begon op de antibiotica gestaan ivm complicaties na castratie. Voordat de problemen begonnen is er geen radicale voerverandering geweest.Er zit gas en voeistof op de dikke plek, waarschijnlijk in zijn blinde darm/caecum.
De DA is geweest, heeft nog een keer mestonderzoek gedaan (weer negatief) en bloedonderzoek (weet niet wat er allemaal bij zat, maar ik neem aan in ieder geval leuko's + dif), ook helemaal negatief. De dierenarts dacht aan winterciathostominose (larven van vorig jaar die in de darmwand hebben overwinterd en nu vrij komen) en schreef voor dat we een paar keer achter elkaar moesten ontwormen met ivermectine.
Oja, hij heeft geen koorts wordt elke dag getemperatuurd
Nu vraag ik me af
:- Ik dacht dat winterciathostominose meestal veel heftiger was, met spuitende diarree, vermageren (doet ie niet) en een slechte prognose. Zou je dan ook geen wormen/larven in de mest verwachten?
- Ik dacht dat ivermectine niet hielp tegen ingekapselde larven, maar moxidectine wel. Iemand ervaring mee?
- Zou het ook nog een dysbacteriose kunnen zijn door de antibiotica?
- Heeft iemand wel eens een paard gehad met symptomen die hierop lijken?
Op het moment gaat het goed met hem, het buikje krimpt maar wordt soms ook weer wat groter, gisteren vond ik hem weer wat dikker. Hij is gewoon vrolijk en eet nog steeds goed. Ik ben heel benieuwd wat jullie denken!!!